ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهربای 30 میلیون ساله
علمی

کشف فسیل 30 میلیون ساله؛ گل، زنبور و پشه اکوسیستم کوچک خود را داشتند

یک گونه گیاهی جدید، یک زنبور بی‌عسل و لارو یک حشره اخیرا در کهربایی به قدمت 30 میلیون سال پیدا شده‌اند. مجموعه این موجودات از وجود اکوسیستمی از تعاملات جانداران خبر می‌دهد که احتمالا روی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

یک گونه گیاهی جدید، یک زنبور بی‌عسل و لارو یک حشره اخیرا در کهربایی به قدمت 30 میلیون سال پیدا شده‌اند. مجموعه این موجودات از وجود اکوسیستمی از تعاملات جانداران خبر می‌دهد که احتمالا روی یکدیگر تاثیر می‌گذاشتند. این قدیمی‌ترین فسیل مربوط به سرده گیاهان Plukenetia و اولین نمونه آن‌ها در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب است.

«جورج پوینار جونیور»، حشره‌شناس دانشگاه ایالتی اروگان می‌گوید: «فسیل گل‌هایی از این خانواده به شدت نادرند. قبلا فقط یک فسیل از آن‌ها را در سنگ‌های رسوبی تنسی پیدا کرده بودم.» این فسیل جدید از کوهستانی در جمهوری دومینیکن به دست آمده و اختلاف‌نظرهایی درباره قدمت آن وجود دارد.

عده‌ای می‌گویند وجود برخی از جانداران تک‌سلولی موسوم به روزن‌داران نشان می‌دهد که این کهربا حدود 20 تا 15 میلیون سال پیش شکل گرفته است. عده دیگری باور دارند که به خاطر وجود کوکولیت سن این کهربا به 45 تا 30 میلیون سال می‌رسد. کوکولیت به صفحات کلسیم کربنات گفته می‌شود که توسط فیتوپلانکتون‌های تک‌سلولی به وجود می‌آیند. خود پوینار باور دارد که عمر این فسیل 30 میلیون سال است.

جهانی کوچک از جاندارانی که با هم تعامل داشتند

این فسیل نه فقط دربرگیرنده یک گونه گیاهی جدید، بلکه نمایانگر یک جهان کوچک زیستی است. اعضای مدرن‌تر سرده فرفیون‌ها که با Plukenetia نسبت دارند، از طریق زنبورهای بی‌عسل گرده‌افشانی می‌کنند. بنابراین احتمالش وجود دارد که این زنبور هم نقش مشابهی را ایفا کرده باشد.

خود این زنبور که اولین بار در سال 2020 توسط پوینار کشف شد، Hambletonia dominicana نام گرفت. این زنبور گونه‌ای از زنبورهای بی‌عسل انگل‌واره است که در کنار تخم یا لارو حشرات کوچک‌تر تولید مثل می‌کند و غذای فرزندان خود را از آن‌ها به دست می‌آورد.

پوینار با تصویربرداری‌های باکیفیت توانسته لارو یک پشه تورمی کوچک را در میان دانه‌های در حال رشد این گل پیدا کند. البته نقشه زنبور Hambletonia dominicana در نهایت به خاطر ترشح کهربا و به دام افتادن این سه ارگانیزم ناکام ماند تا ما حالا بعد از میلیون‌ها سال بتوانیم آن‌ها را بررسی کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی