ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوسه
علمی

برای اولین بار در جهان: فیلم‌برداری از کوسه‌ای عجیب که در خشکی راه می‌رود! [تماشا کنید]

گونه عجیبی از کوسه‌ها در سواحل «پاپوآ گینه نو» رویت شده که در صورت نیاز می‌تواند روی باله‌های خود راه برود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

دانشمندان در سواحل کشور «پاپوآ گینه نو» با موجود شگفت‌انگیزی روبرو شدند: یک کوسه در حال راه رفتن! همانطور که در ویدیو قابل مشاهده است، این کوسه کوچک درست مانند یک شیر دریایی از باله‌هایش برای کشیدن خود به اطراف استفاده می‌کند.

این موجود نادر، کوسه سردوشی (Hemiscyllium ocellatum) نام دارد و از نظر توانایی راه‌رفتن در خشکی، جز گونه‌های منحصر‌به‌فرد کوسه‌ها محسوب می‌شود. «فارست گالانته»، متخصص حفاظت از محیط زیست و زیست شناس شناخته‌شده، این ویدیوی نادر را اخیرا در برنامه Shark Week از شبکه تلویزیونی دیسکاوری (Discovery) به نمایش گذاشته است.

همانطور که گالانته در ویدیو توضیح می‌دهد، این اولین باری است که یکی از گونه‌های پاپوآیی این کوسه در حال راه رفتن دیده شده است.

کوسه سردوشی

دانشمندان معتقد هستند کوسه‌های سردوشی که در سراسر سواحل جنوبی گینه نو و سواحل شمالی استرالیا یافت می‌شوند، به این دلیل توانایی راه رفتن پیدا کرده‌اند، تا بتوانند در محیط‌هایی که کوسه‌های دیگر نمی‌توانستند زنده بمانند، غذا پیدا کنند. این کوسه‌ها که طول آن‌ها به حدود 1 متر می‌رسد، در صخره‌های مرجانی کم‌عمق شنا می‌کنند تا خرچنگ‌ها و دیگر بی‌مهرگان آن منطقه را به عنوان غذای مورد علاقه‌شان شکار کنند.

با این حال، پس از پایان یافتن جزر و مد، کوسه‌ها به دام می‌افتند، زیرا آب مورد نیاز برای شنا وجود ندارد. در این شرایط، کاری که کوسه‌های سردوشی یاد گرفته‌اند انجام دهند، این است که از صخره‌ها بالا بروند تا خودشان را در آبگیر بعدی بیندازند.

کوسه
فارست گالانته

طبق گزارش‌های موجود، این کوسه‌ها می‌توانند خودشان را تا 30 متر یا بیشتر در خشکی بکشند و فقط باله‌ها این امکان را به آن‌ها نمی‌دهد. در واقع کوسه‌های سردوشی حتی در شرایطی که اکسیژن بسیار کمیاب است نیز زنده خواهند ماند و تنها با یک بار نفس کشیدن می‌توانند یک ساعت را در خشکی سپری کنند. این امر همچنین به شنا کردن آن‌ها در آب‌های کم اکسیژن نیز کمک می‌کند.

دانشمندان در مطالعه‌ای که سال 2020 انجام شده بود، گفته بودند که کوسه‌های سردوشی احتمالا در 9 میلیون سال گذشته توانایی راه‌رفتن را به تکامل رسانده‌اند.

سوال بزرگی که در مورد این کوسه‌ها وجود دارد و دانشمندان به دنبال پاسخ آن هستند، این است که آن‌ها چگونه می‌توانند از نظر ظاهری تا این اندازه متفاوت باشند. در واقع، ویژگی‌های کوسه‌های سردوشی به قدری متفاوت است که حتی دو مورد از این موجودات نیز دقیقا شبیه یکدیگر نیستند. هرچند هنوز تایید نشده، اما دانشمندان فکر می‌کنند که کوسه‌ها می‌توانند الگوهای رنگی خود را به دلخواه تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی