ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سولانا نوبیتکس
کریپتوکارنسی

ارز دیجیتال سولانا به بازار نوبیتکس اضافه شد

کاربران نوبیتکس می‌توانند در بازار ریالی و تتری اقدام به خرید و فروش سولانا کنند. 

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

سولانا به بازار مبادلات پلتفرم تبادل رمزارز نوبیتکس اضافه شد و کاربران می‌توانند در بازار ریالی و تتری اقدام به خرید و فروش سولانا کنند. 

با توجه به پیچیدگی‌های شبکه سولانا، نوبیتکس مدعی است تنها اکسچنجی است که با رعایت استانداردهای نگهداری، مکانیزم آفلاین ترنزاکشن را برای نگهداری کلد سولانا پیاده کرده است.  شبکه سولانا و توکن این شبکه(sol) برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند. 

توکن سولانا در کل ساز و کار پلتفرم سولانا ایفای نقش می‌کند و کاربران برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش هنگام انجام نقل و انتقالات یا برای تعامل با قراردادهای هوشمند در شبکه سولانا، به توکن SOL  نیاز دارند. 

دارندگان SOL همچنین می‌توانند اعتبارسنج شبکه باشند. درست مثل اتریوم، سولانا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند بسازند و پروژه‌هایی بر اساس بلاک‌چین ایجاد کنند. 

سولانا در نظر دارد تا مقیاس‌پذیری بلاکچین را به‌گونه‌ای حل کند که به امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه هیچ لطمه‌ای وارد نشود. 

بسیاری از شبکه های بلاکچینی پس از رشد و استقبال کاربران نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای بی‌شمار باشند. کاربران در زمان شلوغی شبکه با مشکلاتی از جمله انجام نشدن به‌موقع تراکنش‌ها، بالا رفتن زمان انتظار برای تائید تراکنش، افزایش سرسام‌آور کارمزد و… در شبکه مواجه می‌شوند. افزایش مقیاس‌پذیری بدون قربانی کردن امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه، چالش‌هایی است که سولانا با وعده حل آن‌ها پا به میدان ارزهای دیجیتال گذاشت.

سولانا با استفاده از روشی ابتکاری به نام اثبات پیشینه می‌تواند تا 65هزار تراکنش در ثانیه را به سرانجام برساند. 

سولانا نسل سوم از بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات سهام  Proof of Stake است. این پروژه برای تعیین زمان تراکنش‌ها از راه‌حلی منحصر به فرد استفاده می‌کند که ساز و کاری بی‌نیاز به اعتماد (Trustless) است. نام این راه‌حل اثبات پیشینه یا Proof of History است.

سولانا

در شبکه بیت‌کوین تمامی گره‌ها باید تراکنش‌ها را تایید کنند و این مسئله فرایندی زمان‌بر است. بنابراین زمان انتظار برای تایید بلوک ها طولانی می شود. 

شبکه سولانا با استفاده از تابع هش، زنجیره‌ای طولانی و ناگسستنی از تراکنش‌های هش‌شده را به وجود می‌آورد. در نتیجه یک ترتیب واضح، منظم و قابل تائید از تراکنش‌ها ایجاد شده و این مسئله کار اعتبارسنج را برای تائید این تراکنش‌ها آسان می‌کند و دیگر نیازی به مهر زمانی مرسوم برای تراکنش‌ها وجود ندارد. اعتبارسنج می‌تواند بر اساس همین ترتیب، تراکنش‌ها را به یک بلوک اضافه کند. از آنجایی که عملیات هش کردن به زمان مشخصی برای تکمیل شدن نیاز دارد؛ اعتبارسنج‌ها می‌توانند به راحتی  زمان هش شدن را نیز مورد بررسی قرار دهند.

وقتی تراکنش‌ها منظم باشند؛ اعتبارسنج‌ها اطلاعات کمتری را در هر بلوک پردازش و ارسال می‌کنند. بنابراین می‌توان با استفاده از نسخه هش شده آخرین وضعیت تراکنش‌ها، زمان تائید بلوک جدید را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. 

در اصل باید بدانید که اثبات تاریخ یک مکانیسم اجماع نیست بلکه روشی نوآورانه برای بالا بردن بازده زمان صرف شده برای تایید ترتیب تراکنش‌ها است. 

اگر این روش با اثبات سهام ترکیب شود، انتخاب اعتبارسنج بعدی برای یک بلوک بسیار آسان‌تر خواهد بود چرا که گره‌ها به زمان کمتری برای اعتبارسنجی ترتیب تراکنش‌ها نیاز دارند و شبکه یک اعتبارسنج جدید را سریع‌تر انتخاب می‌کند.

به‌طورکلی توکن SOL دو کاربرد اصلی دارد: «پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌هایی و قراردادهای هوشمند و دیگری استیکینگ یا سهام‌گذاری به‌عنوان بخشی از مکانیسم اجماع اثبات سهام.»

دارندگان توکن SOL می‌توانند توکن‌های خود را به‌عنوان بخشی از مکانیسم اجماع اثبات سهام PoS  در این بلاکچین به اشتراک بگذارند. اعتبارسنجی که موفق به تأیید یک تراکنش می‌شود، پاداش آن را با کسانی که روی او سهام‌گذاری کرده‌اند تقسیم می‌کند. 

در حال حاضر پذیرش و استفاده از شبکه سولانا هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما با توجه به کاربردهای آن در قراردادهای هوشمند و همچنین سرعت بالای تراکنش‌ها، می‌توان روندی امیدوارکننده برای آینده آن انتظار داشت، ولی برای ورود به هر بازاری، با در نظر گرفتن ریسک‌های بازار باید وارد شد و از معامله با کل سرمایه خودداری کرد. 

برای خرید و فروش سولانا، بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانید در نوبیتکس، بزرگترین و نخستین پلفرتم تبادل رمزارز در ایران ثبت نام کنید. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی