ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوفیا
علمی

تصویر روز ناسا: سوفیا آسمان را سبز رنگ می‌بیند

سوفیا (SOFIA) نام رصدخانه استراتوسفری است که در طیف فروسرخ به مطالعه آسمان می‌پردازد. این رصدخانه درحقیقت یک هواپیمای بوئینگ 747SP است که برای حمل یک تلسکوپ بازتابی بزرگ - به قطر 2.7 متر - ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

سوفیا (SOFIA) نام رصدخانه استراتوسفری است که در طیف فروسرخ به مطالعه آسمان می‌پردازد. این رصدخانه درحقیقت یک هواپیمای بوئینگ 747SP است که برای حمل یک تلسکوپ بازتابی بزرگ - به قطر 2.7 متر - به استراتوسفر اصلاح شده است.

این دسته از رصدخانه‌ها به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا فراتر از اتمسفر مسدود کننده زمین به مطالعه کیهان در طول موج فروسرخ بپردازند. این درحالی است که جو زمین تابش فروسرخ را جذب می‌کند و به همین دلیل با تلسکوپ‌های زمینی نمی‌توان حجم وسیعی داده در این طول موج بدست آورد.

سوفیا در پروازهای خود تا ارتفاع سیصد و هشتاد هزار کیلومتری از سطح زمین بالا می‌رود و در این صورت 99 درصد از جو مسدود کننده فروسرخ را پشت سر می‌گذارد.

در تصویر روز ناسا شاهد آسمانی سبز رنگ هستیم که درحقیقت نمای دید سوفیا است. این رصدخانه استراتوسفری در یک ماموریت علمی بود که خود را در میان هاله‌های سبز رنگ شفق قطبی دید.

«رایان گریفین» مدیر موزه «اوتاگو» در نیوزلند این تصویر را ثبت کرد تا نشان دهد سوفیا در میان شفق قطبی زمین و آسمان آن را چطور مشاهده کرد.

سوفیا

در این تصویر ستاره درخشان «Canopus» را بر فراز پرده‌های سبز رنگ شفق قطبی مشاهده می‌کنیم. این هواپیما در زمان ثبت تصویر در جنوب نیوزلند در حدود 62 درجه عرض جغرافیایی جنوبی پرواز می‌کرد.

متاسفانه سوفیا در هنگام فرود در «کرایست چرچ» با آب و هوای بدی روبرو شد که منجر به آسیب رساندن به آن شد. این تلسکوپ که حاصل همکاری ناسا و آژانس فضایی آلمان «DLR» است، نیاز به تعمیر دارد، اما برخی عقیده به علت سن زیاد این تلسکوپ، بهتر است هزینه آن را صرف امور دیگری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی