ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه می‌خواهد بعد از سال 2024 ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کند

«یوری بوریسوف»، رئیس جدید سازمان فضایی فدرال روسیه اعلام کرد این سازمان بعد از سال 2024 از مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

«یوری بوریسوف»، رئیس جدید سازمان فضایی فدرال روسیه موسوم به «روسکوسموس» در جریان نشستی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد این سازمان بعد از سال 2024 از مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود.

وی به این موضوع اشاره کرد که سازمان مربوطه در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی در ایستگاه فضایی فعالیت می‌کند و به تمامی تعهدات خود در قبال شرکای خود پای‌بند است ولی درنهایت به این همکاری پایان می‌دهد.

پیشتر و در بحبوحه تنش های بین روسیه و ایالات متحده در زمان تهاجم این کشور به اوکراین، «دیمیتری روگوزین»، رئیس قبلی روسکوسموس به احتمال خروج روسیه از ISS اشاره کرده بود. در آن مقطع زمانی صحبت‌های روگوزین چندان شفاف نبودند و حتی برخی بر این باور بودند که این اظهارات تنها جنبه تهدید و ارعاب در برابر تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه روسیه دارد.

خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی

علاوه بر این، ناسا نیز عقب نشینی روسیه را کم اهمیت جلوه داده بود و خاطرنشان کرده بود که روسکوسموس همچنان تلاش می‌کند تا به همکاری خود با ایستگاه فضایی بین‌المللی و ناسا تا سال 2030 ادامه دهد. اما اکنون با تایید ریاست جدید این سازمان، قضیه شکل دیگری پیدا می‌کند.

در حال حاضر دقیقا هنوز مشخص نیست که این تصمیم چگونه به ایالات متحده اطلاع‌رسانی خواهد شد. مقامات ارشد ناسا در کنفرانس تحقیق و توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISSRDC) در واشنگتن دی سی، اعلام کردند که هنوز اطلاعیه‌ای از سوی روسکوسموس مبنی بر قطع همکاری  دریافت نکرده‌اند. «رابین گیتس»، مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی در ناسا نیز اعلام کرده است: «ما هنوز هیچ خبر رسمی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌ایم.» وی همچنین خاطر نشان کرد که ناسا قصد دارد در مورد این موضوع با روسکوسموس وارد مذاکره شود.

گفتنی است «کیل لیندگرن»، یکی از فضانوردان ناسا نیز اعلام کرده این خبر در گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. وی همچنین به این موضوع اشاره کرده که خبر ترک همکاری روسکوسموس با ISS موضوع بسیار جدیدی است ولی هنوز به صورت رسمی از سوی این سازمان تایید نشده است.

«بیل نلسون»، مدیر ناسا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ناسا هنوز در جریان تصمیمات گرفته شده از سوی شرکای خود قرار نگرفته و این سازمان به تعهدات خود برای فعالیت‌های ایمن در ایستگاه فضایی بین‌المللی پای‌بند است.

گفتنی است ناسا و روسکوسموس دو شریک و سازمان بزرگ در ایستگاه فضایی بین‌المللی محسوب می‌شوند که نقش کلیدی در فعالیت‌های ISS برعهده دارند. در واقع، اگر یکی از این دو سازمان از همکاری خارج شود، ISS با مشکلاتی روبرو خواهد شد. ناسا مسئول تامین برق ایستگاه است و به حفظ موقعیت آن کمک می‌کند، در حالی که  روسکوسموس مسئول تقویت دوره‌ای ایستگاه در طول زمان است و از سقوط آن از مدار جلوگیری می‌کند.

خروج از همکاری در ISS به این سادگی نیست. توافقنامه‌های مختلفی برای خروج از همکاری وجود دارد و شرکا نمی‌توانند به این سرعت از همکاری خارج شوند.

به نظر می‌رسد روسیه علاوه بر اعلام قطع همکاری در ISS، ظاهرا قصد دارد ایستگاه فضایی جدیدی به نام ایستگاه خدمات مداری روسیه (ROSS) را نیز توسعه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی