ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج دوج کوین
کریپتوکارنسی

استخراج دوج کوین چگونه انجام می‌شود؟

در این مطلب شما را با نحوه استخراج دوج کوین آشنا می‌کنیم.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

استخراج دوج کوین در سال‌های اخیر به فعالیت اقتصادی سودآوری تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم ببینیم دوج کوین چگونه استخراج می‌شود و روش‌های انجام این کار چیست، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قابل‌ استفاده و لازم برای انجام این کار چه هستند و برای موفقیت‌ در استخراج این رمزارز چه شرایطی باید مهیا شود.

در پایان هم به این سؤال پاسخ خواهیم داد که آیا واقعاً استخراج یا ماینینگ دوج کوین سودآور است یا خیر و آیا این کار ارزش اقتصادی دارد یا نه؟

دوج کوین (Dogecoin) در ابتدا تنها با هدف شوخی و سرگرمی و تأثیر پذیرفتن از یک شوخی اینترنتی فراگیر در مورد سگ ژاپنی «شیبا اینو» (Shiba inu dog) توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) و «بیلی مارکوس» (Billy Markus) به وجود آمد. آن‌ها قصد داشتند این رمزارز تا حد امکان مسخره باشد؛ بنابراین دوج کوین در ابتدا فقط یک میم کوین «Meme Coin» محسوب می‌شد (میم کوین به رمز ارزهای گفته می‌شود که در ابتدا تنها با هدف شوخی و سرگرمی ایجاد شده‌اند و با هدف جدی به وجود نیامده‌اند)؛ اما در حال حاضر نام آن در بین ۱۵ رمزارز برتر دیده می‌شود و در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله (۲۵ خرداد ۱۴۰۱) سرمایه جاری بازار آن در حدود ۶.۹ میلیارد دلار است.

این رمز ارز در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد؛ اما محبوبیت آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل حمایت ایلان ماسک از آن و اعلام صریح این حمایت توسط او در توییت های مختلف، به میزان چشمگیری افزایش یافت. ایلان ماسک به‌طور غیرقابل‌باوری علاقه و اشتیاق خود به استخراج این رمز ارز را نشان داد؛ البته با وجود موفقیت بزرگ اخیر دوج کوین، سطح دشواری استخراج یا به اصطلاح ماینینگ (Mining) آن در مقایسه با ماینینگ ارزهای شناخته‌شده‌ای مثل بیت کوین بسیار کمتر است (البته استخراج این رمز ارز نیز فرایند دشواری است). در شبکه دوج کوین بلاک‌ها بسیار سریع‌تر از بلوک‌های بیت کوین یافت می‌شوند و پاداش این رمزارز در مقایسه با پاداش بیت کوین بسیار بالاتر است (۱۰۰۰۰ دوج برای هر بلاک در مقابل ۶.۲۵ بیت کوین برای هر بلاک).

نحوه استخراج دوج کوین

نحوه انجام استخراج دوج کوین

در سیستم استخراج دوج کوین برای افزودن بلاک‌ها به دفتر کل غیرمتمرکز و به توافق رسیدن شرکت‌کنندگان شبکه با یکدیگر، از همان سیستم مورداستفاده برای استخراج بیت کوین، لایت کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر استفاده می‌شود.

برای استخراج دوج کوین از مکانیسم «Proof-of-Work (PoW)» به معنی «اثبات کار» استفاده می‌شود. در این مکانیسم استخراج رمزارز، افراد و سازمان‌ها با استفاده از تجهیزات کامپیوتری محاسباتی که به «دستگاه‌های ماینر» (Miner Machines) مشهور هستند، برای به دست آوردن حق افزودن بلاک‌های دربردارنده تراکنش‌های در حال انتظار به دفترکل بلاکچین، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اگر بخواهیم این موضوع را به‌صورت تخصصی‌تر بیان کنیم، باید بگوییم استخراج‌کنندگان که با نام ماینرها نیز شناخته می‌شوند، با استفاده از دستگاه‌های ماینر خود تلاش می‌کنند یک کد با طول ثابت با نام «هش» (hash) ایجاد کنند که مقدار آن نسبت به مقدار هش مورد نظر بلاک جدید که «هش هدف» یا »تارگت هش» (Target hash) نام دارد، مساوی یا کمتر باشد. هر فردی که بتواند سریع‌تر از سایر افراد هش مورد نظر یا به‌اصطلاح «هش برنده» (Winnig hash) را ایجاد کند، موفق به کسب حق انحصاری افزودن داده‌های مرتبط با تراکنش جدید به بلوک بعدی در زنجیره بلاک‌ها یا همان بلاکچین می‌شود.

در ضمن برای انجام این کار چند سکه ضرب‌شده یا به‌اصطلاح «مینت‌شده» (Minted coins) را نیز به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند. هر یک از هش‌ها به‌صورت کاملاً تصادفی ایجاد می‌شوند و دستگاه‌های ماینر باید آن‌قدر با روش آزمون‌وخطا هش‌های ایجاد شده را حل کنند تا درنهایت یک ماینر به هش برنده دست پیدا کند

معمولاً در بلاکچین‌های اثبات کار (PoW blockchains) مانند بلاکچین‌های لایت کوین و بیت کوین، تعداد مشخصی سکه دیجیتالی وجود دارد که برای افزوده‌شدن به منبع گردش (Circulating Supply) باید ضرب شوند؛ مشخص ومحدود بودن تعداد سکه‌های بلاکچین‌های اثبات کار، یک اصل برای آن‌ها محسوب می‌شود. به بیان ساده‌تر زمانی که تمام سکه‌های یک ارز دیجیتال با تعداد محدود استخراج شدند، استخراج سکه‌های جدید دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیت کوین و لایت کوین جزو رمز ارزهای دارای تعداد محدود هستند (تعداد بیت کوین ۲۱ میلیون و تعداد لایت کوین ۸۴ میلیون سکه است). استخراج این رمرزارزها مانند استخراج از یک معدن فیزیکی است و زمانی که تمام منابع یک معدن استخراج شوند، ادامه بهره‌برداری از آن دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

البته خوشبختانه در مورد دوج کوین چنین محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید آن را به‌صورت بی‌نهایت استخراج کنید. منبع گردش این رمزارز تا زمانی که امکان استخراج سکه‌های جدید از شبکه وجود داشته باشد، در طول زمان به‌صورت بی‌نهایت رشد می‌کند.

شبکه دوج کوین

در شبکه دوج کوین تقریباً در هر دقیقه یک بلاک یافت می‌شود؛ درحالی‌که در شبکه بیت کوین این اتفاق تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بار رخ می‌دهد. با وجود اینکه در هر دو فرایند استخراج بیت کوین و دوج کوین از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌شود؛ اما روند استخراج دوج کوین در مقایسه با بیت کوین کمی متفاوت است.

در روند استخراج بیت کوین که در حال حاضر قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ارز بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود، از الگوریتم هشینگ SHA-256 استفاده می‌شود. ممکن است فرایند و الگوریتم هشینگ (hashing)، پیچیده به نظر برسد؛ اما این الگوریتم عملکرد ساده‌ای دارد و تنها وظیفه آن استفاده از تابعی است که با بهره‌مندی از تکنیکی خاص کدی با طول ثابت ایجاد می‌کند. در حقیقت کار الگوریتم هشینگ که انواع متفاوتی دارد، ایجاد کدهای تصادفی است و هر یک از این انواع این الگوریتم‌ کدهای تصادفی را به شیوه منحصربه‌فردی ایجاد می‌کنند.

در فرایند استخراج دوج کوین از الگوریتم هشینگ اسکریپت (Script hashing algorithm) استفاده می‌شود. استفاده از این الگوریتم یک مزیت برای استخراج دوج کوین است؛ زیرا بهره‌مندی از آن باعث می‌شود استخراج دوج کوین در مقایسه با استخراج بیت کوین سریع‌تر انجام شود و مصرف انرژی آن در مقایسه با استخراج بیت کوین کمتر شود.

در استخراج لایت کوین نیز از الگوریتم اسکریپت استفاده می‌شود و به همین دلیل می‌توان بدون اینکه اختلالی در فرایند استخراج شود، این دو رمز ارز هم‌زمان با یکدیگر استخراج شوند.

روش‌های ماینینگ دوج کوین

در سال‌های آغازین ایجاد دوج کوین استخراج آن بسیار ساده بود؛ زیرا افراد کمی در شبکه دوج کوین برای استخراج آن فعالیت می‌کردند. به همین دلیل هر فردی به‌تنهایی می‌توانست به‌راحتی دوج کوین را استخراج کند؛ اما با گسترش محبوبیت این رمز ارز استخراج آن به میزان قابل‌توجهی دشوارتر شد و استخراج‌کنندگان آن مجبور شدند با مشارکت یکدیگر استخرهای استخراج یا ماینینگ پول‌ها (Mining pools) را ایجاد کنند

به بیان ساده استخر استخراج از گروهی از استخراج‌کنندگان فردی تشکیل شده است که استخراج رمز ارز را به‌عنوان یک موجودیت واحد یا نود (Node)، با ترکیب کردن قدرت محاسباتی دستگاه‌های ماینر خود با یکدیکر انجام می‌دهند.

در حال حاضر سه رویکرد مهم در رابطه با استخراج دوج کوین وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • استخراج فردی
  • استخر استخراج
  • استخراج ابری

مقایسه فرایند استخراج فردی و استخراج گروهی با بهره‌مندی از استخر استخراج

چنانچه فردی تنها با هدف سرگرم شدن یا آشنایی با فرآیند استخراج رمز ارز می‌خواهد دوج کوین استخراج کند، می‌تواند به‌صورت فردی و مستقل و تنها با استفاده از یک GPU (پردازنده گرافیکی) از طریق یک نرم‌افزار ماینینگ مانند EasyMiner این کار را به‌راحتی انجام دهد.

استخراج دوج کوین با کارت گرافیک

اما درصورتی‌که به دنبال کسب درآمد از طریق استخراج ارز دیجیتالی باشید، موضوع کاملاً فرق می‌کند؛ زیرا فرایند استخراج ارز دیجیتال برای درآمدزایی باید به‌صورت تخصصی انجام شود که کار دشواری است و انجام آن استفاده از دستگاه‌های ماینر قدرتمند را می‌طلبد که هم قیمت بالایی دارند و هم برق زیادی مصرف می‌کنند و باعث می‌شوند هزینه برق مصرفی شما به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

به همین دلیل علاقه‌مندان به استخراج حرفه‌ای دوج کوین و کسب درآمد مناسب از این کار، به استخر استخراج دوج کوین می‌پیوندند (انجام این کار به استخراج‌کنندگان حرفه‌ای، توصیه نیز می‌شود). زمانی که استخراج‌کنندگان به استخر استخراج بپیوندند افزایش قدرت هشینگ جمعی استخر باعث می‌شود شانس آن‌ها برای تأیید بلوک افزایش یابد؛ البته برای فعالیت در استخر استخراج، باید یک تا سه درصد کارمزد پرداخت کنید. در ضمن همیشه قبل از پیوستن به استخر باید بفهمید نحوه محاسبه کارمزدی که باید توسط اعضای استخر موردنظر پرداخت شود، چگونه است

محبوب‌ترین استخرهای استخراج دوج کوین در سال ۲۰۲۲ شامل پروهشینگ (Prohashing)، لایت کوین پول (Litecoin pool) و آیکاپول (Aikapool) می‌شود.

استخراج ابری دوج کوین

استخراج ابری دوج کوین

استفاده از روش استخراج ابری (Cloud mining) نیز برای استخراج دوج کوین امکان‌پذیر است. در این روش استخراج در فضای ابری انجام می‌شود؛ اما خود فضای ابری این کار را انجام نمی‌دهد. در حقیقت در این روش قدرت محاسباتی لازم برای استخراج، از یک مرکز داده دریافت می‌شود و در ازای دریافت چنین سرویسی از دیتاسنتر، کارمزدی به‌صورت ماهیانه یا سالیانه به‌صورت توافقی به فرد صاحب دیتاسنتر پرداخت می‌شود.

در این روش ارز انتخاب‌شده برای استخراج در دیتاسنتر ضرب می‌شود و میزانی از سکه بر اساس قدرت محاسباتی که در اختیار گرفته‌اید و مبلغ آن را پرداخت کرده‌اید، با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

البته روش استخراج ابری یک عیب اساسی دارد؛ درصورتی‌که قیمت دوج کوین یا هر ارز انتخاب‌شده دیگری کمتر از هزینه عملیاتی و هزینه برق مصرفی شود، هیچ میزان ارزی با شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود؛ بنابراین پول خود را از دست می‌دهید و ضرر می کنید.

به هر حال حاضر روش استخراج ابری به‌اندازه روش پیوستن به استخر استخراج کارآمد است و در صورت استفاده از روش استخراج ابری، لازم نیست هیچ یک از تجهیزات تخصصی ضروری برای استخراج رمز ارز را داشته باشید. تنها چیزی که باید برای دریافت ارز به‌دست‌آمده از طریق این روش داشته باشید، یک کیف پول رمزارز یا والت (Wallet) است.

از میان سرویس‌های محبوب استخراج ابری که از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) و نایس‌هش (Nicehash) اشاره کرد.

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قابل‌استفاده برای استخراج دوج کوین

چه به‌صورت فردی قصد استخراج دوج کوین را داشته باشید و چه بخواهید به‌صورت گروهی و با پیوستن به استخر استخراج این کار را انجام دهید، باید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم و قابل‌استفاده برای انجام این کار را در اختیار داشته باشید.

سخت‌افزارهای قابل‌استفاده برای استخراج دوج کوین

برای استخراج دوج کوین می‌توان از یکی از سه سخت‌افزار مناسب برای این کار یعنی CPU و GPU و ASIC استفاده کنید.

  • CPU: شما می‌توانید با کامپیوتر خود و سی‌پی‌یوی آن نیز دوج کوین استخراج کنید؛ اما انجام این کار اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است فشار زیاد ناشی از فرایند استخراج روی CPU باعث افزایش دمای آن و آسیب دیدن این قطعه و خود کامپیوتر شود.
  • GPU: جی‌پی‌یو یا پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک قدرت پردازشی بیشتری نسبت به CPU دارد و می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای آن برای استخراج رمزارز استفاده شود.
  • ASIC: این سخت‌افزار در حقیقت یک مدار مجتمع با کاربرد خاص یا به بیان ساده‌تر یک ماشین محاسباتی با طراحی خاص برای ایجاد هش‌ها است. این مدار مجتمع قدرت بیشتری نسبت به کارت گرافیک دارد و گران‌قیمت‌تر است که اصلاً تعجب‌برانگیز نیست. هر فردی که برای ماینینگ دوج کوین قصد خرید ماینر ASIC را دارد، باید تنها ماینر ASIC ساخته‌شده بر پایه الگوریتم هشینگ اسکریپت را انتخاب و خرید کند.
ماینر ASIC دوج کوین
ماینر ASIC

نرم‌افزارهای قابل‌استفاده برای استخراج دوج کوین

پس از انتخاب سخت‌افزار موردنظر خود، نوبت انتخاب نرم‌افزار مناسب و قابل‌استفاده برای انجام این کار و دانلود آن است. در حال حاضر نرم‌افزارهای قابل‌استفاده برای ماینینگ دوج کوین در صورت استفاده از سخت‌افزارهای معرفی‌شده به شرح زیر است:

CPU: نرم‌افزار CPU miner (قابل‌استفاده برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک او اس)

GPU: نرم‌افزار Easy miner؛ این نرم‌افزار برای افراد مبتدی گزینه بسیار خوبی است و با کارت گرافیک‌های انویدیا به‌خوبی کار می‌کند؛ اما در صورت استفاده از سایر کارت گرافیک‌ها توصیه می‌کنیم از نرم‌افزار CGminer استفاده کنید.

ASIC: هر دو نرم‌افزار Easy miner و CGminer همراه با ASIC قابل‌استفاده هستند و در هنگام استفاده از آن‌ها همراه با این سخت‌افزار هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما معمولاً افراد در کنار ماینر ASIC از نرم‌افزار MultiMiner استفاده می‌کنند.

کیف پول دوج کوین

کیف پول دوج کوین

در صورت تمایل برای استخراج رمزارز، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال ضروری است. این کیف پول دیجیتالی برای پذیرش و نگهداری پاداش‌های دوج کوین به‌دست‌آمده در فرایند استخراج، مکانی امن فراهم می‌کند. یک کیف پول ارز دیجیتال دربردارنده دو دسته آدرس است که شامل آدرس‌های عمومی و آدرس‌ خصوصی می شود. آدرس‌های عمومی برای ارسال و دریافت رمزارز (مثلاً دوج کوین) و آدرس خصوصی برای دسترسی به ارز دیجیتال موجود در کیف پول استفاده می‌شود. آدرس خصوصی کیف پول باید در مکان امن نگهداری شود و کسی به آن دسترسی نداشته باشد

در حال حاضر چند نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که شامل کیف پول آنلاین، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود

کیف پول‌های آنلاین: هر فردی که تنها برای سرگرمی رمزارز استخراج می‌کند، می‌تواند از کیف پول‌های آنلاین مختلف مثل «متاماسک» (Metamask)، «بایننس» (Binance)، «کوین‌بیس» (Coinbase) و ... استفاده کند. کیف پول‌های آنلاین به‌اندازه کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امن نیستند؛ اما استفاده از آن‌ها نسبت به دو نوع دیگر راحت‌تر است.

کیف پول آنلاین بایننس
کیف پول آنلاین بایننس
  • کیف پول‌های نرم‌افزاری: این کیف پول‌ها به‌صورت اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل طراحی و ایجاد شده‌اند و امنیت آن‌ها بیشتر از کیف پول‌های آنلاین است. در صورت تمایل برای استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توانید از اپلیکیشن کیف پول دوج کوین یا سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری شخص ثالث استفاده کنید.
کیف پول دوج کوین
محیط اپلیکیشن گیف پول دوج کوین
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری: این کیف پول‌ها امن‌ترین نوع کیف پول برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال هستند. این کیف‌ها شبیه فلش مموری و آفلاین هستند. از میان بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به کیف پول «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) و «ترزور مدل تی» (Trezor Model T) اشاره کرد.
کیف پول «لجر نانو اس»
کیف پول لجر نانو اس

لازم به ذکر است برای استخراج دوج کوین دسترسی به اشتراک برق قدرتمند (ترجیحاً برق سه) فاز و همچنین دسترسی به اینترنت پرسرعت ضروری است. چنانچه برای انجام این کار از ماینر ASIC استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم آن را در مکانی قرار دهید که خنک باشد و جداره‌های آن عایق صوتی شده باشند تا از افزایش بیش‌ازحد دمای آن‌ها و همچنین انتقال سروصدای دستگاه به محیط اطراف جلوگیری شود.

آیا استخراج دوج کوین سودآور است؟

اگرچه استخراج دوج کوین فعالیت پردردسر و پرهزینه‌ای است، اما منفعت اقتصادی خوبی دارد؛ البته نباید انتظار درآمد میلیون دلاری از این کار داشته باشید! برای کسب درامد قابل‌قبول از انجام این کار باید سخت‌افزار مناسب و قدرتمندی تهیه کنید و عضو یکی از استخرهای استخراج شوید تا بتوانید شانس خودتان را برای افزایش درآمد از این روش بیشتر کنید. اگر می‌خواهید بدانید میزان تقریبی درآمد ماهیانه استخراج دوج کوین چقدر است می‌توانید از ماشین‌حساب دوج کوین استفاده کنید

سؤالات متداول در رابطه با ماینینگ دوج کوین

استخراج دوج کوین چگونه انجام می‌شود؟

برای استخراج دوج کوین باید سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برای انجام این کار را تهیه کنید و سپس با ورود به شبکه دوج کوین، محاسبات لازم را با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای قابل‌استفاده برای استخراج رمز ارز، انجام دهید و دوج کوین استخراج‌شده را در کیف پول ارز دیجیتال حفظ و نگهداری کنید.

استخراج دوج کوین به چند صورت انجام می‌شود؟

این کار را می‌توان به‌صورت فردی یا با پیوستنبه استخر استخراج یا با استفاده از روش استخراج ابری انجام داد. در روش پیوستن به استخر استخراج و استخراج ابری احتمال استخراج موفقیت‌آمیز رمزارز بیشتر است.

استخراج دوج کوین نیازمند چه سخت‌افزاری است؟

شما می‌توانید با استفاده از CPU، کارت گرافیک و دستگاه ماینر ASIC، دوج کوین و سایر رمزارزها را استخراج کنید. برای انجام این کار دسترسی به اشتراک برق قدرتمند و سرویس اینترنت پرسرعت نیز ضروری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی