ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عرضه آزمایشی خودرو در بورس
خودرو

عرضه آزمایشی خودرو در بورس؛ مقدمه‌ای بر حذف قیمت‌گذاری دستوری

عرضه خودرو در بورس کالا اواسط خردادماه و به درخواست وزارت صمت و به بهانه مشکلات حقوقی، به حالت تعلیق درآمد. حدودا پس از یک ماه بررسی و مرور مقررات، این وزارت بار دیگر اجازه ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

عرضه خودرو در بورس کالا اواسط خردادماه و به درخواست وزارت صمت و به بهانه مشکلات حقوقی، به حالت تعلیق درآمد. حدودا پس از یک ماه بررسی و مرور مقررات، این وزارت بار دیگر اجازه عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کرد. حال یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، یک طرح پیشنهادی را جهت عرضه آزمایشی خودرو در بورس ارائه کرده است. این طرح در واقع مقدمه ای برای حذف قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو و فروش خودروهای داخلی با قیمت بازار آزاد محسوب می شود.

در متن این پیشنهاد، از تمام شرکت‌های دخیل در خودروسازی دعوت شده تا یک نمونه از خودروهای خارج از محدوده قیمت‌گذاری شورای رقابت را به صورت آزمایشی و برای مدت‌زمان کوتاه در بورس عرضه کنند تا بدین‌وسیله، پس از بررسی مزایا و معایب، در مورد عرضه قطعی خودرو در بورس تصمیم‌گیری شود.

به عقیده این مقام مسئول، بورس می‌تواند بستر مناسبی برای تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی باشد. باور این است که با تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی و ازسرگیری واردات، وضعیت بازار بهبود پیدا کرده و قیمت‌ها معقولانه‌تر شوند.

عرضه خودرو در بورس کالا مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش زیان دهی شرکت‌ها و حذف دلالان از بازار کاذب خودرو اشاره کرد. البته با توجه به اینکه شرکت‌های متعددی در حوزه تولید و مونتاژ خودرو فعالیت می‌کنند، معامله خودرو در بورس قطعا با ریسک‌های متعددی همراه خواهد بود. به همین خاطر یک برنامه مشخص می‌بایست برای فعالیت در این بستر تعریف شود.

بد نیست بدانید که بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، کالاهای موردپذیرش در بورس از نظام قیمت‌گذاری و کنترل قیمت توسط شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار حذف می‌شوند.

اگرچه مردم از آزمون و خطاهای متعدد در حوزه خودرو خسته شده‌اند، ولی عرضه آزمایشی خودرو در بورس در شرایط کنونی به تیم اقتصادی دولت اجازه می‌دهد تا با بررسی‌های موشکافانه و دقیق، در مورد بورس کالا و اثربخشی آن تصمیم‌گیری کرده و مسئولیت آن را به طور کامل بر عهده بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی