ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوستی کودکان
علمی

دوستی میان کودکان فقیر و ثروتمند، شانس افزایش درآمد فقرا در بزرگسالی را افزایش می‌دهد

بررسی اطلاعات 72 میلیون کاربر فیسبوک نشان داده که دوستی میان کودکان فقیر و ثروتمند می‌تواند به افزایش درآمد افراد فقیرتر کمک کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

تحلیل اطلاعات مربوط به 21 میلیارد رابطه دوستانه در فیسبوک، برای اولین بار در تحقیقی در این حد و اندازه نشان داده که کودکان فقیرتر در صورت دوستی با کودکان ثروتمند در مسیر رشد، شانس بالاتری برای کسب درآمد بیشتر در آینده خواهند داشت.

پیش‌تر باور کلی بر این مبنا بود که داشتن دوستان متمول به کودکان کمک می‌کند تا در مسیر رشد، خود را از فقر خارج کنند. با این حال، تاکنون تحقیق بزرگی در این زمینه انجام نشده بود. بنابراین گروهی از پژوهشگران آمریکایی به سراغ بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با حدود سه میلیارد کاربر رفتند تا این نظریه را بررسی کنند.

آن‌ها با حفظ حریم خصوصی اطلاعات مربوط به 72 میلیون کاربر فیسبوک در آمریکا در بازه سنی 25 تا 44 سال را بررسی کردند. محققان با استفاده از یک الگوریتم کاربران را بر اساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سن، محل زندگی و چند فاکتور دیگر دسته‌بندی کردند. آن‌ها سپس بررسی کردند که افراد ثروتمند و فقیر تا چه اندازه با یکدیگر تعامل دارند و عبارت «ارتباط اقتصادی» را معرفی کردند تا نشان دهند که چند نفر از دوستان یک نفر بالاتر یا پایین‌تر از یک سطح اقتصادی-اجتماعی مشخص قرار دارند.

کودکان فقیر می‌توانند خود را از فقر خارج کنند

دوستی کودکان

سپس نتایج این تحقیق با مطالعات قبلی درباره توانایی کودکان در خروج از فقر مقایسه شد. حاصل دو تحقیق بسیار شبیه به یکدیگر بود. مطالعه اول نشان داد که ارتباط اقتصادی یکی از قدرتمندترین فاکتورهای پیش‌بینی تحرک اقتصادی افراد در طول تاریخ بوده است. مطالعه دوم سعی داشت بفهمد که چرا کودکان فقیر یا ثروتمند ممکن است بیشتر از بقیه در برخی مناطق دوست پیدا کنند.

محققان می‌گویند دو عامل مهم در این اتفاق اثرگذار است. اول این که هر دو گروه تا چه اندازه با یکدیگر برخورد دارند. دوم این که سوگیری در روابط دوستانه چقدر برجسته است. البته محل برخورد آن‌ها هم مهم است؛ به عبارت دیگر، موسساتی که این گروه‌ها را به هم مرتبط می‌کنند نقش مهمی دارند. برای مثال، در جاهایی مثل کلیساها احتمالش بیشتر است که مرزبندی‌های اجتماعی از بین برود.

نتایج این تحقیقات حالا به‌صورت عمومی در دسترس قرار گرفته و پژوهشگران امیدوارند که این یافته‌ها به قانون‌گذاران کمک کنند تا سیاست‌های بهتری برای کاهش شکاف طبقاتی تدوین کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی