ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرید غیرقانونی طلا از سوی اپل
تکنولوژی

غول‌های فناوری از جمله اپل به خرید طلا از معدنچیان غیرقانونی در برزیل متهم شدند

برخی منابع طبیعی مانند طلا و مس جزو اجزای اساسی تولید محصولات الکترونیکی به شمار می‌روند. این منابع به دلیل ارزش بالاِ خود باعث شده‌اند تا شرکت‌های معدنی غیرقانونی بسیاری در سراسر دنیا به فعالیت ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

برخی منابع طبیعی مانند طلا و مس جزو اجزای اساسی تولید محصولات الکترونیکی به شمار می‌روند. این منابع به دلیل ارزش بالاِ خود باعث شده‌اند تا شرکت‌های معدنی غیرقانونی بسیاری در سراسر دنیا به فعالیت بپردازند. اکنون نیز طبق گزارش‌ها، ظاهرا یکی از همین شرکت‌های غیرقانونی واقع در برزیل مشتریانی چون اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون را داشته است.

به گزارش یکی از نشریات محلی برزیل به نام Repórter Brasil، شرکت‌های فناوری بزرگ نامبرده طلای متعلق به زمین‌های بومیان برزیل واقع در جنگل آمازون را به شکل غیرقانونی مورد استفاده قرار داده‌اند.

خبرنگارانی که روی این مقاله کار کرده‌اند همچنین از مشاهده اسنادی خبر داده‌اند که خرید طلا از پالایشگاه‌های «چیمت» و «مارسم» بین سال‌های 2020 و 2021 توسط شرکت‌های نامبرده را تایید می‌کنند.

گفتنی است که هر دو پالایشگاه مذکور از سوی پلیس فدرال برزیل به اتهام استخراج غیرقانونی منابع طبیعی و آسیب‌های زیست‌محیطی تحت پیگرد و بررسی قانونی قرار دارند.

خرید غیرقانونی طلا از سوی اپل
جنگل‌زدایی در پی استخراج طلا در آمازون

واکنش اپل نسبت به اتهام خرید غیرقانونی طلا

نشریه برزیلی Repórter Brasil با مدنظر قرار دادن اخبار موجود خواستار پاسخگویی از سوی اپل، مایکروسافت و آمازون شد، با این حال تنها اپل به این درخواست واکنش نشان داد و اعلام کرد که این شرکت دیگر از پالایشگاه مارسم طلا نمی‌خرد، هر چند در این بیانیه اشاره‌ای به پالایشگاه چیمت نشده است.

اپل همچنین در ادامه اعلام کرده که این کمپانی همیشه معیارها و استانداردهای بالایی را برای ایجاد همکاری با سایر شرکت‌ها داشته و به شکل مداوم در حال جستجوی تامین‌کنندگان پایدار است.

خرید غیرقانونی طلا از سوی اپل
جنگل‌زدایی در پی استخراج طلا در آمازون

در سوی دیگر دولت آمریکا نی با اینکه به گفته «انجمن بازار شمش لندن» از تحقیقات جاری در برزیل مطلع بوده، از اظهارنظر در خصوص این گزارش خودداری کرده و مشغول بازبینی مجوزهای چنین معادن غیرقانونی است زیرا شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل ملزم هستند تا تامین‌کنندگان منابع طبیعی خود را به دولت معرفی کنند.

در پایان باید گفت اینگونه معادن غیرقانونی علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی عمده مانند جنگل‌زدایی و آلوده‌سازی رودخانه‌ها با جیوه، همچنین منابع مالی گروه‌های سازمان‌یافته تبهکاری هم محسوب می‌شوند؛ گروه‌هایی که حملات آنها به مردم بومی جهت استخراج طلا در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی