ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترکیب شیمیایی
علمی

کشف واکنش شیمیایی جدیدی که می‌تواند پیدایش حیات در زمین را توضیح دهد

دانشمندان اخیرا ترکیب شیمیایی جدیدی را کشف کرده‌اند که احتمالا در سوپ بنیادی وجود داشته و می‌تواند چگونگی پیدایش حیات در زمین را مشخص کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

این که مولکول‌های غیرزنده چگونه حیات پیدا کردند، یکی از اسرار بزرگ علم است. حالا گروهی از دانشمندان مجموعه جدیدی از واکنش‌های شیمیایی را پیدا کرده‌اند که می‌تواند بلوک‌های سازنده حیات را از موادی که تصور می‌شود در سوپ بنیادی اولیه زمین وجود داشته، ایجاد کند.

یافته‌های جدید دانشمندان ما را یک قدم دیگر به درک چگونگی شکوفایی حیات در زمین نزدیک‌تر می‌کند. آن‌ها باور دارند که اولین اشکال حیات میلیاردها سال قبل از یک جور سوپ بنیادی به وجود آمده‌اند. واکنش‌های لازم برای بلوک‌های سازنده حیات نیز ظاهرا تحت تاثیر انرژی چاه‌های گرمابی ایجاد شده‌اند.

بخش عمده واکنش‌هایی که در این برهه زمانی رخ داده‌اند، ناشناخته هستند. اما حالا دانشمندان مرکز تحقیقاتی Scripps بر اساس موادی که گفته می‌شود احتمالا در مراحل اولیه شکل‌گیری حیات در زمین وافر بوده‌اند، نسخه خاص خودشان از سوپ بنیادی را ساخته‌اند. آن‌ها با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای که احتمالا حیات را در زمین به وجود آورده‌اند، مجموعه جدیدی از واکنش‌های شیمیایی را کشف کرده‌اند.

سوپ بنیادی حیات

چه موادی در پیدایش حیات در زمین موثر بودند؟

این واکنش‌ها توسط ترکیبی از سیانور، آمونیاک، کربن دی‌اکسید و اسیدهای آلفا-کتو به دست آمدند. وقتی دانشمندان این مواد را با هم ترکیب کردند، متوجه تولید آمینو اسیدهای بیشتری شدند که برای اجزای مولکول‌های سازنده حیات ضروری هستند.

«رامانارایانان کریشنامورتی»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «اگر صرفا اسید کتو، سیانور و آمونیاک را با هم ترکیب کند، واکنش آغاز می‌شود و به محض این که کربن دی‌اکسید را حتی در مقادیر جزئی اضافه کنید، سرعت واکنش افزایش می‌یابد.»

پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله Nature Chemistry منتشر کرده‌اند، توضیح داده‌اند که هر ماده از این ترکیب چه کار می‌کند. اسیدهای آلفا-کتو امروزه توسط سلول‌های زنده برای ایجاد آمینو اسید استفاده می‌شود. آمونیاک به تولید نیتروژن منجر می‌گردد که برای فرآیند تبدیل لازم است. سیانور هم فرآیند تبدیل را ممکن می‌کند، اما کربن دی‌اکسید به کل این پروسه سرعت می‌بخشد.

دانشمندان می‌گویند با توجه به این که ترکیب آن‌ها ساده‌تر از سایر فرضیه‌هاست، احتمالا از نظر زمانی در اولین مراحل شکل‌گیری حیات در سیاره وجود داشته. آن‌ها حالا در ادامه می‌خواهند ببینند چه مواد دیگری از این ترکیب قابل دریافت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • i۲sight
    i۲sight | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

    این مورد اگر واقعا به پاسخ نهایی برسه میشه گفت بزرگترین کشف تاریخ بحساب میاد و اون موقع میشه با اطمینان نظرات آفرینش باوران رو بکناری نهاد

  • Poryaaa
    Poryaaa | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    بسیار جالب بود مخصوصا اینکه بدونی دانشمندان هنوز دارن روی نظریه ای که صد ها سال پیش (اگر اشتباه نکنم از زمان داروین) دارن کار می کنند و یان نشون میده که تا میای بگی ما همه چی رو فهمیدیم و احتمالا همچین اتفاقی رخ داد روش ها و نظریات جدید میاد وسط . عالی ممنون بابت مقاله مفیدتون

مطالب پیشنهادی