ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات عنکبوتی
هوش مصنوعی

پژوهشگران با تزریق هوا به عنکبوت مرده، ربات زامبی چنگک‌دار ساختند [تماشا کنید]

مهندسان دانشگاه رایس با تزریق هوا به عنکبوت‌های مرده آنها را به ربات چنگک‌دار تبدیل و این حوزه تحقیقاتی جدید را «نکروباتیک» نامگذاری کردند. آنها ادعا می‌کنند که این عنکبوت‌های مرده می‌توانند به جایگزین ارزان، ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

مهندسان دانشگاه رایس با تزریق هوا به عنکبوت‌های مرده آنها را به ربات چنگک‌دار تبدیل و این حوزه تحقیقاتی جدید را «نکروباتیک» نامگذاری کردند. آنها ادعا می‌کنند که این عنکبوت‌های مرده می‌توانند به جایگزین ارزان، موثر و کاربردی در فناوری رباتیک فعلی تبدیل شوند.

 آزمایش پژوهشگران نشان می‌دهد عنکبوت‌های مرده می‌توانند بیش از 130 درصد وزن بدن خود (و گاهی اوقات بسیار بیشتر از آن) را بلند کنند.

مدت کوتاهی پس از اینکه «دنیل پرستون»، استادیار مهندس مکانیک، آزمایشگاه خود را در دپارتمان مهندس مکانیک «دانشگاه رایس» در سال 2019 تاسیس کند، او لحظه‌ای طلایی را تجربه کرد. «فای یاپ»، دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک و یکی از اعضای تیم پرستون توضیح می‌دهد:

«ما ابتدا در حال جابجایی وسایل در آزمایشگاه بودیم که متوجه یک عنکبوت خمیده در لبه راهرو شدیم. ما واقعا کنجکاو شده بودیم که چرا عنکبوت‌ها پس از مرگ خود را جمع می‌کنند.»

این ایده به قدری برای آن‌ها جذاب بود که باعث شد تحقیقات ویژه‌ای برای آن انجام دهند که در نهایت منجر به تولید نوعی ربات عنکبوتی خاص شد که می‌تواند اشیا مختلفی را حمل و جابجا کند.

ربات عنکبوتی

نحوه ساخت و آزمایش ربات عنکبوتی

یاپ در ادامه توضیح می‌دهد که عنکبوت‌ها مانند انسان‌های دارای جفت ماهیچه‌های متضاد (مانند ماهیچه دوسر بازو) نیستند. بلکه آن‌ها فقط دارای ماهیچه‌های خم‌کننده‌ای هستند که اجازه می‌دهد پاهایشان را به داخل خم کنند و آن‌ها را با فشار هیدرولیک به سمت بیرون بکشند. زمانی که عنکبوت‌ها می‌میرند، توانایی تحت فشار قرار دادن فعال بودن خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل جمع می‌شوند.

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه پرستون برای آزمایش خود از «عنکبوت‌های گرگی» استفاده کردند و با فرو کردن یک سوزن در محفظه پروزوما آن، موفق شدند تا یک برد مداری، اجسام دیگر و حتی عنکبوت دیگری را بلند کنند.

محفظه پروزوما بخشی از بدن ساختمان بدن عنکبوت‌ها محسوب می‌شود که مایع درونی آن‌ها را به سمت پاها می‌فرستد و باعث باز و بسته شدن آن‌ها می‌شود.

ربات عنکبوتی

پرستون در ادامه توضیح داد که دریچه‌های داخلی محفظه هیدرولیک عنکبوت‌ها، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر کدام از پاها را به‌صورت جداگانه کنترل کنند و این موضوع مورد توجه تحقیقات آینده آن‌ها خواهد بود.

محققان همچنین اشاره کردند که عنکبوت‌های کوچک‌تر می‌توانند بارهای سنگین‌تری را نیز در مقایسه با اندازه خود حمل کنند. به همین صورت، هرچه عنکبوت بزرگتر باشد، در مقایسه با وزن بدن خود، بار کوچک‌تری می‌تواند جابجا کند. پرستون اشاره کرد که احتمالا در تحقیقات بعدی از عنکبوت‌های گرگی کوچک‌تری استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی