ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستاورد محققان: آموزش انجام دادن کارهای خانه به یک ربات معمولی با تقلید کردن از انسان

گروهی از محققان بخش علوم کامپیوتر دانشگاه «کارنگی ملون» با نصب دوربین و الگوریتم یادگیری ماشینی WHIRL، توانستند به یک ربات معمولی انجام بیش از 20 کار خانگی مختلف را آموزش دهند. البته این کارها ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

گروهی از محققان بخش علوم کامپیوتر دانشگاه «کارنگی ملون» با نصب دوربین و الگوریتم یادگیری ماشینی WHIRL، توانستند به یک ربات معمولی انجام بیش از 20 کار خانگی مختلف را آموزش دهند. البته این کارها ساده بودند و شامل مواردی مانند باز و بسته کردن درها، هل دادن صندلی، بیرون آوردن کیسه از سطل زباله و... می‌شدند.

ربات‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند اما همچنان آن‌قدر پیشرفته نشده‌اند که بتوانند تمام کارهای خانگی را بر عهده بگیرند. با این وجود می‌توان امیدوار بود که ربات‌ها به لطف الگوریتم‌های جدید یادگیری ماشینی بتوانند بخش عمده‌ای از کارهای خانگی را در آینده‌ای نزدیک انجام دهند. یکی از این الگوریتم‌ها با نام اختصاری «WHIRL» در راستای تحقق این هدف پا به عرصه وجود گذاشته است.

مدتی پیش آمازون از ربات خانگی خود با نام Astro رونمایی کرد. این ربات به دستیار صوتی الکسا نیز مجهز بود. با این حال Astro رباتی نبود که بتواند کارهای خانگی شما را بر عهده بگیرد. در واقع هیچ رباتی با این ویژگی در دسترس عموم قرار نگرفته است. با این حال محققان در حال توسعه الگوریتمی هستند که به ربات‌ها کمک می‌کند تا با تقلید از روی کارهای انسان‌ها، کارهای خانگی را یاد بگیرند.

الگوریتم یادگیری ماشینی WHIRL

آیا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ربات‌ها را هوشمندتر می‌کنند؟

به نقل از منبع آگاه، الگوریتم یادگیری ماشینی WHIRL به ربات‌های خانگی اجازه می‌دهد تا با بررسی و شناخت کارهایی که کاربران در خانه انجام می‌دهند، از آن‌ها تقلید کنند و همان کار را خود انجام دهند. به کمک WHIRL، ربات‌ها تمام داده‌های مفید را جمع‌آوری می‌کنند و پس از تحلیل و نتیجه‌گیری از آن‌ها، بهترین نتیجه را عملی می‌کنند.

هر یک از این کارها که توسط شخصی انجام می‌شدند، ربات مجهز به WHIRL آن‌ها را ثبت می‌کرد و توانایی اجرای برخی از آن‌ها را داشت. این تیم تحقیقاتی نتایج پژوهش خود را در کنفرانس Robotics: Science and System در نیویورک نیز ارائه داد و اگر سرمایه‌گذاری مناسبی روی آن انجام شود، می‌توان به آینده الگوریتم WHIRL امیدوار بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی