ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کره زمین
علمی

رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌روز در زمین شکسته شد؛ 1.59 میلی‌ثانیه کمتر از 24 ساعت

دانشمندان می‌گوید در تاریخ 8 تیر ماه، کره زمین زودتر از 24 ساعت چرخش خود را تکمیل کرده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

دانشمندان می‌گویند رکورد کوتاه‌ترین شبانه‌روز در کره زمین از زمان آغاز ثبت رکوردها تاکنون زده شده است. ظاهرا روز 8 تیر ماه 1.59 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر بوده و همین مسئله نیاز به افزودن ثانیه‌های کبیسه به ساعت‌ها را ایجاد کرده است. این اولین باری است که ساعت‌ها در جهان سریع‌تر می‌شوند تا زمان خود را تنظیم کنند.

پژوهشگران از مدت‌ها پیش گفته بودند که سرعت چرخش زمین در حال کمتر شدن است و از دهه 1970 تاکنون 27 ثانیه کبیسه به ساعت‌های اتمی اضافه شده است. این اتفاق آخرین بار در شب سال نوی میلادی 2016 رخ داد، اما حالا دوباره باید تکرار شود.

کوتاه‌ترین شبانه‌روز زمین تا پیش از این مربوط به تاریخ 19 ژوئیه 2020 بود که 1.47 میلی‌ثانیه کوتاه‌تر بود. اگرچه انسان‌ها نمی‌توانند متوجه این تغییر شوند، ولی ماهواره‌ها و سیستم‌های مسیریابی از این تغییرات زمانی تاثیر می‌بینند. متخصصان می‌گویند این اتفاق احتمالا به خاطر پدیده‌ای به نام «لرزش چندلر» (Chandler Wobble) به وجود آمده است.

کره زمین

لرزش چندلر به تغییر در چرخش زمین بر محور آن گفته می‌شود. دکتر «لئونید زوتوف» از موسسه اخترشناسی استرنبرگ مسکو می‌گوید: «دامنه عادی این لرزش حدود چهار متر بر سطح زمین است، اما این پدیده از سال 2017 تا 2020 ناپدید شده بود.»

البته عوامل دیگری هم می‌توانند بر طول شبانه‌روز در زمین اثر بگذارند. مثلا افزایش میزان برف در زمستان در نیم‌کره شمالی و بعد آب شدن آن‌ها در تابستان می‌تواند یک عامل دیگر باشد. گرمایش جهانی هم مورد دیگری است که بر سرعت ذوب شدن یخ‌ها و برف‌ها اثر می‌گذارد.

سرویس بین‌المللی چرخش زمین در پاریس نهادی است که گردش سیاره ما را تحت نظر دارد و به کشورها اعلام خواهد کرد که چه زمانی باید ثانیه‌های کبیسه را به ساعت‌های خود اضافه یا از آن کم کنند. دانشمندان سعی دارند تا با استفاده از فیزیک کوانتوم ساعت‌های بسیار دقیق‌تری بسازند و در این زمینه به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی