ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: کهکشان ستاره‌فشان M94 از دید هابل

اولین چیزی که در تصویر امروز ناسا توجه ما را جلب می‌کند، حلقه ستاره‌ای آبی رنگ اطراف این کهکشان است. این جزیره کیهانی کوچک که با نام مسیه ۹۴ (M94 - Messier 94) شناخته می‌شود، ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

اولین چیزی که در تصویر امروز ناسا توجه ما را جلب می‌کند، حلقه ستاره‌ای آبی رنگ اطراف این کهکشان است. این جزیره کیهانی کوچک که با نام مسیه ۹۴ (M94 - Messier 94) شناخته می‌شود، در فاصله ۱۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و در محدوده صورت فلکی تازی‌ها (Canes Venatici) دیده می‌شود.

از آنجایی که از روی زمین می‌توانیم قرص این کهکشان را از روبرو ببینیم، مسیه ۹۴ تبدیل به یکی از اهداف پرطرفدار برای رصد در بین منجمان شده است. این کهکشان حدود ۳۰ هزار سال نوری قطر دارد و بازوهای مارپیچی غباری آن تا مرزهای بیرونی این کهکشان ادامه دارد.

در این تصویر چه می‌بینیم؟

تصویر امروز ناسا که با تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است، فقط ۷ هزار سال نوری از ناحیه مرکزی این کهکشان را در بر می‌گیرد. در این تصویر می‌توانیم مرکز درخشان M94 را در کنار غبارهای داخلی خاص آن ببینیم. اما نکته جالب‌توجه این تصویر، ستاره‌های آبی رنگ و جوان این کهکشان هستند که به طرز ناآشنایی در اطراف این کهکشان پراکنده‌اند.

این حلقه ستاره‌ای تقریبا ۱۰ میلیون سال نوری قدمت دارد و نشان می‌دهد که M94 یک کهکشان ستاره‌فشان (Starburst galaxy) است که با گازهای داخلی در حال چرخش خود، با سرعت زیادی ستاره تولید می‌کند.

این حالت از حلقه ستاره‌های آبی به احتمال زیاد با انتشار موجی به سمت بیرون شکل گرفته که با جاذبه و چرخش ماده در این کهکشان به وجود آمده است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی