ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سونوگرافی
علمی

تحولی در سونوگرافی: این چسب زخم کوچک از اندام‌های داخلی بدن تصویربرداری می‌کند

دانشمندان MIT برچسبی کوچکی به اندازه تمبر یا چسب زخم توسعه داده‌اند که می‌تواند به اتصال به پوست بدن از اندام‌هایی مانند قلب، ریه و سایر اعضای داخلی بدن تصویربرداری کند و عکس‌های اولتراسوند یا ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

دانشمندان MIT برچسبی کوچکی به اندازه تمبر یا چسب زخم توسعه داده‌اند که می‌تواند به اتصال به پوست بدن از اندام‌هایی مانند قلب، ریه و سایر اعضای داخلی بدن تصویربرداری کند و عکس‌های اولتراسوند یا سونوگرافی ارایه دهد.

در واقع این دستگاه که به اندازه یک تمبر یا چسب زخم کوچک است، به پوست انسان‌ها می‌چسبد و می‌تواند به مدت 48 ساعت از اندام‌های داخلی بدن تصویربرداری کند.

در حال حاضر، تصویربرداری اولتراسوند به تجهیزات بزرگ و تخصصی نیاز دارد که فقط در بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشک موجود است. با این حال، دانشمندان دانشگاه MIT فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که مانند یک چسب زخم ساده است و می‌تواند عکس‌برداری از اندام‌های داخلی را در دسترس تمام افراد قرار دهد.

سونوگرافی

دانشمندان این برچسب‌ها که قدرت چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارند را توسط برخی داوطلبان مورد آزمایش قرار دادند و موفق شدند تا تصاویری با وضوح بالا از رگ‌های خونی اصلی و اندام‌های عمیق‌تر مانند قلب، ریه و معده آن‌ها تولید کنند.

در طراحی فعلی، برچسب‌ها به ابزارهایی متصل می‌شوند که می‌توانند امواج صوتی بازتاب شده را به تصاویر تبدیل کنند. با این حال، محققان ادعا می‌کنند که آن‌ها حتی در شکل فعلی خود نیز کاربردهای لحظه‌ای خواهند داشت. به عنوان مثال، این دستگاه‌ها را می‌توان همانند برچسب‌های EKG مانیتورینگ قلب در بیمارستان‌ها و روی بیماران استفاده کرد و بدون نیاز به تکنسین از اندام‌های داخلی آن‌ها تصویربرداری کرد.

«ژوانه ژائو»، محقق اصلی این مطالعه و استاد مهندسی مکانیک و مهندسی عمران و محیط زیست در MIT توضیح می‌دهد:

«ما چند برچسب را در مکان‌های مختلف بدن قرار می‌دهیم و سپس برچسب‌ها با گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار می‌کنند و در این مرحله الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر خواهند بود که در صورت نیاز، تصاویر را تجزیه و تحلیل کنند. معتقدیم که دوران جدیدی از محصولات تصویربرداری پوشیدنی را آغاز کرده‌ایم که با قرار دادن چند تکه روی بدن، می‌توانید اندام‌های داخلی خود را ببینید.»

آینده برچسب تصویربرداری سونوگرافی

سونوگرافی

محققان در حال حاضر تلاش می‌کنند تا بتوانند از این دستگاه به‌صورت بی‌سیم استفاده کرد. در این شرایط، می‌توان انتظار داشت که برچسب‌های اولتراسوند در قالب محصولات تصویربرداری پوشیدنی در دسترس داروخانه‌ها و مطب‌ها قرار بگیرد. آن‌ها همچنین در حال کار روی الگوریتم‌های هوش مصنوعی هستند که بتواند تصاویر گرفته شده را تجزیه و تحلیل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۸ مرداد ۱۴۰۱

    Wow

مطالب پیشنهادی