ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

اپراتور پایش هوشمند حریق با همکاری شهرداری و مبین‌نت رونمایی شد

هدف این اپراتور تسریع فرآیند آگاهی از وقوع حادثه و کاهش خسارات جانی و مالی عنوان شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۹

مراسم رونمایی از اپراتور پایش هوشمند حریق «الرت» در ساختمان جدید پلاسکو برگزار شد. هدف از این پروژه مشترک بین شهرداری تهران و مبین‌نت، تسریع فرآیند آگاهی از وقوع حادثه توسط سازمان آتش‌نشانی و کاهش خسارات جانی و مالی عنوان شده است.

اپراتور هوشمند حریق الرت با ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری، ارتباطی و نرم‌افزاری موردنیاز، امکان اتصال پنل‌های اعلام حریق را با سازمان آتش‌نشانی فراهم کرده است. این اپراتور را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اینترنت اشیا در کشور دانست که در مراسم رونمایی آن، مانوری از چگونگی اعلام حریق در پلاسکو با حضور عوامل آتش‌نشان اجرا شد.

«مهدی چمران»، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز بازار پایتخت را منطقه‌ای پرخطر خواند که به دلیل ازدحام بسیار بالا، در صورت بروز حادثه، دسترسی به این محدوده برای اجرای عملیات با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. چمران با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حادثه پلاسکو، گفت که در امر به‌کارگیری اپراتور هوشمند حریق باید ابتدا ساختمان‌های بزرگ و سپس منازل را در نظر گرفت.

چمران

«حمیدرضا صارمی»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به لزوم ارائه خدمات از سوی این اپراتور با قیمت مناسب برای عموم جامعه اشاره کرد تا با استقبال مواجه شود.

به اعتقاد وی اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان باید با یک دامنه‌ وسیع در تهران اشاعه پیدا کند و فراوانی استفاده و به‌کارگیری آن شامل همه‌ ساختمان‌ها و مناطق شهری شود.

«مهدی غیناقی»، رئیس هیئت مدیره مبین‌نت دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به سابقه فعالیت مبین‌نت در حوزه خدمات ارتباطی و اینترنتی، یکی از دغدغه‌های این شرکت را ورود به حوزه هوشمندسازی خدمات شهری عنوان کرد که با طراحی و راه‌اندازی اپراتور هوشمند الرت تحقق یافته است.

اپراتور هوشمند حریق

به گفته وی این پروژه با هدف کوتاه‌ کردن مدت زمان شناسایی عامل حریق و فرایند انجام عملیات اطفا راه‌اندازی شده است تا حتی زمانی که شخصی در محل حضور ندارد، امکان شناسایی خطر آتش‌سوزی و اعلام به‌موقع به مراکز آتش‌نشانی به‌صورت هوشمند فراهم شود: «مبین‌نت در اولین مرحله از راه‌اندازی اپراتور پایش هوشمند حریق، اقدام به نصب آن در برج همراه اول، ساختمان پلاسکو و دو ساختمان مبین‌نت کرده است.»

«قدرت‌الله محمدی»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به تاثیر این اپراتور در کاهش زمان اطفای حریق و فرایند عملیات اشاره کرده و گفت: «استانداردهای ما در عملیات‌های آتش‌نشانی بر اساس ثانیه‌ها است و با حذف عامل انسانی در تشخیص و اعلام حریق، آگاهی از وقوع حریق و اطلاع‌رسانی آن روند اجرای عملیات  سرعت می‌بخشد.»

«هادی محضرنیا»، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به دستور شهردار، به‌کارگیری فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های جدید هوشمندسازی و همچنین برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی ابعاد شهر هوشمند را ضروری دانسته و آن را جزو اولویت‌های شهرداری مطرح کرد:

«به تازگی پروژه پایش هوشمند اعلام حریق را به عنوان یکی از پروژه‌های موفق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهری معرفی کرده‌ایم که با حمایت سه ضلع مثلث فاوا به عنوان سیاست‌گذار و بخش رگولاتوری، سازمان آتش‌نشانی به عنوان بهره‌بردار و شرکت مبین‌نت به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌ ثمر رسیده است.»

«مهدی بابایی»، رئیس کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای شهر تهران نیز با اعلام این‌که توجه به ایمنی و پیشگیری باید در اولویت سازمان آتش‌نشانی قرار گیرد، اظهار داشت در حال حاضر 4 درصد بودجه شهرداری تهران به سازمان آتش‌نشانی اختصاص دارد که قسمت اعظم آن در حوزه عملیات، تجهیزات و توسعه ایستگاه است و این در حالی است که باید برای رویکرد پیشگیری هزینه شود.

بابایی همچنین یادآور شد پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد و توسعه پایش هوشمند حریق، راه‌اندازی سیستم هوشمند در ساختمان‌های شهرداری تهران باید در اولویت اول باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی