ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ادغام دو ستاره
علمی

ویدیویی از درخشش ادغام دو ستاره در فضا [تماشا کنید]

اخترشناسان در رصدخانه آلما درخشش ناشی از ادغام دو ستاره - یک ستاره نوترونی و یک ستاره کوچک را به عنوان انفجار گاما ثبت کردند

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

اخترشناسان ویدئویی از لکه‌های سبز رنگ که در پس‌زمینه‌ای تاریک تکامل می‌یابند، منتشر کردند. این لکه‌‌ها درحقیقت درخشش ناشی از ادغام یک ستاره نوترونی قدرتمند با ستاره‌ ضعیف‌تری است. در این رخداد پرتوی گاما به صورت انفجاری و با شدت در فضا پراکنده شده است و امواج گرانشی ناشی از آن نیز در کیهان طنین انداخته است.

نور تابش شده از ادغام این دو ستاره حدود 6 تا 9 میلیارد سال نوری در راه بوده است تا به زمین برسد. رصدخانه آرایه میلی‌متری/ زیرمیلی‌متری آتاکاما «ALMA» که در شیلی واقع شده است، موفق به ثبت آن شد. آلما ترکیبی از 66 تلسکوپ رادیویی است، به عنوان بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان شناخته می‌شود.

انفجارهای پرتو گاما در مدت زمان کوتاه - همانند این انفجار - که «GRB 211106A» نامیده‌ می‌شوند، برخی از شدیدترین انفجارهایی هستند که در دنیای علم شناخته شده‌اند. اما به دلیل ماهیت زودگذرشان، تا سال 2005 به صورت یک راز باقی مانده بودند - رصدخانه «سوئیفت نیل گرلز» ناسا در این سال داده‌هایی را برای اولین بار از یک انفجار پرتو گاما زودگذر ناشی از ادغام دو ستاره ثبت کرد.

ادغام دو ستاره

این جهش‌های کیهانی درعرض چند ثانیه می‌توانند انرژی بیشتری از خورشید ما در تمام طول عمرش، ساطع کنند. این پدیده‌ها از برخورد ستاره‌های دوتایی ناشی می‌شوند که حداقل یکی از آن‌ها یک ستاره نوترونی است - یک توپ گازی بسیار متراکم که حتی با سیاهچاله‌ها از نظر گرانشی رقابت می‌کند. تنها یک قاشق غذاخوری از یک ستاره نوترونی وزنی برابر با وزن قله اورست دارد!

«ون فای فونگ» اخترشناس دانشگاه «نورث وسترن» و محقق اصلی در این مطالعه گفت: « درخشش انفجاری پس از ادغام دو ستاره گذراست و مشاهده آن بسیار دشوار است. اما آلما موفق به ثبت این ویدئو شد و ما را حیرت‌زده کرد.»

وی ادامه داد: « در ادغام دو ستاره، آن‌ها در یک حرکت مارپیچی به دور یکدیگر قرار می‌گیرند تا درنهایت باهم ترکیب شوند. انفجار حاصل از ترکیب آن‌ها همراه با پرتاب مواد به سمت بیرون است که با سرعت نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند. وقتی تابش این انفجار به زمین می‌رسد، ما یک پالس کوتاه از تابش پرتو گاما را برای مدت زمان کوتاهی مشاهده می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی