ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف پارادوکسی عجیب: تمیزتر شدن هوا، سرعت گرمایش جهانی را افزایش داده است!

نرخ فعلی آلودگی در جهان حدود 30 درصد نسبت به سال 2000 کمتر شده اما همین مسئله گرمایش ناشی از انتشار کربن را افزایش داده است. ظاهرا بخشی از این آلودگی‌ها مانع از تابش نور ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

نرخ فعلی آلودگی در جهان حدود 30 درصد نسبت به سال 2000 کمتر شده اما همین مسئله گرمایش ناشی از انتشار کربن را افزایش داده است. ظاهرا بخشی از این آلودگی‌ها مانع از تابش نور خورشید در اتمسفر زمین می‌شده‌اند. حالا دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که ذرات معلق به اتمسفر فرستاده شود تا بتوانیم بهتر جلوی تغییرات اقلیمی را بگیریم.

دانشمندان پارادوکس عجیبی را در طبیعت کشف کرده‌اند. ظاهرا هرچه هوا پاکیزه‌تر باشد، سرعت گرمایش جهانی بیشتر می‌شود. گروهی از پژوهشگران بین‌المللی می‌گویند اگرچه نرخ آلودگی نسبت به سال 2000 حدود 30 درصد کمتر شده، اما انتشار کربن دی‌اکسید میزان گرمایش را تا 50 درصد بیشتر کرده است.

برخی از ذرات معلق مثل کربن سیاه و دوده گرما را جذب می‌کنند. ولی سولفات و نیترات به خاطر بازتاب دادن نور باعث خنک شدن زمین می‌شوند. حالا دانشمندان پیشنهاد داده‌اند که برای حل مشکل گرمایش یک بار دیگر به سراغ این ذرات معلق برویم. آن‌ها می‌گویند باید ذرات سولفات را به استراتوسفر بفرستیم تا دور زمین یک هاله بازتاب‌دهنده ایجاد کنیم.

کنترل گرمایش جهانی؛ چالشی برای دانشمندان

دانشمندان با استفاده از ماهواره‌های Terra و Aqua از ناسا مطالعات خود را انجام داده‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که هاله موجود بر فراز آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا در حد فاصل 2000 تا 2019 به طرز قابل توجهی کمتر شده است. محققان همچنین می‌گویند میانگین دمای اقیانوس‌ها از سال 2000 تاکنون افزایش یافته و این اتفاق هم تحت تاثیر سیاست‌های کاهش ذرات معلق بوده است.

راهکار مقابله با این مشکل از سوی SCoPEx پیشنهاد شده که بودجه آن از طرف بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت تامین می‌شود. آن‌ها می‌خواهند در آزمایش اولیه خود نزدیک به 2 کیلوگرم کلسیم کربنات را به اتمسفر زمین در ارتفاع 20 کیلومتری بالای صحرای نیو مکزیکو بفرستند. با این حال، عده‌ای از دانشمندان نگرانند که چنین کاری باعث به وجود آمدن زنجیره‌ای از اتفاقات فاجعه‌بار محیط زیستی شود و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی