ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوسه نهنگ
علمی

یک ماهی غول‌پیکر عنوان بزرگترین موجود همه‌چیزخوار جهان را از آن خود کرد

محققان دریافته‌اند که کوسه نهنگ‌ها علاوه بر میگو مقدار زیادی جلبک هم می‌خورند و با این حساب بزرگترین همه چیز خوار دنیا هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

محققان به تازگی کشف غافل‌گیرکننده‌ای درباره بزرگ‌ترین ماهی دریا یعنی کوسه نهنگ‌ها داشته‌اند و عنوان دیگری را به این موجودات غول‌پیکر اطلاق کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این حیوانات که وال کوسه هم نامیده می‌شوند، همه چیز خوار هستند و به همین خاطر عنوان بزرگ‌ترین همه چیز خوار دنیا را از خرس کودیاک می‌گیرند.

دانشمندان در حالی به این کشف مهم رسیدند که در حال تحقیق درباره کوسه نهنگ‌ها در غرب استرالیا بودند. آن‌ها می‌گویند این اکتشاف موجب مطرح شدن این سوال می‌شود که چه چیزی واقعا هیکل عظیم‌الجثه این موجودات را نگه می‌دارد.

دکتر «مارک میکان»، زیست‌شناس ماهی‌ها از موسسه علوم دریایی استرالیا می‌گوید: «هرچه فکر می‌کردیم می‌دانیم شاید درست نباشد. ما دیده بودیم که آن‌ها به تپه دریایی نینگالو می‌آیند و متوجه شده بودیم که [نوعی میگو به نام] کریل را می‌خورند، پس فکر کردیم که جواب را پیدا کرده‌ایم. اما این داستان با استفاده از روش‌های پیشرفته‌ای که شیمی ریزمقیاس آن‌ها را بررسی می‌کند، خیلی خیلی پیچیده‌تر می‌شود.»

کوسه نهنگ

کوسه نهنگ به‌عنوان بزرگترین همه چیز خوار دنیا جلبک می‌خورد

پژوهشگران به دقت منابع غذایی احتمالی این موجودات از پلانکتون‌های ریز و جلبک‌های بزرگ گرفته تا آمینو اسیدها و اسیدهای چرب را بررسی کردند. سپس به تحلیل نمونه پوست کوسه نهنگ‌ها پرداختند و نتیجه گرفتند که این موجودات از گیاهان مختلفی تغذیه می‌کنند و مقدار آن حتی از کریل‌ها هم بیشتر است.

دکتر میکان باور دارد که اندازه جثه وال کوسه‌ها باعث به وجود آمدن نوعی پاسخ تکاملی شده که به همه خواری آن‌ها منجر گشته است. این حیوانات وقتی دهان خود را باز می‌کنند تا گوشت بخورند، احتمالا مقدار زیادی جلبک هم وارد معده‌شان می‌شود. حالا با توجه به این که بالا آوردن این جلبک‌ها خود انرژی زیادی می‌طلبد، تکامل به آن‌ها اجازه داده تا گیاهان را هم هضم کنند. در نتیجه، این مواد هم به رژیم غذایی آن‌ها وارد شده است.

نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله Ecology منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی