ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گردنبند هوشمند
علمی

این حسگر زیستی با پایش عرق بدن، وضعیت سلامتی را ردیابی می‌کند

محققان گردنبند هوشمندی مجهز به حسگرجدیدی را با موفقیت آزمایش کردند که می‌تواند سطح گلوکز را پایش کرده و بزودی قادر خواهد بود که از نشانگرهای شیمیایی موجود در عرق انسان‌ برای تشخیص تغییرات در ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

محققان گردنبند هوشمندی مجهز به حسگرجدیدی را با موفقیت آزمایش کردند که می‌تواند سطح گلوکز را پایش کرده و بزودی قادر خواهد بود که از نشانگرهای شیمیایی موجود در عرق انسان‌ برای تشخیص تغییرات در سلامتی استفاده شود.

در مطالعه جدیدی که توسط تیمی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، یک «گردنبند هوشمند» مجهز به سنسور بیوشیمیایی بدون باتری و بی‌سیم توسط محققان مورد آزمایش قرار گرفت که پس از قرار دادن آن در اطراف گردن شرکت‌کنندگان، توانست سطح گلوکز آن‌ها را در حین ورزش به درستی تشخیص دهد.

گردنبند هوشمند

شرکت‌کنندگان در این آزمایش، پس از 30 دقیقه دوچرخه‌سواری در داخل سالن، به مدت 15 دقیقه استراحت کردند و در طی آن نوشیدن‌های شیرین‌شده با شکر مصرف کردند و سپس دوچرخه‌سواری را دوباره از سر گرفتند.

با وجود نوشیدنی‌های شیرین، محققان می‌دانستند که سطح گلوکز موجود در عرق شرک‌کنندگان باید افزایش پیدا کند اما سوال اصلی این بود که آیا این حسگر جدید می‌تواند آن را به درستی تشخیص دهد یا خیر. نتایج آزمایش نشان داد که حسگر با موفقیت سطح گلوکز آن‌ها را ردیابی کرده است که با این وجود، محققان امیدوار هستند که در آینده با استفاده از این سنسور و بررسی عرق انسان‌ها، بتوانند سایر مواد شیمیایی موجود در آن را نیز بررسی کنند.

تشخیص نشانگرهای زیستی با گردنبند هوشمند

«جینگوا لی»، یکی از محققان اصلی این پژوهش و استادیار علوم و مهندسی مواد در دانشگاه اوهایو توضیح می‌دهد:

«عرق در واقع حاوی صدها نشانگر زیستی است که می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار مهمی در مورد وضعیت سلامتی ما باشند. نسل بعدی حسگرهای زیستی بسیار شهودی و غیر تهاجمی خواهند بود که با وجود آن قادر خواهیم بود اطلاعات مهم موجود در مایعات بدن افراد را تشخیص دهیم.»

گردنبند هوشمند

نشانگرهای زیستی در واقع موادی هستند که می‌توانند عمیق‌ترین اسرار بدن را فاش کنند. همه چیز از بیماری، عفونت و حتی شواهدی از ضربات روحی را می‌تواند در مایعات بدن افراد که شامل عرق، اشک، بزاق و ادرار می‌شود، کشف کرد.

علاوه بر تجزیه و تحلیل ترکیبات عرق، محققان اعتقاد دارند که این سنسور می‌تواند روزی به عنوان یک بیوایمپلنت‌ عمل کند و به شناسایی اختلالات یونی مایع مغزی نخایی مرتبط با آسیب‌های مغزی کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی