ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

عامل شیوع ویروس کرونا احتمالا بازار حیوانات دریایی ووهان در چین بوده است

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته توصیه کرد که دانشمندان به تحقیق درباره منشا احتمالی همه‌گیری کرونا ادامه دهند. حالا در دو مطالعه جدید، از بازار غذاهای دریایی Huanan در ووهان، چین به عنوان یکی از ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته توصیه کرد که دانشمندان به تحقیق درباره منشا احتمالی همه‌گیری کرونا ادامه دهند. حالا در دو مطالعه جدید، از بازار غذاهای دریایی Huanan در ووهان، چین به عنوان یکی از دلایل احتمالی مرکز شیوع ویروس کرونا یاد شده است.

طبق گزارش CNN، در یکی از این تحقیقات دانشمندان سراسر جهان از ابزارهای نقشه‌برداری و گزارش‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی برای انجام تجزیه و تحلیل فضایی و محیطی استفاده کردند. آن‌ها اشاره می‌کنند که هرچند «شرایط دقیق آن مبهم باقی می‌ماند» اما ویروس احتمالا از حیوانات زنده‌ای که اواخر سال 2019 در این بازار فروخته شده‌اند، شیوع پیدا کرده است.

ویروس کرونا

طبق این گزارش، حیوانات در این بازار کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که در این شرایط، میکروب‌ها به‌راحتی بین آن‌ها رد‌ و بدل می‌شود. با این حال، محققان اشاره‌ای نکردند که کدام حیوان منبع اصلی کرونا بوده است. محققان توضیح می‌دهند:

«تمام هشت مورد کووید-19 شناسایی شده قبل از 20 دسامبر، از سمت غربی بازار بوده‌اند، جایی که گونه‌های پستانداران نیز در آن فروخته می‌شدند.»

«مایکل ووروبی»، رئیس بخش اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی «دانشگاه آریزونا» و یکی از محققان این پژوهش می‌گوید:

«این نشان می‌دهد که ویروس در افرادی که در بازار کار می‌کرده‌اند شروع به انتشار کرده اما پس از آن که فروشندگان به مغازه‌ها اطراف رفتند و افرادی که در آن مغازه‌ها کار می‌کردند را آلوده کردند، به جامعه اطراف نیز گسترش پیدا کرد.»

دانشمندان در مطالعه دیگر، نوعی رویکرد مولکولی را پیش گرفته‌اند که تعیین می‌کند اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا از حیوانات به انسان، چه زمانی صورت گرفته است.

تحقیق دوم در مورد منشا ویروس کرونا

ویروس کرونا

تحقیق دوم نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین نسخه ویروس کرونا احتمالا به شکل‌های مختلفی وجود داشته که دانشمندان آن را A و B می‌نامند. محققان توضیح می‌دهد که اولین انتقال از حیوان به انسان احتمالا در حدود تاریخ 18 نوامبر 2019 اتفاق افتاده و از گونه B بوده است. آن‌ها گونه B را فقط در افرادی پیدا کردند که به‌صورت مستقیم با بازار Huanan ارتباط داشته‌اند.

در ادامه این تحقیق آمده است که گونه A چند هفته پس از شناسایی اولین آلودگی (به نوع B) از یک حیوان به انسان منتقل شده. همچنین نوع A ویروس کرونا در انسان‌هایی یافت شده که در نزدیکی بازار زندگی می‌کرده‌اند.

در نهایت «کریستین اندرسن»، استاد گروه ایمونولوژی و میکروبیولوژی مؤسسه پژوهشی اسکریپس (Scripps) و یکی از محققان مطالعه اول توضیح می‌دهد که این مطالعات به‌طور قطعی نظریه قبلی، یعنی نشت آزمایشگاهی را رد نمی‌کند، اما به‌عنوان منشا اصلی ویروس، بسیار قانع‌کننده‌تر به نظر می‌رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی