ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

رمزینکس از محصول جدید خود با نام «رمزباکس» رونمایی کرد

رمزینکس محصول جدید خود به نام «رمزباکس» را معرفی کرد که به گفته مدیران این شرکت برای اولین بار در کشور و در بازار رمزارزها پیاده سازی و عرضه شده است. مدیران رمزینکس بر این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۲

رمزینکس محصول جدید خود به نام «رمزباکس» را معرفی کرد که به گفته مدیران این شرکت برای اولین بار در کشور و در بازار رمزارزها پیاده سازی و عرضه شده است. مدیران رمزینکس بر این باور هستند که رمزباکس می‌تواند برای کاربرانی که دانش چندانی در زمینه معاملات رمزارزها ندارند اما علاقه‌مند به فعالیت در این بازار هستند مفید واقع شود.

ظهر امروز (۵ مرداد) رمزینکس در حاشیه «نمایشگاه بانک و بورس و بیمه» از محصول جدید خود به نام رمزباکس رونمایی کرد. «سبد شاخصی رمزباکس» در واقع پرتفوی ۱۰ رمزارز برتر بازار کریپتو است که به نسبت وزنی متناسب با ارزش بازار خود در این سبد قرار گرفته‌اند. به گفته رمزینکس، این سبد به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری به علاقه‌مندان بازار رمز ارز ارائه شده است و ویژگی‌هایی همچون ترکیب دارایی‌ها، بازتنظیم دارایی‌ها، بازارگردانی و معاملات همتا به همتا را در خود دارد.

در این مراسم «محمدرضا ابراهیمی» مدیر ارشد مالی رمزینکس تاکید کرد که سبد رمزینکس برای اولین بار در کشور رونمایی می‌شود. او در همین رابطه به دیجیاتو گفت: «تا به امروز ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها لیست شده و معاملات آن برای کاربران امکان‌پذیر می‌شده است اما ما این محصول را برای اولین بار در کشور ارائه کرده‌ایم. سعی داریم گستردگی ابزارهای معاملاتی را در بازار کریپتوکارنسی ایران افزایش دهیم. در دنیا صندوق‌های متنوعی در این حوزه وجود دارند.»

«قیمت‌های سبد رمزباکس منصفانه‌تر است»

به گفته ابراهیمی مدل معاملاتی این سبدها دقیقا شبیه به بقیه حوزه های رمز و P2P (همتا به همتا) است. او باور دارد این اقدام منجر به افزایش نقدشوندگی بازار و منصفانه‌تر قیمت‌های معامله می‌شود :«به خاطر ترکیب ارزهای داخل سبد قیمت خیلی بهتر و متعادل تری خواهد داشت. در هر لحظه ما خالص ارزش دارایی را اندازه گیری می‌کنیم و قیمت منصفانه را برای هر سبد در نظر می‌گیریم.»

ابراهیمی در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه رمزارزها بر چه اساسی در سبد وزن دهی شدند گفت: «در کریپتوکارنسی مفهومی با عنوان دامیننس یا تسلط رمزارز وجود دارد. این اصطلاح بدین معنا است که نسبت ارزش بازار یک رمزارز خاص را به نسبت ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تقسیم می‌کنند. به طور مثال اگر کل بیت‌کوین‌های دنیا ارزشی هزار میلیارد دلاری داشته باشد و ارزش بازار کریپتوکارنسی حدود 2 هزار میلیارد دلار باشد، دامیننس بیت کوین معادل 50 درصد است و وزن آن نیز در سبد ما 50 درصد است.»

به گفته او در این مورد بحث ارزش بازار مطرح بوده که البته رقمی متغیر است وهر 24 ساعت یک بار تغییر می‌کند و آن‌ها نیز سبد را ری‌بالانس می‌کنند.

اما ارزهای موجود در این سبد، آیا آن را در دسته کم‌ریسک‌ها قرار می‌دهد یا پرریسک؟ ابراهیمی در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت: «ارزهای دیجیتال اول بازار برای قرار گرفتن در این سبد انتخاب شده‌اند. آن‌ها را می‌توان به نوعی رهبر بازار کریپتوکارنسی دانست؛ از همین رو نسبت به باقی ارزها به نوعی کم‌ریسک‌تر هستند. همانند بورس ایران که سهام برخی شرکت‌های بزرگ و بنیادی در دسته کم‌ریسک‌ترها قرار می‌گیرند.»

به اعتقاد او منظور از ریسک لزوما به معنای خطر نیست و بیشتر بحث بازدهی در این رابطه مطرح است؛ یعنی در بازار صعودی شاید این صندوق از برخی ارزهای خاص، رشد کمتری داشته باشد اما در مقابل و در بازارهای نزولی شاهد افت کمتر ارزش آن خواهیم بود.

مزیت سبد نسبت به خرید و فروش تکی رمزارزها؟

او در پاسخ به این پرسش که مزیت این سبد نسبت به وقتی که کاربر خودش خرید تکی انجام دهد چیست، به دیجیاتو گفت: «بازار ارزهای دیجیتالی ۲۴ ساعته است و قیمت‌ها در آن نوسانات زیادی دارد. دارایی داخل سبد از نظر قیمتی باید تحلیل شود و ما هر شاخصی را بر اساس یک وزن در این سبدها داریم که بر اساس ارزش بازار آن را تعیین می‌کنیم.»

او باور دارد نوسانات در بازار رمزارزها لحظه ای است و ممکن است درصدها خیلی تغییر کند ولی جمع درصدهای ارز داخل سبد باید صد درصد باشد: «با استفاده از تست هایی که در مرحله تحقیق و توسعه خود گرفتیم به این نتیجه رسیدیم وزن هر ارز را در یک سری بازه زمانی مختلف با تنظیم یا ری‌بالانس کنیم تا مطمئن باشیم همه چیز درست پیش می‌رود. این اتفاق هر ۲۴ ساعت یک بار رخ می‌دهد تا کاربران خیالشان راحت شود.»

مدیر ارشد مالی رمزینکس در پاسخ به این سوال که چرا یک کاربر باید از سبد استفاده کند گفت: «جواب این پرسش بیشتر به موضوع مدیریت ریسک برمی‌گردد که در این سبدها بسیار کمتر است. مثلا زمانی که اتریوم خرید کردید و پانزده درصد قیمت آن افت کرده و با توجه به نوسان ارز، ضرر زیادی کردید. بازدهی سبدهای ما طی یک سال گذشته از بازدهی خرید تک ارزها معمولا بهتر خواهد بود و این مسأله از طریق آزمایش و تست‌های ما رخ داده است.»

«رمزباکس برای همه کاربران با هر دانشی قابل استفاده است»

امیررضا فراهانی مدیر محصول رمزینکس نیز در این مراسم به معرفی ویژگی‌های جدید رمزباکس پرداخت. به گفته فراهانی این سبد شامل ده رمز ارز اول بازار است چرا که نود درصد معاملات در این بازار شامل این رمز ارزها است. این ده ارز شامل بیت کوین، بایننس کوین، پولکادات، ترون، اتریوم، کاردانو، سولانا، تتر، ریپل و دوج کوین است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این رمزارزها ممکن است در آینده تغییر پیدا کنند یا خیر به دیجیاتو گفت: «استراتژی رمزینکس آن است که همیشه 10 ارزدیجیتال اول بازار کریپتو را در این سبد داشته باشند. با توجه به اینکه نوسان ذات این بازار است و امکان جا به جایی رتبه ارزهای دیجیتال وجود دارد، این ترکیب دارایی سبد نیز امکان تغییر دارد و هر یک ماه یک بار اعمال خواهد شد.»

به گفته فراهانی تتر برای این در این محصول وجود دارد که نوسانات کمتری دارد و معادل یک دلار است و برای پوشش ریسک در این محصول قرار گرفته است. فراهانی همچنین تاکید کرد امکان استفاده از حد سود و حد ضرر نیز برای همه کاربران با توجه به استراتژی خودشان وجود دارد و کاربران می‌تواند در روزهای ریزشی با تعیین حد ضرر، زیان خود را کاهش دهند.

کارمزد ثابت در رمزباکس

او در پاسخ به این پرسش که این سبد بیشتر به درد چه کسانی می‌خورد و آیا محدودیتی در خرید و فروش وجود دارد گفت: «تعداد زیادی از کاربران ما علاقمند به خرید ارزهای دیجیتال بوده‌اند اما صرفا اسم چند ارز خاص مثل بیت کوین، اتر و... به گوششان خورده بود. اما با این صندوق کاربر به جای آنکه تنها بیت کوین یا یک سری ارزهای پرریسک مثل لونا را خریداری کند، می‌تواند چنین سبدی را خریداری کند و خیالش از مدیریت سرمایه‌اش راحت‌تر باشد.»

همین امر به اعتقاد او باعث شده تا این سبد برای افرادی که دانش کمتری در این حوزه دارند، گزینه مناسبی باشد. به گفته فراهانی این سبدها ۲۴ ساعته قابل معامله است: «حداقل میزان خرید این سبد ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در مورد کارمزد معاملات نیز به خاطر آسودگی کاربران، کارمزد ثابت ۲۵ صدم درصد برای مشتریان در نظر گرفتیم تا درگیر محاسبه کارمزد نشوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی