ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صدای موتور
خودرو

آیا صدای موتور با فراگیر شدن خودروهای برقی فراموش خواهد شد؟

خودروهای برقی درصد اندکی از فروش کلی بازار اتومبیل جهان را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این سهم رشد آرامی را تجربه کند و حتی در برخی کشورها همچون ایران، تا سال‌ها شاهد عرضه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

خودروهای برقی درصد اندکی از فروش کلی بازار اتومبیل جهان را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این سهم رشد آرامی را تجربه کند و حتی در برخی کشورها همچون ایران، تا سال‌ها شاهد عرضه خودرو برقی به صورت انبوه نباشیم. با این حال فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی یک حقیقت مسلم است. حقیقتی که در پی آن فراموشی صدای موتور را خواهیم داشت، اما پذیرش خودروهای برقی توسط مصرف کنندگان، سبب خواهد شد که برخی جنبه‌های لذت‌بخش رانندگی همچون گوش دادن به صدای پیشرانه برای همیشه فراموش شوند.

توسعه فناوری‌های مورد استفاده در ساخت خودروهای برقی، سبب خواهد شد تا استفاده از این خودروها برای مشتریان مقرون به صرفه شود. در آینده نزدیک اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند تا خودروهای برقی خریداری کنند، چرا که نگهداری از آن‌ها نسبت به خودروهای درون‌سوز هزینه کمتری به همراه خواهد داشت.

انقلاب خودروهای الکتریکی از ناحیه خودروهای اسپرت و سوپراسپرت آغاز شده است. تا پیش از این صدای موتور خودروهای اسپرت یکی از علایق خودرودوستان بود. با این حال خودروهای برقی به صدا هم‌اکنون جایگزین آن‌ها شده‌اند و بدون انتشار صدای موتور از تپه‌ها و پیچ‌ها بالا می‌روند.

خودروهای سریع، بدون صدای موتور

پنج خودرو سریع در فستیوال سرعت گودوود امسال، الکتریکی بودند. فورد پرو الکتریک سوپرون، FC1X، H24 Green GT، پورشه 718 کیمن ای پرفورمنس و مک مورتی Speirling پنج خودرو برقی فوق سریع در فستیوال سرعت گودوود 2022 لقب گرفتند. با وجود شتاب و سرعت بالا، نبود صدای موتور موجب شده است تا خودرودوستان احساس مثبتی نسبت به این خودروها نداشته باشند.

در همین فستیوال و در کنار خودروهای برقی آرام و ساکت، صدای موتور برخی خودروها خودرودوستان را به وجد می‌آورد. پورشه 911 GT3، جگوار XJR-12D و دوج وایپر GTS-R برخی از خودروهای محبوب پر سر و صدا در فستیوال سرعت گودوود هستند.

در حالی که از بین رفتن سر و صدای پیشرانه برای رانندگان آماتور نکته مثبتی محسوب می‌شود، نبود آن‌ها موجب درد و عذاب خودرودوستان است. افرادی که از خودرو برای خریدهای روزمره استفاده می‌کنند، مشکلی با حذف صدای موتور نخواهند داشت. با این حال برای علاقمندان خودرو، مدت زمان زیادی برای لذت بردن از غرش پیشرانه‌های درون‌سوز باقی نمانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • delta7
    delta7 | ۴ مرداد ۱۴۰۱

    آلودگی صوتی انجین ماشین ها به مراتب بیشتر از لحظاتی هست که از صداش لذت ببریم
    صدای انجین ماشین های محدودی هست که لذت بخشه و اکثر ماشین ها صدایی که تولید میکنن آزاردهنده هست
    نبودش خیییلی بهتر از بودنش هست
    تصور کنین تو شهر هستین و صدایی نیاد
    آلودگی هم نباشه

مطالب پیشنهادی