ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آبله میمون
سلامت

ادامه شیوع آبله میمون در جهان: 25 هزار مورد ابتلا و افزایش مرگ‌و‌میرها

تاکنون 25 هزار مورد ابتلا به آبله میمون گزارش شده و همچنین چندین نفر جان خود را بر اثر آن از دست داده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

تعداد موارد ابتلا به آبله میمون در سراسر جهان در حال افزایش است و چند روز قبل، اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به آن در خارج از آفریقا گزارش شد. طبق گزارش‌های موجود، تاکنون در سراسر جهان بیش از 25 هزار مورد ابتلا به آبله میمون گزارش شده و همچنین حداقل 10 نفر پس از ابتلا به این بیماری ویروس درگذشته‌اند.

در گذشته مقامات بهداشتی سه مورد مرگ بر اثر آبله میمون در نیجریه و دو مورد در جمهوری آفریقای مرکزی را گزارش کرده‌ بودند. روز دوشنبه نیز کشور غنا اولین مورد مرگ‌ومیر خود را گزارش کرد. در همین حال، چهار مورد مرگ جدید در خارج از آفریقا و کشورهای اسپانیا (2 مورد)، برزیل و هند (هرکدام یک مورد) گزارش شده است. با این وجود، مقامات سازمان بهداشت جهانی همچنان منتظر اطلاعات بالینی بیشتری در مورد آن هستند.

دلیل مرگ بر اثر آبله میمون

آبله میمون

طبق گزارش‌های ثبت شده، مرد 41 ساله‌ای که در برزیل جان خود را به دلیل آبله میمون از دست داده، مبتلا به لنفوم و دارای نقص ایمنی بوده، بنابراین ابتلا به بیماری‌های شدید برای او خطر زیادی به همراه داشته است. با این حال، سه مورد دیگر به دلیل انسفالیت یا التهاب مغز که یکی از عوارض بالقوه شناخته شده آبله میمون است، جان خود را از دست داده‌اند.

مورد هندی یک مرد 22 ساله بوده که در سفر خود و کشور امارات متحده عربی تستش مثبت شد، اما پس از به تعویق انداختن پروسه درمان، حال او پس از بازگشت به هند وخیم شد و بعد از قرار گرفتن در دستگاه تنفس مصنوعی، در بیمارستان درگذشت. طبق گزارش‌های محلی، آزمایش وی برای ویروس اپشتین–بار، عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی نیز مثبت بوده است و مقامات همچنان در حال بررسی سایر بیماری‌های احتمالی او هستند.

در اسپانیا دو فرد 31 و 44 ساله بر اثر آنسفالیت مرتبط با آبله میمون جان خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده، هر دو قبلا سالم بوده‌اند و مشکلات مربوط به نقص ایمنی نداشته‌اند.

«رزمند لوئیس»، سرپرست واحد فنی سازمان بهداشت جهانی برای آبله میمون اخیرا در یک ویدیو پرسش و پاسخ توضیح داده بود که علائم و نشانه‌های جدیدی از بیماری در حال نمایش است. او توضیح داد که برخی از این علائم جدید می‌تواند بسیار دردناک باشد و به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد، مانند عفونت‌های ثانویه یا التهاب و تورم راست‌روده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی