ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زیردریاپیمای سرنشین‌دار Alvin با رسیدن به عمق 6453 متری اقیانوس رکوردشکنی کرد

زیردریاپیمای Alvin پنجشنبه هفته پیش در ماموریتی به عمق 6453 متری اقیانوس رسید تا رکورد تاریخی خودش در رسیدن به عمیق‌ترین نقطه در زیر آب را بشکند. این عملیات در درازگودال پورتوریکو در شمال سن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

زیردریاپیمای Alvin پنجشنبه هفته پیش در ماموریتی به عمق 6453 متری اقیانوس رسید تا رکورد تاریخی خودش در رسیدن به عمیق‌ترین نقطه در زیر آب را بشکند. این عملیات در درازگودال پورتوریکو در شمال سن خوزه انجام شد.

به گزارش موسسه اقیانوس‌شناسی وودز هول (WHOI)، این عملیات گام مهمی در زمینه دریافت مجوز از نیروی دریایی آمریکا بود تا این عملیات‌ها دوباره پس از یک سال و نیم از سر گرفته شوند. مهندسان در طول این مدت مشغول تعمیر و ارتقای Alvin بودند تا توانایی‌های این دستگاه برای رسیدن به اعماق دریا را از حداکثر 4500 متر به 6500 متر برسانند.

«پیتر دی‌منوکال»، رئیس WHOI می‌گوید: «سرمایه‌گذاری روی ابزارهایی مانند Alvin سرعت اکتشافات در خط مقدم عملیات‌های علمی را افزایش می‌دهد. قابلیت جدید Alvin در رفتن به عمق‌های بیشتر به ما کمک خواهد کرد تا درباره سیاره اطلاعات بیشتری کسب کنیم و قدردان چیزهایی باشیم که اقیانوس هر روزه برای ما فراهم می‌کند.»

زیردریاپیمای Alvin

Alvin تاکنون چند ماموریت انجام داده است؟

زیردریاپیمای Alvin تنها نمونه از زیردریاپیماهای عمیق است که می‌تواند انسان را به چنین عمق‌هایی ببرد. این دستگاه با عملیات روز پنجشنبه تاکنون با موفقیت 5086 بار به زیر اقیانوس رفته که عددی خیره‌کننده و بیشتر از مجموع تمام عملیات‌های سایر برنامه‌های پیمایش زیر دریاست.

Alvin به طور میانگین سالانه حدود 100 بار به اعماق دریاها می‌رود تا فرآیندهای شکل‌دهنده پوسته زمین را بررسی کند. «لورین سی. سلبی»، مدیر ارشد مرکز تحقیقات نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: «زیردریاپیمای Alvin به مدت تقریبی 60 سال نه فقط برای ارتش و مقاصد امنیت ملی بلکه برای جامعه علمی از اسرار اقیانوس پرده برداشته است.»

این ابزار جذاب در سه هفته اخیر از سوی NAVSEA که کشتی‌ها و زیردریایی‌های نیروی دریایی آمریکا را می‌سازد، تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌ها قرار گرفت. این آزمایش‌ها روی سیستم‌های مکانیکی و برقی، و قابلیت‌های عملکرد صحیح در عمق اقیانوس انجام شدند. نتیجه همین آزمایش‌ها به Alvin اجازه داد تا ماموریت اخیرش را انجام دهد و از نظر رفتن به اعماق اقیانوس رکورد خود را بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی