ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

حمله خودروسازان به تسلا در بازار اروپا؛ رقابتی که هر روز داغ‌تر می‌شود

با افزایش تعداد خودروهای برقی تولیدی توسط خودروسازان بزرگ، فشار بر تسلا نیز افزایش یافته و روند شتابان رشد تولید این شرکت متوقف شده است

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

بازار خودروی اروپا در نیمه نخست امسال هم دوران سختی را پشت سر گذاشت. آخرین داده‌های منتشر شده از سوی موسسه JATO Dynamics بیانگر آن است که در شش ماهه اول امسال 5.54 میلیون خودروی صفر کیلومتر در 27 کشور اروپایی به فروش رسیده؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی 14 درصدی دارد. در ایالات متحده اوضاع حتی بدتر است، چرا که شاهد افت 18.2 درصدی هستیم. اما نکته تامل‌برانگیز اینکه در چین وضعیت کاملا برعکس بوده و آمار فروش خودروهای جدید 3.4 درصد رشد کرده است!

تسلا و کاهش شتاب رشد در اروپا؛ رقابتی که هر روز داغ‌تر می‌شود
ستون آبی: وضعیت کل بازار خودروی اروپا، ستون نارنجی وضعیت بازار خودروهای برقی

بررسی دقیق‌تر آمار نشان می‌دهد در بین مدل‌های مختلف، افت فروش شاسی‌بلندها کمتر از بقیه است. این دسته که حالا تقریبا 50 درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌، افتی 4 درصدی را تجربه کرده‌ است. اما خودروهای برقی روندی متفاوت دارند. فروش این دسته از 485 هزار دستگاه در نیمه اول سال 2021، به 633,200 دستگاه در نیمه دوم امسال افزایش یافته است که معادل 31 درصد رشد می‌شود. با توجه به چنین آماری، باید گفت که خودروهای الکتریکی حالا سهمی 11.4 درصدی از بازار اروپا را در دست دارند. این رقم نیز در مقایسه با سال قبل 0.4 واحد بیشتر است.

تسلا مدل Y

افزایش تقاضا در بازار خودروهای برقی، بصورت یکنواخت بین خودروسازان توزیع نشده؛ به عبارت دیگر تقاضا برای محصولات برخی برندها بیشتر از بقیه بوده است. شاید فکر کنید تسلا حجم بیشتری از افزایش تقاضا را جذب کرده، اما در اصل اینگونه نیست. مشکلات مربوط به توقف تولید کارخانه تسلا در چین باعث شده موجودی محصولات این شرکت کاهش یابد. همین امر نیز به نوبه خود کاهش سهم از بازار مدل‌های الکتریکی را در پی داشته و سبب شده سهم تسلا از 13.75 درصد در سال گذشته، به 13.33 درصد در سال 2022 افت کند.

با افت 0.42 درصدی، تسلا در بین خودروسازانی که بیشترین سهم از بازار اروپا را از دست داده‌اند، در رتبه سوم است. کاهش شدید تحویل مدل 3 عامل اصلی در افت آمار تسلا محسوب می‌شود. طبق آمار در ماه ژوئن، که جزو پرفروش‌ترین ماه‌های سال است، تحویل این خودرو 76 درصد کمتر شده است. در این گروه فولکس واگن با افت 5.7 درصدی در صدر ایستاده و نیسان با 1.4 درصد افت در رتبه دوم قرار دارد.

تسلا مدل

با افتتاح و بهره‌برداری کامل از ظرفیت تولید گیگافکتوری برلین انتظار می‌رود اوضاع برای تسلا بهتر شود. اما این کارخانه وابستگی مستقیم به قطعات تولیدی در سایر کارخانه‌ها دارد، از این رو شاید بهبود قابل توجهی در آمار تسلا حاصل نشود.

مساله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تسلا مدل 3 نه تنها با رقبای خارجی، بلکه با یک رقیب هم خانواده هم دست و پنجه نرم می‌کند! فروش دو مدل ب ام و i4 و پولستار 2 که رقبای مستقیم تسلا مدل 3 هستند، در ماه ژوئن افزایش قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر تقاضا در بین محصولات تسلا، بیشتر به سمت مدل Y جریان پیدا کرده و این کراس‌اوور برقی در مقایسه با مدل 3 گزینه جذاب‌تری برای مشتریان است. استقبال از این کراس‌اوور به حدی بالا بوده که عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپا در شش ماهه نخست 2022 به آن رسیده است.

تسلا و کاهش شتاب رشد در اروپا؛ رقابتی که هر روز داغ‌تر می‌شود
جدول پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی اروپا در نیمه اول سال 2022

برقی‌سازی خودروها، به نوعی تمام خودروسازان حاضر در اروپا را درگیر خود کرده است. در حال حاضر گروه ب ام و بیشترین رشد را در بین همه خودروسازان دارد. بر اساس آمار سهم این شرکت در بازار خودروهای الکتریکی، از 5.76 درصد در نیمه اول سال گذشته، به 8.37 درصد در نیمه نخست امسال رسیده است. محصولات جدیدی مثل iX، iX3 و i4  هم با روی خوش مشتریان مواجه شده‌اند.

پرفروش‌ترین خودروسازان برقی اروپا در نیمه اول سال 2022. ستون نارنجی مربوط به شش ماهه سال قبل، ستون آبی مربوط به شش ماهه اول امسال

بجز ب ام و، گروه هیوندای نیز از رشد خوبی در بازار خودروهای الکتریکی برخوردار است. این خودروساز کره‌ای با دو مدل آیونیک 5 و کیا EV6 توانسته نظر مثبت مشتریان را جلب کند. دو مدل هیوندای کونا و نیرو هم از نظر فروش وضعیت خوبی دارند. حتما در جریان هستید که گروه هیوندای سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه برقی‌سازی محصولات خود انجام داده و با معرفی محصولات جذاب و قیمت رقابتی موفق شده خود را به عنوان یکی از سازندگان اصلی مدل‌های الکتریکی معرفی کند.

استلانتیس دیگر برنده حاضر در بازار خودروهای الکتریکی است. این خودروساز بزرگ چند ملیتی پس از فولکس واگن در رتبه دوم پرفروش‌ترین‌های اروپا قرار دارد. فیات 500 برقی یکی از مدل‌های موفق استلانتیس در بازار خودروهای الکتریکی بوده و در رتبه سوم حضور دارد. به نظر می‌رسد نسخه برقی این خودرو، دنباله روی مدل بنزینی بوده و مثل آن به فروش بالایی دست خواهد یافت. طراحی جذاب، رانندگی آسان و هزینه نگهداری پایین از جمله مزایای اصلی فیات 500 برقی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی