ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات زیر آبی
علمی

ربات انسان‌نمای OceanOneK محققان استنفورد تا عمق 1 کیلومتری آب شنا می‌کند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه استنفورد ربات زیر آبی خود را که OceanOneK نام دارد، با موفقیت تا عمق 1 کیلومتری آب آزمایش کردند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

محققان «دانشگاه استنفورد» ایالات متحده ربات زیر آبی خود که OceanOneK نام دارد را با موفقیت آزمایش کردند. این ربات که با طراحی و سیستم لمس، دید و تعامل شبیه به انسان‌ها ساخته شده، در آزمایش خود موفق شد تا یک کشتی غرق شده در نزدیکی عمق یک کیلومتری آب‌های اقیانوس را کاوش کند.

OceanOneK در طول ماموریت‌های اخیر خود در اطراف دریای مدیترانه، ماجراجویی‌ها و موفقیت‌های زیادی داشته است، اما بدون شک دستاورد مهم آن، فعالیت کاملا مستقل و کاربردی در عمق نزدیک به 1000 متر بوده است.

آزمایش ربات زیر آبی در عمق یک کیلومتری

«خطیب»، پروفسور دانشکده مهندسی و مدیر آزمایشگاه رباتیک استنفورد در این رابطه توضیح می‌دهد:

«این اولین باری است که یک ربات موفق شده به چنین عمقی برود، با محیط تعامل داشته باشد و به اپراتور خود اجازه دهد حضور در آن محیط را احساس کند.»

به طور دقیق‌تر غواصی محققان و این ربا‌ت تا 852 متر زیر آب ادامه پیدا کرد و پس از آن هرچند OceanOneK به کار خود ادامه داد، اما ارتباط آن با اپراتور از دست رفت. دانشمندان قصد دارند تا از OceanOneK برای کاوش اعماق ناشناخته آب‌های جهان استفاده کنند.

ربات زیر آبی

نیمه بالایی ربات OceanOneK شبیه یک انسان طراحی شده و محققان روی نیمه پشتی آن از هشت پیشران در جهت‌های مختلف استفاده کرده‌اند تا امکان مانور دقیق ربات در زیر آب وجود داشته باشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه در این ربات از فناوری لمس و دید مشابه با انسان‌ها استفاده شده تا افردتجربه‌ای کاملا شبیه به غواصی را از راه دور داشته باشند.

خطیب درباره ارائه تجربه‌ای واقعی از زیر آب توسط ربا‌ت توضیح می‌دهد:

«هرگز چنین چیزی را در زندگی خودم تجربه نکرده بودم. می‌توانم بگویم [کشتی جنگی غرق شده] Francesco Crispi را در عمق 500 متری آب لمس کردم.»

ربات زیر آبی

نمونه قبلی OceanOne نام داشت و دانشمندان آن را برای رسیدن به حداکثر عمق 200 متر طراحی کرده بودند. محققان استنفورد برای افزایش عمق کار این ربا‌ت، بدنه آن را با یک فوم منحصر‌به‌فرد ساخته‌اند که از میکروکره‌های شیشه تولید شده است. این امر نیروی شناوری بیشتری به ربات ارائه می‌کند و همچنین باعث افزایش مقاومت آن می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی