ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگار و ویپ
علمی

مطالعه‌ای جدید: مصرف دخانیات خطر مرگ بر اثر کرونا را 45 درصد افزایش می‌دهد

محققان در مطالعه‌ای بزرگ دریافتند که ریسک مرگ و میر و وخامت کرونا در افرادی که سیگار یا ویپ می‌کشند، بیشتر از افراد عادی است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان در مطالعه‌ای تازه دریافته‌اند که کشیدن سیگار یا ویپ ریسک درگیری شدید با ویروس کرونا یا مرگ بر اثر این بیماری را افزایش می‌دهد. احتمال مرگ در این دسته از افراد 45 درصد بیشتر از افراد عادی بوده و در صورت استعمال سایر محصولات مبتنی بر تنباکو، ریسک نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی 39 درصد بیشتر می‌شود.

اگرچه بر همه آشکار است که کشیدن سیگار یا ویپ به ریه‌ها و سیستم ایمنی صدمه می‌زند، اما شواهد کمی مبنی بر ارتباط مستقیم استعمال دخانیات و افزایش وخامت بیماری کرونا وجود داشت. دکتر «آرونی باتانگار»، استاد پزشکی، بیوشیمی و زیست مولکولی دانشگاه لویی‌ویل به ABC News می‌گوید: «ما نگران بودیم که مصرف تنباکو بر وخامت بیماری کرونا و ماحصل آن تاثیر بگذارد. برخی می‌گویند استعمال دخانیات بد است، برخی می‌گویند این عمل چندان بد نیست. بنابراین به نظرمان رسید که به یک مطالعه بزرگ و جامع برای حل این مسئله نیاز داریم.»

آن‌ها برای انجام این تحقیق که نتایجش در مجله PLOS One منتشر شده، به سراغ اطلاعات پایگاه داده بیماری‌های قلبی عروقی کرونا در انجمن قلب آمریکا رفتند که داده‌های مربوط به بیش از 4000 بزرگسال بالای 18 سال را که در حد فاصل ژانویه 2020 تا مارس 2021 بستری شده‌اند، در بر می‌گیرد.

سیگار و ویپ

خطر مرگ با کرونا در جوانان سیگاری بیشتر است

محققان دریافتند که کشیدن سیگار یا ویپ صرف‌نظر از سن، جنس، نژاد یا فرهنگ و سوابق پزشکی منجر به افزایش مرگ و میر و بستری بیماران می‌شود. باتانگار می‌گوید تخمین این ریسک کمی غافل‌گیرکننده و فراتر از انتظارات بود. برخی از زیرگروه‌ها بیشتر از بقیه در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا قرار دارند.

افراد بین 18 تا 59 سال که سیگار یا ویپ می‌کشند، بیشتر از افراد 60 سال به بالا در معرض این ریسک هستند. محققان می‌گویند احتمالا چون نرخ مرگ و میر در این زیرگروه پایین‌تر است، هر چیزی که احتمال تلفات را بالاتر ببرد، برجسته‌تر دیده می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند مطالعه آن‌ها محدودیت‌هایی داشته، مثلا به سابقه کامل استعمال دخانیات افراد دسترسی نداشته و مشخص نیست که هر نفر روزانه چند نخ سیگار مصرف می‌کرده و چند سال سابقه داشته است. محققان حالا می‌خواهند ببینند که استعمال دخانیات چه تاثیری بر عملکرد واکسن‌ها می‌گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی