ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

بزرگترین دره منظومه شمسی را در تصاویر جدیدی از مریخ مشاهده کنید

روز چهارشنبه، آژانس فضایی اروپا «ESA» نمایی جدید و زیبا از دره «Valles Marineris» در مریخ منتشر کرد که تقریبا ده برابر طولانی‌تر، 20 برابر عریض‌تر و پنج برابر عمیق‌تر از دره «گرند کانیون» یا ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

روز چهارشنبه، آژانس فضایی اروپا «ESA» نمایی جدید و زیبا از دره «Valles Marineris» در مریخ منتشر کرد که تقریبا ده برابر طولانی‌تر، 20 برابر عریض‌تر و پنج برابر عمیق‌تر از دره «گرند کانیون» یا «Grand Canyon» در زمین است و احتمالا با گستردگی 4000 کیلومتری، بزرگترین دره منظومه شمسی است.

فضاپیمای «مارس اکسپرس» یا «Mars Express» روی دو شکاف جذاب و دیدنی «Ius Chasma» و «Tithonium Chasma» متمرکز شد تا تصاویری از دره میانی آن‌ها به ثبت برساند. این سنگ‌های زیبا بخشی از این دره را تشکیل داده‌اند و تا عمق 7 کیلومتری امتداد دارند. برای مقایسه، گرند کانیون در ایالات متحده کمی بیش از یک و نیم کیلومتر - در عمیق‌ترین نواحی - عمق دارد.

مارس اکسپرس این تصویر را در آپریل 2022 ثبت کرده است. تصویری که ESA از شکاف‌ها، رانش سطح، تپه‌های ماسه‌ای تیره، تپه‌های کوهستانی که در اثر باد فرسایش یافته‌اند و برجستگی‌های کوچکتر که ممکن است به تبخیر آب در مدت‌ها قبل مرتبط باشند منتشر کرده است، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

  • مریخ
  • مریخ

برخلاف گرند کانیون، Valles Marineris توسط یک رودخانه ایجاد نشده است. برخی از شواهد شکل‌گیری این دره را می‌توان در چیزی که ESA آن را «کف خراش» می‌نامد، جستجو کرد.

آژانس فضایی گفت: «به نظر می‌رسد همانطور که صفحات تکتونیکی از هم جدا شدند، باعث ایجاد مثلث‌های ناهموار سنگی شده‌اند که شبیه به ردیفی از دندان‌های کوسه هستند. با گذشت زمان این سازنده‌های سنگی فرو ریخته و فرسایش یافته‌اند.»

مطالعه این دره به کمک مارس اکسپرس فارغ از ویژگی‌های ظاهری و جذاب، برای ESA دره مهمی است. این سازمان فضایی شواهدی از یخ و آب در این ناحیه پیدا کرده است.

مارس اکسپرس یکی از ماموریت‌های اکتشاف فضا توسط ESA است. این کاوشگر وظیفه مطالعه سیاره مریخ را عهده دارد. واژه «اکسپرس» در اصل اشاره به کارایی و سرعت این فضاپیما دارد. مارس اکسپرس یکی از جدیدترین کاوشگرهای آژانس فضایی اروپا است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی