ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوسان قیمت خودرو در هفته اول مردادماه ۱۴۰۱
خودرو

پیش بینی نوسانات قیمتی در بازار خودرو مرداد ماه 1401

بازار خودرو ایران در طی ۳۰ روز گذشته با نوسانات و تشویش بسیار پایینی همراه بود، به طوری که قیمت برخی خودروها افزایش، و قیمت اکثر ماشین‌های داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد. البته بازار هنوز ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۵

بازار خودرو ایران در طی ۳۰ روز گذشته با نوسانات و تشویش بسیار پایینی همراه بود، به طوری که قیمت برخی خودروها افزایش، و قیمت اکثر ماشین‌های داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد. البته بازار هنوز هم در وضعیت رکود به سر می‌برد و ظاهرا نوسان قیمت خودرو در نیمه اول مردادماه ۱۴۰۱ نیز چندان قابل‌ملاحظه نخواهد بود.

بازار خودرو به دو دلیل مهم، یعنی ازسرگیری واردات خودرو و مذاکرات برجام فعلا در حالت ثابت و راکد باقی مانده است. ظاهرا فروشندگان منتظر خبر برجام و خریداران منتظر ازسرگیری واردات هستند تا مبادا در معامله وسیله نقلیه با ضرر مواجه شوند.

اگر بلاتکلیفی تیرماه همچنان ادامه پیدا کند، نوسان قیمت خودرو در هفته اول مردادماه ۱۴۰۱ نیز چندان ملموس و تأثیرگذار نخواهد بود. البته با توجه به افزایش قیمت خودروها نسبت به چند روز گذشته، می‌توان حدس زد حداقل در اوایل مردادماه شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها باشیم.

به عنوان مثال، تیپ ۲ پژو ۲۰۶ نسبت به روز گذشته حدود ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. به طور مشابه، تارا اتوماتیک نیز با افزایش ۴ میلیون تومانی، امروز با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

طبق عقیده کارشناسان، نوسان زیر ۱۰ میلیون تومان چندان وضعیت وخیمی در بازار ایجاد نمی‌کند. به علاوه، اصلاح خودروهای ناقص و عرضه آن‌ها به بازار مانع افزایش محسوس قیمت ماشین‌های داخلی شده است.

با این وجود، شرایط آرام بازار تحت تأثیر دو عامل مهم واردات خودرو و مذاکرات وین قرار دارد. تصویب آیین‌نامه واردات خودرو هیجان مثبتی را در بازار ایجاد می‌کند و حتی ممکن است موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی شود. با ورود خودروهای اقتصادی خارجی، میزان عرضه و تقاضا تا حد زیادی به حالت تعادل رسیده و ثبات مطلوبی حداقل در بازار خودروهای ارزان‌قیمت به وجود می‌آید.

از طرف دیگر، مذاکرات برجام چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. اگر مذاکرات برجام بی‌نتیجه باقی بماند، آنگاه به دلایل متعدد از جمله تحریم قطعات و کاهش ارزش ارز داخلی، باید منتظر افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و خارجی باشیم.

با این اوصاف به نظر نمی‌رسد که کارشناسان بتوانند یک نظر واحد را در خصوص پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای نخست مرداد ماه مطرح کنند.

نظر شما در خصوص روند قیمت خودرو در ماه پیش‌رو چیست؟ با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی