ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون بانک تجارت: با طراحی صحیح، BNPL می‌تواند در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی موثر باشد

داودیان با استناد به آمارها گفت هر 12 میلیارد دلار تراکنش خرید در بستر BNPL می‌تواند حدود 100هزار شغل ایجاد کند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۵

معاون مدیرعامل بانک تجارت با تاکید بر نقش BNPL در رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال از لزوم انعطاف رگولاتوری این حوزه سخن گفت.

«امیرحسین داودیان»، معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور مشتریان بانکداری شخصی در پنل تخصصی «بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های کسب و کارها و رگولاتور در حوزه BNPL» رویداد فیناپ که با حضور «مهران محرمیان»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی برگزار شد، گفت:

«ما در برابر یک جریان تحول‌آفرین قرار داریم که اگر درست و صحیح در آن گام برداریم می‌تواند عواید مهمی برای اقتصاد داشته باشد. اگر در این راه درست عمل کنیم انواع تامین مالی در زنجیره‌ها امکان این را خواهند داشت  که تبدیل به اعتبار شوند. ما در بانک تجارت به چشم زنجیره تامین به این موضوع نگاه می‌کنیم و خوشبختانه این فرایند از بخش شرکت‌ها آغاز و به بخش خرد رسیده و به صورت جدی در مرحله ساختار سازی است.» 

داودیان همچنین بر اهمیت نقش روش‌های نوین تامین اعتبار مانند BNPL اشاره کرد و گفت: «مسئله مهم آن است که برای پذیرش روش‌های نوین تامین اعتبار، برنامه داشته باشیم. اگر قرار باشد BNPL به عنوان یک روش نوین، بخش قابل توجهی از پرتفوی تامین مالی را در اختیار بگیرد ،چه اثرات تورمی بر اقتصاد خواهد گذاشت. در شرایطی که برخی محصولات پرتقاضای کشور با صف خرید روبه‌رو شده‌اند، تحریک تقاضای مشتری با تامین اعتبار خرد چگونه می‌تواند به دو کفه عرضه و تقاضا کمک کند؟ این‌ها مواردی است که بایستی پیش از گسترش کاربری ابزارهای نوین به آن پرداخت، چون گسترش بدون برنامه‌ریزی ممکن است منجر به ایجاد ریسک‌های پیش بینی نشده و کند شدن آن فرایند شود.» 

تاثیر BNPL بر اشتغال‌زایی و تولید ناخالص ملی

او با اشاره به گزارش موسسه نهادهای مالی استرالیا در خصوص نقش BNPL بر رشد توسعه ارزش ناخالص داخلی گفت: «هر 12 میلیارد دلار تراکنش خرید در بستر BNPL می‌تواند حدود 100هزار شغل ایجاد کند و بیش از 14 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه می‌کند.»

BNPL

معاون مدیرعامل بانک تجارت در بخش دیگری از پنل در خصوص تفاوت‌های میان کارت اعتباری و اعتبار BNPL، به تغییر رفتار مشتریان در شرایط تورمی پرداخت و گفت:

«این شرایط یعنی نگهداری پول در بانک‌ها برای مشتریان دارای منفعت قابل قبول نخواهد بود، این می‌شود که در نهایت جنگ قیمتی میان بانک‌ها در نرخ سپرده‌ها ایجاد می‌شود و احتمال بالایی دارد که با تحولاتی که تکنولوژی فراهم می‌کند سپرده‌های بانکی اشخاص به سمت کلاس‌های دارایی جدید با نقدشوندگی آنی حرکت ‌کنند. در این صورت اگر بانک‌ها صرفا نقش سنتی واسطه گری مالی را ایفا کنند، با توجه به ملاحظات سودآوری مجبورند که با نرخ بالا تسهیلات دهند اما با محدودیت‌های قانونی مواجه هستند و هم‌زمان با ریسک نقدینگی و نرخ بهره مواجه می‌شوند.»

داودیان اعتقاد دارد در این شرایط، BNPL یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در صورت طراحی مناسب، نقش تحول گرایانه‌ای در ایجاد ارزش برای بانک‌ها و اشخاص فراهم کند و تفاوتش با تسهیلات بانکی این است که این سرویس در نقطه فروش قرار دارد: «این خدمت با جاری کردن گسترده مکانیزم اعتبار در زنجیره تامین می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌های تامین مالی برای تمام زنجیره ایفا کند و خدمات بانکی را به سمت کارمزد محوری سوق داده و نظام پرداخت را اصلاح کند. همچنین در کمک به برنامه ریزی تولید و پیش بینی تقاضا و جلوگیری از شوک‌های تورمی به ویژه در کالاهای مصرفی و بادوام بسیار موثر باشد.»

او از رگولاتوری این حوزه خواست تا با ایجاد انعطاف در مقررات بانک، الزامات قراردادی و اتخاذ رویکردهای حمایت از کاربران صنعت مالی، نقش موثری در توسعه این ابزار ایفا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی