ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اشعه ایکس
علمی

ناسا تصویر حیرت‌انگیزی از فوران اشعه ایکس از سطح خورشید منتشر کرد

ناسا به تازگی تصویری از خورشید را به اشتراک گذاشته است که به نظر می‌رسد درحال پرتاب اشعه ایکس است. این عکس با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است. آژانس فضایی ایالات متحده در صفحه اینستاگرام ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

ناسا به تازگی تصویری از خورشید را به اشتراک گذاشته است که به نظر می‌رسد درحال پرتاب اشعه ایکس است. این عکس با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است.

آژانس فضایی ایالات متحده در صفحه اینستاگرام خود عکس خیره‌کننده‌ای منتشر کرد که توسط تلسکوپ اشعه ایکس «Nuclear Spectroscopic Telescope Array» یا به اختصار «NuSTAR» به ثبت رسیده است.

NuSTAR یک تلسکوپ اشعه ایکس است که پرتوهای پرانرژی ایکس تابش شده از منابع اخترفیزیکی را ثبت می‌کند. این تلسکوپ کیهان را به گونه‌ای رصد می‌کند که بتوان شعله‌های کوچک موجود روی سطح خورشید را تصویربرداری کرد.

تصویری که ناسا به تازگی منتشر کرده است، تنها نتیجه تصویربرداری‌های NuSTAR نیست. این تصویر که با تصویر دیگری از رصدخانه دینامیک خورشید «SDO» یا «Solar Dynamics Observatory» همپوشانی دارد، به بینندگان اجازه می‌دهد پرتوهای ایکس چند رنگی پرتاب شده از خورشید را مشاهده کنند.

اشعه ایکس

SDO رصدخانه دینامیک خورشیدی متعلق به ناسا است که از سال 2010 تاکنون به رصد خورشید می‌پردازد. این رصدخانه به اخترشناسان کمک می‌کند تا علاوه بر داده‌هایی که NuSTAR منتشر می‌کند، خورشید را با دقت بیشتری مطالعه کنند.

ناسا درباره SDO گفت:

«این رصدخانه تاثیر خورشید بر زمین و فضای نزدیک به زمین را بررسی می‌کند. درحقیقت، این رصدخانه به مطالعه جو خورشیدی و میدان مغناطیسی اطراف آن می‌پردازد.»

ناسا در ادامه در توضیح این تصویر گفت:

« مشاهدات NuSTAR تابش‌های پرانرژی خورشید با قدرت‌های مختلف را به رنگ‌های سبز و آبی نشان می‌دهد، درحالیکه SDO مواد با دمای کمتر در جو خورشید را به رنگ قرمز نمایش می‌دهد.»

رنگ سبز در این تصویر انرژی‌های بین 2 تا 3 کیلو الکترون‌ولت یا «KeV» را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، رنگ آبی نقاطی با دنای بین 3 تا 5 کیلو الکترون‌ولت را نمایش می‌دهد. ناسا خاطر نشان کرد این پرتوهای ایکس پرانرژی از گازی که تا دمای 3 میلیون درجه گرم شده است، می‌آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی