ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیبر نوری
تکنولوژی

کمبود جهانی کابل فیبر نوری، تهدیدی تازه برای توسعه دنیای دیجیتال

کمبود کابل‌های فیبر نوری و افزایش قیمت فناوری‌های مربوطه باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و کشورها در پیشبرد برنامه‌های خود دچار مشکل شوند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

کمبود جهانی کابل‌های فیبر نوری باعث افزایش قیمت این تجهیزات، تاخیر در تکمیل پروژه‌ها و به خطر افتادن برنامه‌های آینده‌نگرانه شرکت‌ها و کشورها برای راه‌اندازی زیرساخت‌های ارتباطی مدرن شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که اروپا، هند و چین بیشتر آسیب را از این کمبود دیده‌اند و قیمت فیبر نوری از ماه مارس 2021 تاکنون حداکثر 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

اگرچه همه‌گیری جهانی کرونا باعث شد برخی از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری و مخابراتی هزینه‌های سرمایه‌ای خود را کاهش دهند، اما گسترش این بیماری نیاز به خدمات اینترنتی را افزایش داد و اهمیت دسترسی به تجهیزات شبکه را دوچندان کرد. در نتیجه، حالا مشکل کمبود فیبر نوری بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت‌هایی مثل آمازون، گوگل، مایکروسافت و متا با روش‌هایی مثل کار گذاشتن شبکه‌های فیبر جهانی در زیر اقیانوس‌ها در حال توسعه امپراتوری دیتاسنترهای خود هستند تا بتوانند پاسخگوی نیاز روزافزون کاربران باشند. در عین حال، دولت‌ها هم برای ارائه اینترنت فوق سریع و شبکه 5G هدف‌گذاری کرده‌اند و این پروژه‌ها به کارگذاری مقدار زیادی کابل فیبر نوری در زیر زمین نیاز دارند.

فیبر نوری

افزایش قیمت اجزای فناوری فیبر نوری

تخمین‌های شرکت Cru حاکی از افزایش 8.1 درصدی مصرف کابل در نیمه اول سال نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال است. از سوی دیگر، افزایش قیمت برخی از قطعات اساسی که در فناوری‌های فیبر اپتیکال استفاده می‌شوند، بر این کمبود دامن زده است. زنجیره تامین در حال حاضر با کمبود هلیوم روبرو است که یکی از اجزای مهم در تولید شیشه فیبر نوری است. تعطیلی کارخانه‌های مربوطه در آمریکا و روسیه باعث شده قیمت این ماده در دو سال اخیر 135 درصد افزایش یابد. از طرف دیگر، قیمت سیلیکون تتراکلرید که جزء کلیدی بعدی در تولید فیبر است، حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

شرکت Cu می‌گوید قیمت فیبر حالا به بالاترین مقدار از ماه ژوئیه سال 2019 رسیده است. همین مسائل باعث شده زمان انجام پروژه‌هایی که به فیبر نوری نیاز دارند گاهاً از 20 هفته به حدود یک سال افزایش یابد. از طرفی، با توجه به افزایش هزینه‌ها، این تردید به وجود آمده که آیا کشورها می‌توانند به اهداف تعیین شده برای ارتقای زیرساخت‌های خود برسند یا این برنامه‌ها فعلا به حالت تعلیق در می‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی