ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

استلانتیس از سوی شریک چینی جیپ به بی احترامی به مشتریان متهم شد

بازار خودرو چین تبدیل به بزرگترین و رقابتی ترین بازار خودرو جهان شده است و حالا این چینی ها هستند که قانون تعیین می کنند.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

شرکت GAC شریک تجاری جیپ در چین محسوب می‌شود. این شرکت اخیرا کمپانی مادر جیپ، یعنی استلانتیس را به بی‌احترامی نسبت به مشتریان چینی و غیرقابل اعتماد بودن متهم کرده است. چنین اظهاراتی از سوی GAC پس از آن مطرح شده که با تصمیم استلانتیس قرار است همکاری دو طرف خاتمه پیدا کند.

ماجرا به مصاحبه چند روز قبل کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس، مربوط می‌شود. در این مصاحبه آقای تاوارس اعلام کرده بود همکاری با GAC به خاطر ضعف این شرکت و مسائل سیاسی در حال گسسته شدن است. این اظهارات از سوی مدیرعامل استلانتیس اصلا به مذاق GAC خوش نیامده و چینی‌ها آن را «باورنکردنی» توصیف کرده‌اند.

مدیرعامل استلانتیس

در بیانیه منتشر شده از سوی GAC، علت عدم موفقیت شرکت مشترک با جیپ، «احترام نگذاشتن به مشتریان در بازار خودروی چین» اعلام شده است. در این بیانیه آمده «دو طرف نتوانسته‌اند یک مکانیسم مشترک قابل اعتماد برای تغییر وضعیت و بهبود ضررهای دنباله‌دار در سال‌های اخیر در بازار فوق رقابتی چین ایجاد کنند.»

آقای تاوارس در یکی از مصاحبه‌های قبلی خود از افزایش ضرر شرکت مشترک با GAC خبر داده بود. وی به از دست رفتن اعتماد نیز اشاره نموده و آن را عامل اصلی در جدایی از شریک چینی عنوان کرده بود. وی در آن مصاحبه تاکید داشت سیاست‌های چین به شکلی است که از شرکت‌های داخلی جانبداری می‌شود.

به غیر از این، استلانتیس در مقطعی اعلام کرده بود قصد دارد سهم خود را از شرکت مشترک با GAC به 75 درصد افزایش دهد. اما بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی این خودروساز بزرگ چند ملیتی، GAC «مطابق با قرارهای قبلی عمل نکرده است» و همین مساله باعث شده استلانتیس از تصمیم خود صرف نظر کند.

استلانتیس

نکته عجیب اینکه GAC نیز ادعای مشابهی دارد و استلانتیس را متهم می‌کند که به تعهدات خود عمل نکرده است. این شرکت چینی دلیل اصلی پایان همکاری را هم همین موضوع می‌داند.

بد نیست اشاره کنیم شرکت مشترک یا به اصطلاح جوینت ونچری که توسط GAC و تاسیس شده، مدل‌هایی مثل چروکی، رِنِگید، کامپس و گرند کامندر را بازار داخل چین تولید می‌کند. آنطور که استلانتیس گفته، از این به بعد به جای مونتاژ در داخل خاک چین، محصولات جیپ را به این کشور صادر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی