ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: کاتالوگ LEDA و هسته فعال کهکشانی

این تصویر درخشان از هابل چندین کهکشان در خود دارد که جالب توجه‌ترین آن‌ها که در بالا سمت راست تصویر این هفته هابل دیده می‌شود، LEDA 58109 نام دارد. این کهکشان با دو جرم کهکشانی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

این تصویر درخشان از هابل چندین کهکشان در خود دارد که جالب توجه‌ترین آن‌ها که در بالا سمت راست تصویر این هفته هابل دیده می‌شود، LEDA 58109 نام دارد. این کهکشان با دو جرم کهکشانی دیگر که در پایین سمت چپ تصویر مشخص است، محاصره شده است.

یکی از این جرم‌ها هسته فعال کهکشانی است که در بین منجمان به نام AGN (Active Galactic Nucleus) شناخته می‌شود و SDSS J162558.14+435746.4 نام دارد. جرم دیگر کهکشان SDSS J162557.25+435743.5 است. هسته‌های فعال کهکشانی در واقع سیاهچاله مرکز کهکشان‌ها هستند که با روشنایی گازهای داغی که می‌بلعند، می‌درخشند.

به طور کلی، کهکشان‌ها به دو دسته مارپیچی و بیضوی تقسیم می‌شوند. البته این تصویر نمونه خوبی است تا نشان دهد که شبکه دسته‌بندی کهکشان‌ها بسیار گسترده است و فقط به این دو دسته‌بندی کلی ختم نمی‌شود.

دسته‌بندی کهکشان‌ها در کاتالوگ‌های مختلف

نمونه کهکشان‌هایی که در این تصویر هابل دیده می‌شود، حتی نام‌های متفاوت کهکشان‌ها را نیز نشان می‌دهد. برخی از کهکشان‌ها نام‌های کوتاهی مثل LEDA 58109 دارند و بعضی دیگر شامل اعداد بسیار طولانی می‌شوند.

چنین اتفاقی به دلیل وجود کاتالوگ‌های مختلف برای دسته‌بندی کهکشان‌ها در آسمان است. هیچ کدام از این کاتالوگ‌ها کامل نیستند و بخش‌هایی از هم را پوشش می‌دهند تا کهکشان‌ها در کاتالوگ‌های متفاوتی وجود داشته باشند. برای مثال، کهکشان LEDA 58109 در کاتالوگ LEDA به چنین نامی است، در کاتالوگ MCG به نام MCG+07-34-030 نام دارد و در کاتالوگ SDSS به نام SDSS J162552.50+435747.5 شناخته می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی