ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کرایسلر، ولوو، مزراتی و آئودی در قعر جدول کیفیت؛ نتایج شگفت انگیز جی دی پاور 2022

تحقیق کیفیت اولیه (Initial Quality Study یا به اختصار IQS) یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی است که موسسه جی دی پاور انجام می‌دهد. این تحقیق امسال وارد سی و ششمین سال خود شده و همانطور که ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

تحقیق کیفیت اولیه (Initial Quality Study یا به اختصار IQS) یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی است که موسسه جی دی پاور انجام می‌دهد. این تحقیق امسال وارد سی و ششمین سال خود شده و همانطور که قابل حدس است، در آن کیفیت اولیه و میزان رضایت مشتریان از خودروهای نو مورد سنجش قرار می‌گیرد. نکته بسیار تامل‌برانگیز اینکه امسال امتیازات افت کرده است. البته این به معنای کاهش کیفیت خودروهای نو نیست، بلکه عواملی مثل موجودی پایین، قیمت بالا، حذف آپشن‌ها و برخی تجهیزات دخیل هستند. در هر حال امسال برند بیوک به رتبه اول دست پیدا کرده است.

بیوک تحقیق کیفیت اولیه

در تحقیق IQS میزان رضایتمندی خریداران در 9 دسته ارزیابی می‌شود. این دسته‌ها عبارتند از قابلیت‌ها، کنترلرها و نمایشگرها (هر سه در یک دسته هستند)، سیستم‌های کمکی راننده، پیشرانه، صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم اینفوتینمنت، طراحی خارجی، طراحی داخلی و تجربه رانندگی. این دسته‌ها در مجموع دربردارنده 223 سوال مختلف هستند.

پاسخ‌های بدست آمده از مشتریان، در قالب شاخص تعداد مشکلات در هر صد دستگاه خودرو (PP100) طبقه‌بندی می‌شود. روشن است که هر چه رقم این شاخص کمتر باشد، به معنای مشکلات و ایرادات کمتر و کیفیت یا رضایتمندی بیشتر خواهد بود.

در ارزیابی امسال میانگین شاخص PP100 برابر با 180 محاسبه شده است. به عبارت دیگر بطور کلی در هر صد خودروی نوی فروخته شده در آمریکا (فارغ از برند) 180 مشکل وجود دارد. این رقم بالاترین میانگین در تاریخ 36 ساله تحقیق IQS بوده و در مقایسه با تحقیق سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

با آنکه میانگین شاخص PP100 رشد قابل توجهی داشته، اما در این بین برخی خودروسازان عملکرد بهتری ارائه کرده‌اند. در ابتدا نیز اشاره کردیم که امسال برند بیوک با امتیاز 139 صدرنشین است. پس از این برند، داج، شورولت، جنسیس و کیا به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند. رتبه‌های ششم تا دهم هم به ترتیب به لکسس، جی ام سی، کادیلاک، ب ام و و فورد رسیده است. همانطور که مشاهده می‌کنید از بین ده برند برتر، چهار برند به گروه جنرال موتورز تعلق دارد. در آن سوی جدول و در انتها هم نام برندهایی مثل فولکس واگن، آئودی، مازراتی، ولوو و کرایسلر دیده می‌شود.

اما از بین مدل‌های گوناگون، این شورولت کوروت است که در صدر قرار دارد. در کلاس خودروهای کوچک، هیوندای اکسنت به رتبه نخست دست یافته و در کلاس خودروهای سواری کامپکت کیا فورته یا همان سراتو صدرنشین است. در کلاس سواری‌های سایز متوسط شورولت مالیبو تمام رقبا را کنار زده، در کلاس خودروهای بزرگ لوکس هم ب ام و سری 7 بیشترین کیفیت و رضایتمندی را دارد.

ب ام و در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک و کامپکت لوکس هم خوش درخشیده و با دو مدل X1 و X3 به جایگاه اول رسیده است. کادیلاک نیز با XT6 و اسکلید دو کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط و بزرگ را فتح کرده است. نیسان مورانو، شورولت اکویناکس و تاهو دیگر برندگان در کلاس‌های مختلف شاسی‌بلندها هستند. با آنکه از نظر برند، بیوک در صدر قرار دارد، ولی فقط مدل Encore GX از آن موفق به دریافت عنوان در ارزیابی IQS 2022 شده است.

تحقیق کیفیت اولیه

در بخش مینی‌ون‌ها هوندا ادیسه برنده ارزیابی IQS امسال شده، در بخش پیکاپ‌های سبک و سنگین هم شورولت سیلورادو به پیروزی رسیده است. در کلاس پیکاپ‌های سایز متوسط فورد رنجر بر همه رقبا غلبه کرده است.

تحقیق کیفیت اولیه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی