ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فلاشر خودرو
خودرو

چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه کار می‌کند؟

یکی از قطعات خودرو که باعث بالا رفتن ایمنی رانندگی می‌شود چراغ راهنما و فلاشر خودرو است چرا که راننده از طریق چراغ راهنما افراد دیگر را از حرکت بعدی خود، آگاه می‌سازد و با ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۵

یکی از قطعات خودرو که باعث بالا رفتن ایمنی رانندگی می‌شود چراغ راهنما و فلاشر خودرو است چرا که راننده از طریق چراغ راهنما افراد دیگر را از حرکت بعدی خود، آگاه می‌سازد و با زدن چراغ راهنمای چپ یا راست، به دیگران این مفهوم را می‌رساند که جهت حرکت خودرو به سمت چپ یا راست متمایل خواهد شد و همین امر باعث عدم وجود تصادف و غافل گیری رانندگان دیگر می‌شود. امروزه بسیاری از تصادفات که در هنگام گردش به راست و چپ اتفاق می‌افتد به دلیل عدم استفاده از چراغ راهنمای خودرو است به همین خاطر در این مقاله به صورت تخصصی به مقوله چراغ راهنما و فلاشر خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات کافی در این باره را کسب نمایید.

عملکرد چراغ راهنما و فلاشر خودرو به چه صورتی است؟

یکی از زیر مجموعه‌های سیستم ایمنی خودرو چراغ راهنما است با روشن شدن مدار راهنما توسط سوئیچ ماشین همراه با فلاشر خودرو به عنوان قسمتی از سیستم ایمنی خودرو انجام وظیفه می‌کند. مدار راهنما در حالت روشن بودن سوییچ فعالیت می‌کند اما فلاشر خودرو بدون روشن بودن سوئیچ هم کار می‌کند.   

عملکرد آن بدین صورت است که نیروی برق باتری از طریق فیوز به چشمک زن حرارتی منتقل می‌شود و از چشمک زن حرارتی به سمت دسته راهنمای خودرو که در کنار جعبه فرمان و پشت غربیلک فرمان قرار دارد  می‌رود. در اینجا با توجه به روشن بودن سوئیچ و عملکرد دسته راهنما کارکرد مشخص می‌شود.

فلاشر خودرو

تعداد چراغ‌ راهنما در خودروها حداقل 4 عدد بسته به نوع خودرو متغیر است که دو چراغ در جلو و دو چراغ در عقب به صورت چشمک زن در اطراف خودرو و در برخی دیگر علاوه بر این چهار عدد، روی آینه بغل و گلگیر سمت جلو خودرو نیز نصب می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرند تا توجه رانندگان را به سمت خود جلب کنند و جهت خودرو را به رانندگان دیگر اطلاع دهند و راننده به راحتی بتواند به سمت چپ یا راست بپیچد. در حالت فلاشر تمامی چراغ‌ راهنماها با هم به صورت هم‌زمان چشمک می‌زنند.

کاربرد چراغ راهنما و فلاشر خودرو چیست؟

چراغ راهنما و فلاشر خودرو در شرایط ذیل مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • هشدار تغییر جهت برای خارج شدن از مسیر
  • هشدار برای زمانی که خودرو در حالت سبقت قرار می‌گیرد.
  • برای خارج شدن خودرو از پارک
  • در حالت دور زدن
  • در زمانی که خودرو دچار خرابی شده است.
  • برای تغییر جهت در تقاطع
  • برای گردش در میدان
  • برای هشیار کردن رانندگان از هر گونه خطر از فلاشر خودرو استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه همواره تعداد زیادی خودرو در میادین و خیابان‌های شلوغ شهری و بین شهری در حال عبور و مرور هستند و برای متوجه کردن رانندگان دیگر از مسیر حرکت و هشیار کردن آنها از خطرات احتمالی از چراغ راهنما و فلاشر خودرو استفاده می‌شود تا از بروز هرگونه حادثه‌ای جلوگیری کرد.

فلاشر خودرو

اما در مورد کاربرد فلاشر خودرو می‌توان به مواقع اضطراری اشاره کرد که برای هشدار و هشیار کردن رانندگان در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، جاده‌های دو طرفه و... در مواقعی که تصادفی اتفاق افتاده است یا بنزین خودرو به اتمام رسیده باشد یا خودرو خراب شده باشد یا در صورت حمل خودرو با یدک کش یا به یکباره ترافیک سنگین راه را اطلاع دهید از فلاشر خودرو می‌توان بهره گرفت.

البته با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در صورتی که هیچ یک از اتفاقاتی که اشاره شد وقوع نیفتاده باشد حق استفاده از فلاشر خودرو را به مدت طولانی نخواهید داشت تنها در صورت بروز حادثه و اتفاقاتی که در بالا ذکر گردید قادر به استفاده از فلاشر خودرو به مدت طولانی خواهید بود، در غیر این صورت می‌توانید به صورت لحظه‌ای از این قابلیت استفاده کنید.

برای استفاده از فلاشر خودرو می‌توانید از دکمه قرمز رنگی که در داخل کابین خودرو به صورت مجزا قرار داده شده است که اغلب با آیکون دو مثلث سفید و قرمز رنگ در برخی مدل‌ها از رنگ سیاه استفاده شده است که برای فعال کردن فلاشر خودرو می‌توانید دکمه را فشار دهید تا فلاشر شروع به کار نماید و اگر می‌خواهید تا زمانی که اتفاقی که رخ داده شده برطرف می‌شود از این حالت استفاده کنید می‌توانید به صورت فعال، کلید فلاشر را رها کرده و پس از اتمام دوباره فشار دادن دکمه، فلاشر را خاموش کنید.

فلاشر خودرو

اتومات راهنما چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

اتومات راهنمای قطعه‌ای بسیار کوچک و به شکل سیلندر است در قسمت پنل فیوز که در زیر داشبورد خودرو تعبیه شده است قرار می‌گیرد و در شمار قطعات ارزان قیمت به حساب می‌آید اما اتومات راهنما بسیار کاربردی است.

در زمانی که دسته راهنما به سمت بالا یا پایین حرکت داده می‌شود اتومات راهنما که متصل به چراغ راهنماها است شروع به چشمک زدن می‌کند و با توجه به روشن بودن سوئیچ خودرو، جریان برق در مدار راهنما برقرار می‌شود.

جریان الکتریکی با عبور از مقاومت و گرم شدن فنر فولادی به سمت چراغ راهنما هدایت می‌شود در این حالت جریان الکتریکی کم شده و نور تولید نمی‌شود و در زمان یک ثانیه فنر دوباره گرم شدن و باعث صاف شدن انحنای فنر می‌شود و با صاف شدن انحنای فنر، جریان الکتریکی دوباره برقرار می‌شود و این جریان یک ثانیه ادامه پیدا می‌کند سپس فنر دوباره خنک شده و به حالت قبل خود بر خواهد گشت و این پروسه ادامه پیدا خواهد کرد تا با قطع و وصل شدن این چرخه، هر یک الی دو ثانیه یکبار مکانیزم چشمک زدن چراغ انجام شود.

کلام پایانی

در این مطلب ابتدا به نحوه عملکرد چراغ راهنما و فلاشر خودرو پرداختیم و پس از آشنایی با عملکرد این قطعات، سراغ کاربرد چراغ راهنما و فلاشر خودرو رفتیم و با بیان مزایای و موارد استفاده از این قابلیت، توضیح مختصری درباره شرایط استفاده از فلاشر و قوانین راهنمایی و رانندگی اشاراتی داشتیم و بعد از آگاهی از عملکرد و کاربرد چراغ راهنمای و فلاشر به بررسی عملکرد اتومات راهنمای چراغ راهنما پرداخته شد تا در این زمینه با بخشی از سیستم ایمنی خودرو آشنایی لازم را پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی