ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شویم؟

بسیاری از افراد به عکاسی به عنوان یک تفریح و سرگرمی نگاه می‌کنند؛ اما برخی علاقه دارند با یادگیری عکاسی حرفه ای به کسب درآمد از این هنر و بهبود مهارت‌های خود بپردازند. در ادامه ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

بسیاری از افراد به عکاسی به عنوان یک تفریح و سرگرمی نگاه می‌کنند؛ اما برخی علاقه دارند با یادگیری عکاسی حرفه ای به کسب درآمد از این هنر و بهبود مهارت‌های خود بپردازند. در ادامه به روش‌های یادگیری اصولی عکاسی و نکاتی برای ثبت عکس‌های جذاب‌تر اشاره خواهیم کرد.



یادگیری عکاسی حرفه ای

تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای کار چندان آسانی نیست و حتی ممکن است در ابتدای راه، کمی غیر ممکن به نظر برسد. اگرچه امروزه دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت زیادی کرده است و تقریبا در جیب هر شخصی پیدا می‌شود؛ اما هنوز هم تقاضای بالایی برای عکاسان حرفه‌ای وجود دارد و درآمد مناسبی هم برای آن در نظر گرفته می‌شود.

عکاسی حرفه ای

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم که یادگیری حرفه‌ای عکاسی نسبتا زمان‌بر است و طی مدت کوتاهی نمی‌توان نتیجه چندان مطلوبی بدست آورد. برای یادگیری این هنر روش‌های مختلفی وجود دارد که در پایین به برخی از مهم‌ترین مسیرهای آموزش عکاسی حرفه ای اشاره شده است.

گذراندن دوره‌های عکاسی

برای ماهر شدن در عکاس لزومی به تحصیلات آکادمیک وجود ندارد و می‌توان از دوره‌های غیر رسمی متعددی که به صورت رایگان یا پولی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، بهره گرفت. دانشگاه‌های مختلفی کلاس‌های آنلاین در زمینه عکاسی برگزار می‌کنند و سایت‌های آموزش اینترنتی هم محتوای غنی پیرامون عکاسی در خود جای داده‌اند. برخی از سرویس‌های ارائه‌دهنده رایگان آموزش‌های عکاسی به شرح زیر هستند:

  • وب سایت Udemy بیش از ۵۰۰ دوره مرتبط با عکاسی را به کاربران خود ارائه می‌کند که ۲۷ عدد از آن‌ها کاملا رایگان است. در صورتی که تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارید، به راحتی می‌توانید در دوره‌‌های این سایت شرکت نمایید.
  • وب سایت PetaPixel یکی از نشریات آنلاین محبوب در زمینه عکاسی به شمار می‌رود که حاوی مطالب متعددی در حوزه آموزش عکاسی و انتخاب تجهیزات مناسب است. همچنین اگر علاقه‌مند به دنبال کردن اخبار دنیای عکاسی و رویدادهای آن هستید، این سایت می‌تواند برای شما مفید واقع شود.
  • دوره عکاسی دیجیتال دانشگاه هاروارد به شکل رایگان و در قالب طرح OpenCourseWare در اختیار کاربران قرار گرفته است. این دوره به صورت علمی به تکنیک‌های عکاسی می‌پردازد و مناسب افراد تازه‌کار یا دارای مهارت متوسط در عکاسی است. ۱۲ درس ویدیویی با مدت بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت در کنار تعدادی مقاله و پروژه پیشنهادی در این دوره گنجانده شده است.
  • یوتیوب یکی از بهترین محل‌ها برای یافتن آموزش‌های رایگان در حوزه‌های مختلف است که ویدیوهای مختلفی پیرامون عکاسی را هم شامل می‌شود. از جمله محبوب‌ترین دوره‌های کاملا رایگان در یوتیوب می‌توان به ILFORD Photo How-Tos اشاره نمود که مناسب مبتدیان است. کلاس‌های Marc Levoy (پروفسور دانشگاه استنفورد) نیز به شکل رایگان در یوتیوب وجود دارد.

تحصیل در رشته عکاسی

تحصیل در مقطع کارشناسی عکاسی در چندین دانشگاه ایران امکان‌پذیر است. دانشجویان این رشته در کنار فراگیری دروس تخصصی حوزه عکاسی می‌توانند مهارت‌های متناسب با بازار کار این رشته را هم بیاموزند. همچنین رشته‌های مختلفی مثل عکاسی صنعتی، تبلیغاتی، علمی، خبری و... پیش روی دانشجویان عکاسی قرار دارند که افراد می‌توانند با توجه به علاقه و تقاضای بازار به سراغ هر یک از آن‌ها بروند.

عکاسی حرفه ای

در حال حاضر کارشناسی عکاسی شامل ۳۲ واحد دروس پایه، ۲۳ واحد دروس اصلی و ۵۶ واحد دروس تخصصی می‌شود. همچنین ۱۰ واحد اختیاری هم در برخی از دانشکده‌ها در حال ارائه است. نباید فراموش کنیم که تحصیل در این رشته نیازمند وقت آزاد و شرکت در کنکور است؛ به همین دلیل شاید فراگیری دوره‌های حضوری یا مجازی عکاسی گزینه بهتری برای بسیاری از افراد باشد.

استخدام به عنوان کارآموز عکاسی

اگر شور و اشتیاق زیادی برای عکاسی دارید و از وقت آزاد مناسبی هم بهره‌مند هستید، می‌توانید به سراغ کارآموزی در نزد عکاسان حرفه‌ای بروید. با انجام این کار نه تنها تکنیک‌های عکاسی را یاد می‌گیرید؛ بلکه می‌تواند مهارت‌های اجتماعی خود را هم تقویت کنید.

عکاسی حرفه ای

بسیاری از آژانس‌های عکاسی به دنبال کارآموز یا دستیار هستند؛ اگرچه ممکن است حقوق چندانی برای متقاضیان در نظر نگیرند. بهتر است قبل از ورود به این عرصه، کمی پیرامون عکاسی مطالعه داشته باشید تا بتوانید پاسخ سوالات ایجاد شده را در طی دوره کارآموزی پیدا کنید. در سوی دیگر روی عملکرد کسب و کارهای مرتبط با عکاسی و نحوه تعامل آن‌ها با مشتریان تمرکز کنید تا در آینده تجربه کافی برای راه‌اندازی کسب و کار خود را داشته باشید.

نکات مهم برای عکاسی حرفه ای

شاید بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی تمایلی به کسب درآمد از این حرفه نداشته باشند و تنها بخواهند تصاویر جذاب‌تری را به ثبت برسانند. دوره‌های آنلاین برای چنین افرادی مناسب است؛ اما می‌توانند با رعایت برخی نکات در کوتاه مدت شاهد بهبود مهارت خود نیز باشند. در ادامه به بعضی از این نکات اشاره خواهیم کرد.

۱. در اصول ابتدایی حرفه‌ای شوید. منظور از اصول ابتدایی عکاسی، نحوه کار با دوربین نیست؛ بلکه باید به سراغ مفاهیم اولیه اما مهم مثل اکسپوژر، عمق میدان، نورپردازی و شرایط نوری بروید. اینترنت محل بسیار مناسبی برای یافتن مطالب آموزشی رایگان پیرامون مباحث گفته شده است.

عکاسی حرفه ای

۲. به دنبال تجربیات دیگران باشید. عکاسانی که به صورت حرفه‌ای به این شغل می‌پردازند، منبع ارزشمندی از تجربیات هستند که کسب کردن آن‌ها به تنهایی نیازمند زمان زیادی خواهد بود. یکی از مزیت‌های گذراندن دوره‌های حضوری عکاسی این است که می‌توانید ارتباط مستقیمی با اساتید داشته باشید و سوالات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. اگر از دوستان یا آشنایان هم کسی به عکاسی حرفه‌ای می‌پردازد، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

۳. به دنبال یک حوزه خاص باشید. زمینه‌های مختلفی برای عکاسی وجود دارد؛ اما با انتخاب یک حوزه خاص قادر خواهید بود خود را متمایز از دیگران جلوه دهید. پس بهتر است در ابتدا علاقه‌مندی خود را پیدا کنید و در ادامه آموزش‌های لازم را برای آن فرا بگیرید. اگر هم به دنبال کسب درآمد هستید، بهتر است انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان دهید. برای مثال ممکن است علاقه شما به سمت عکاسی پرتره باشد، اما درآمدزایی در این زمینه کمی دشوار است. به جای آن می‌توانید در عکاسی عروسی هم حرفه‌ای شوید که درآمد نسبتا بالایی دارد.

عکاسی حرفه ای

۴. تجهیزات خود را با دقت انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید، تجهیزات حرفه‌ای عکاسی از قیمت بالایی برخوردار هستند و در اختیار داشتن تمامی آن‌ها هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت. بهتر است بعد از مشخص کردن زمینه فعالیت خود، اقدام به خریداری تجهیزات متناسب با آن حوزه نمایید که کاربرد بیشتری خواهند داشت. سرمایه‌گذاری روی دوربین و لنز با کیفیت می‌تواند در آینده نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. همچنین از ابزارهای ویرایش حرفه‌ای و رایانه قدرتمند نیز غافل نشوید. اگر هم بودجه محدودی دارید، می‌توانید به دنبال تجهیزات دست دوم بگردید.

۵. پورتفولیوی حرفه‌ای داشته باشید. اگر به دنبال نشان دادن مهارت خود به دیگران هستید و می‌خواهید با سایر عکاسان حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید، بسیار مهم است که یک پورتفولیوی حرفه‌ای از آثار خود بسازید. سعی کنید عکس‌هایی که در یک زمینه خاص هستند را برای پورتفولیو انتخاب نمایید؛ اما از تنوع میان آن‌ها هم بهره بگیرید. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره پورتفولیو و ساخت آن کسب کنید، می‌توانید به سراغ مطلب «پورتفولیو چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد؟»‌ بروید.

عکاسی حرفه ای

۶. زمان بیشتری را به تمرین کردن اختصاص دهید. دانش تئوری ضامن ثبت عکس‌های حرفه‌ای نیست؛ بلکه برای عکاسی حرفه ای باید تمرین زیادی داشته باشید. اینگونه می‌توانید در کنار بهبود مهارت‌های قبلی خود، با تجهیزات و شرایط مختلف هم بیشتر آشنا شوید. تعیین جدول زمانی و داشتن برنامه برای عکاسی کمک تاثیر بسزایی روی افزایش انگیزه و پیوستگی تمرینات خواهد داشت.

سوالات متداول درباره عکاسی حرفه ای

آیا مدرک دانشگاهی برای عکاسی حرفه ای ضروری است؟

خیر؛ بسیاری از سرویس‌ها و وب سایت‌های آموزشی، محتوای مورد نیاز برای یادگیری عکاسی حرفه ای را به شکل رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. البته فراگیری عکاسی به صورت آکادمیک می‌تواند مزیت‌های خاص خود را در پی داشته باشد.

بهترین وب سایت‌های رایگان برای یادگیری عکاسی حرفه‌ای کدام هستند؟

وب سایت Udemy یکی از گزینه‌های محبوب میان علاقه‌مندان به عکاسی است که بیش از ۵۰۰ دوره را ارائه می‌کند که ۲۷ عدد از آن‌ها رایگان هستند. عکاسان بسیاری هم تجربیات و دوره‌های آموزشی خود را به شکل رایگان در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند.

چگونه عکاسی حرفه ای را یاد بگیریم؟

شرکت در دوره‌های مجازی یا کارگاه‌های حضوری، تحصیل در رشته عکاسی و استخدام به عنوان کارآموز یا دستیار می‌تواند از بهترین شیوه‌ها برای یادگیری عکاسی حرفه ای باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی