ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» چین
علمی

چین طولانی‌ترین کانال آبی جهان را می‌سازد

چین به عنوان فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» خود، ساخت مجرای آبی 1400 کیلومتری که بزرگ‌ترین نمونه در سطح جهان محسوب می‌شود را آغاز نمود. از قرار معلوم افت‌های اقتصادی پی در پی ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۰

چین به عنوان فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» خود، ساخت مجرای آبی 1400 کیلومتری که بزرگ‌ترین نمونه در سطح جهان محسوب می‌شود را آغاز نمود.

از قرار معلوم افت‌های اقتصادی پی در پی ناشی از همه‌گیری کووید 19، دولت چین را بر آن داشته تا با صرف هزینه‌های نجومی برای پروژه‌های کلان، چرخ اقتصاد را دوباره به راه بی‌اندازد. البته این پروژه انتقال آب نیز طرح جدیدی محسوب نمی‌شود و از 5 دهه پیش در دست توسعه بوده و اکنون ساخت فاز جدیدی از آن آغاز شده است.

گفتنی است که بخش‌های شرقی و جنوبی چین دارای منابع آبی مازاد هستند و این در حالی است که مناطق شمالی این کشور به کمبود شدید آب دچار هستند. ایده ساخت مجرا برای آبرسانی به مناطق محروم نیز به همین خاطر شکل گرقت.

البته پروژه مذکور از سال 2014 تاکنون، در بخش‌هایی از آن که عملیاتی شده‌اند معادل 54 میلیارد متر مربع آب را از رودخانه یانگ‌تسه به شمال چین انتقال داده است.

فاز جدید  پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» چین

اطلاعات تکمیلی از فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» چین

چین در فاز جدید این پروژه عظیم قصد دارد تا آب خروجی «سد سه دهانه» در رود یانگ‌تسه را به یکی از انشعابات آن یعنی رودخانه هان انتقال دهد. این جریان آبی نیز قرار است از مجرای «ین‌جیانگ‌بوهان» عبور کند تا به بخش پایینی رودخانه هان برسد.

انتظار می‌رود مجرای آبی ین‌جیانگ‌بوهان پس از تکمیل شدن 1400 کیلومتر درازا داشته باشد که بخش‌هایی از آن تا حدود 1000 متر زیر زمین ساخته خواهد شد. از سوی دیگر گمان‌ می‌رود ساخت این مجرا تا 60 میلیارد یوآن (معادل 8.9 میلیارد دلار) هزینه در بر داشته باشد.

لازم به ذکر است که ساخت طولانی‌ترین مجرای آبی دنیا به نوبه خود دارای چالش‌های فراوانی برای مهندسان چینی است زیرا آنها در طول این مسیر با فشار بالای صخره‌های اعماق زمین، گسل‌های فعال، سیلاب و حرارت بالا رو به رو خواهند شد.

فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال» چین
فاز جدید پروژه «انتقال آب جنوب به شمال»

لازم به ذکر است که پروژه مذکور، علاوه بر اینکه پتانسیل ترمیم اقتصاد چین را داراست می‌تواند منطقه خشکی برابر با مساحت کشور شیلی را آبرسانی کند، امری که برای کشاورزی هم مفید است زیرا با افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی تا میزان 595 میلیون تن، تولیدات خوراکی این کشور را به سطح تولید آمریکا می‌رساند.

در پایان لازم به ذکر است این پروژه علیرغم تمامی مزایای خود، همچنان مشخص نیست که پس از بهره‌برداری کامل به چه شکلی روی محیط زیست تاثیر خواهد گذاشت زیرا تاکنون هیچ طرح مشابهی با چنین ابعادی ساخته نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali talebi
    Ali talebi | ۷ مرداد ۱۴۰۱

    نکنه گند دیگه از چین واسه نابودی جهان؟؟؟

مطالب پیشنهادی