ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایناسور
علمی

رد پای دو دایناسور با قدمت 100 میلیون سال در یک رستوران چینی کشف شد

رد پای دو دایناسور که قدمت آن‌ها به 100 میلیون سال قبل برمی‌گردد، در جنوب غربی چین و در محوطه بیرونی یک رستوران کشف شده است. همانطور که «لیدا زینگ»، دیرینه شناس و دانشیار «دانشگاه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

رد پای دو دایناسور که قدمت آن‌ها به 100 میلیون سال قبل برمی‌گردد، در جنوب غربی چین و در محوطه بیرونی یک رستوران کشف شده است.

همانطور که «لیدا زینگ»، دیرینه شناس و دانشیار «دانشگاه علوم زمین چین» در گزارش CNN توضیح می‌دهد، در رستورانی واقع در شهر لیشان، استان سیچوآن چین، چندین گوال سنگی کشف شده که حاوی ردپای دو «ساروپود» بوده است؛ گونه‌ای دایناسور که در اوایل دوره کرتاسه زندگی می‌کرد.

آن‌ها با استفاده از یک اسکنر سه‌بعدی کشف ردپاها را تایید کردند.

دایناسور

ساروپودها بیشتر با گردن و دم بلندشان شناخته می‌شوند و از آن‌ها به عنوان بزرگ‌ترین حیواناتی یاد می‌شود که تا به حال روی زمین راه رفته‌اند. آن‌ها می‌توانستند به اندازه سه اتوبوس مدرسه رشد کنند و به‌قدری سنگین بودند که هنگام راه رفتن زمین زیر پای خود را بلرزانند.

دایناسور

زینگ در ادامه توضیح داد، دو ساروپودی که رد پای آن‌ها در این رستوران کشف شده احتمالا حدود 8 متر طول داشته‌اند.

اهمیت کشف دایناسور جدید

هرچند تاکنون فسیل‌های زیادی از دایناسورهای دوره ژوراسیک در سیچوان کشف شده، اما فسیل‌های بسیار کمتری از دوره کرتاسه پیدا شده است. به گفته زینگ، دایناسورها در دوره کرتاسه به اوج شکوفایی خود رسیده‌اند و کشف آن‌ها شواهد بیشتری درباره دوره کرتاسه سیچوان و تنوع دایناسورهای آن ارائه می‌کند.

به گفته او، توسعه سریع چین در دهه‌ها اخیر، دیرینه‌شناسی (مطالعه حیات باستانی از طریق فسیل‌ها) را دشوارتر کرده است و همین امر باعث می‌شود تا کشف جدید آن‌ها اهمیت زیادی داشته باشد. همچنین زینگ توضیح می‌دهد که این رستوران قبلا یک مزرعه بوده و ردپاها توسط لایه‌هایی از خاک مدفون شده بودند تا در برابر آسیب‌های آب‌وهوایی از آن‌ها محافظت شود.

او در نهایت توضیح می‌دهد که صاحب رستوران محوطه حیاط خود را حصارکشی کرده است تا رد پا توسط بازدیدکنندگان خراب نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی