ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

توافق جدید ناسا و سازمان فضایی روسیه: ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی با همکاری یکدیگر

هرچند ایالات متحده به دلیل جنگ در اوکراین، تحریم‌های اقتصادی زیادی علیه روسیه تنظیم کرده است، اما این دو کشور در فضا به دنبال همکاری با یکدیگر هستند. طبق جدیدترین توافقنامه‌ای که بین ناسا و ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

هرچند ایالات متحده به دلیل جنگ در اوکراین، تحریم‌های اقتصادی زیادی علیه روسیه تنظیم کرده است، اما این دو کشور در فضا به دنبال همکاری با یکدیگر هستند. طبق جدیدترین توافقنامه‌ای که بین ناسا و روسکوسموس امضا شده، آژانس فضایی آمریکا بار دیگر برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از موشک‌های روسی سایوز استفاده خواهد کرد و فضانوردان روسی نیز می‌توانند از فضاپیماهای کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس ایکس استفاده کنند.

پس از پایان برنامه شاتل فضایی، ناسا چندین سال برای انتقال فضانوردان خود به ISS از موشک‌های سایوز روسیه استفاده می‌کرد. با این حال، زمانی که اسپیس ایکس موفق به دریافت گواهینامه‌های لازم برای پروازهای فضایی انسانی از طریق Crew Dragon شد، این موضوع تغییر پیدا کرد و حالا با وجود توافقنامه جدید، به نظر می‌رسد این دو آژانس فضایی قصد دارند فضانوردان خود را با همکاری یکدیگر به فضا ارسال کنند.

اولین پرواز مشترک ناسا و روسیه

ناسا

ناسا اعلام کرد که اولین پرواز مشترک آن‌ها در ماه سپتامبر انجام خواهد شد که طی آن «آنا کیکینا» اولین فضانورد روسی خواهد شد که با کرو دراگون پرواز می‌کند. «نیکول مان» و «جاش کاسادا» از ناسا به همراه «کویچی واکاتا» از ژاپن نیز در این پرواز حضور خواهند داشت. در همین حال «فرانک روبیو»، فضانورد ناسا نیز با پرواز سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه برخلاف گذشته که ناسا به روسکوسموس حدود 56 میلیون دلار برای هر صندلی پرداخت می‌کرد، در این توافقنامه جدید هیچ مبلغی دریافت نخواهد شد.

همچنین برنامه پروازهای یکپارچه ناسا و آژانس فضایی روسیه، روسکوسموس در حالی اعلام شده که رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه، یعنی «دیمیتری روگوزین» اخیرا به دستور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، از کار برکنار شده است.

در این رابطه، سخنگوی کرملین توضیح داده بود که اخراج روگوزین هیچ ارتباطی با عملکرد او نداشته است. همچنین یک رسانه خبری مستقر در لتونی ادعا کرده بود که او قرار است به عنوان رئیس دفتر پوتین یا مدیر نظارت بر سرزمین‌های اوکراین که روسیه اشغال کرده، منصوب شود، اما هیچ یکی از این دو ادعا هنوز تایید نشده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی