ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: ایران و روسیه برای بی‌نیازی از غرب با یکدیگر همکاری می‌کنند

وزیر ارتباطات از همکاری ایران و روسیه در راستای جایگزینی غرب در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد. به گفته زارع‌پور این دو کشور در زمینه فعالیت پلتفرم‌های بومی، راه‌اندازی دیتابیس‌های بومی، تجهیزات مخابراتی و… همکاری‌هایی ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵

وزیر ارتباطات از همکاری ایران و روسیه در راستای جایگزینی غرب در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد. به گفته زارع‌پور این دو کشور در زمینه فعالیت پلتفرم‌های بومی، راه‌اندازی دیتابیس‌های بومی، تجهیزات مخابراتی و… همکاری‌هایی خواهند داشت.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجشنبه 30 تیرماه به مسکو سفر کرد و دیدارهایی با معاونان وزارت ارتباطات این کشور و نمایندگانی از شرکت‌های این حوزه داشته است.

او در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: «پلتفرم‌های بومی در حوزه‌های تجارت الکترونیک، جابه‌جایی مسافر، بیمه و… در ایران فعال هستند و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. این امر نشان می‌دهد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه خدمات دیجیتال داریم. در روسیه نیز پلتفرم‌های بومی خوبی وجود دارد؛ از همین رو اعلام آمادگی کرده‌ایم که زمینه فعالیت پلتفرم‌های دو طرف را در دو کشور فراهم کنیم.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هنوز در برخی زمینه‌ها از پلتفرم‌های خارجی برای پاسخ به نیازها استفاده می‌شود، ابراز امیدواری کرد با همکاری‌های دو کشور بشود از ظرفیت‌های بومی در سایر حوزه‌ها استفاده کرد.

زارع‌پور با بیان اینکه در زمینه دیتابیس (پایگاه‌های داده) دو کشور تا حدودی به نسخه‌های غربی وابسته هستند اظهار داشت این امر باعث شده تا در شرایط تحریمی، برای تامین دیتابیس با مشکلاتی مواجه شوند:

«در همین راستا تصمیم گرفتیم که سرمایه گذاری مشترکی در حوزه پایگاه داده انجام دهیم و دیتابیس‌های بومی راه‌اندازی کنیم. از آن‌ها برای نیازمندی‌های دو کشور مخصوصا در بخش دولتی که حساس هستند، استفاده خواهیم کرد.»

وی لازمه استفاده از توانایی‌های دو کشور را اعتماد دانست و گفت: «در بحث تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات، برندهای غربی پیش از این یکه تاز بودند و اعتماد زیادی به آن‌ها وجود داشت. این اعتمادسازی اکنون برای دو کشور زمان بر است اما اراده طرفین بر این است که این روند کوتاه شده و بتوان از محصولات یکدیگر در شبکه‌های مخابراتی استفاده کرد.»

زارع‌پور در پایان همچنین از امضای چند تفاهم‌نامه میان شرکت‌های ایرانی و روسی خبر داد و عنوان کرد: «برخی محصولات کاربردی ایرانی مورد نیاز روسیه است و از سوی دیگر ایران نیز نیازمندی‌هایی دارد که روسیه می‌تواند به حل آن کمک کند. به طور مثال روسیه در حوزه تامین امنیت سیستم‌های ارتباطی می‌تواند به ایران کمک کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی