ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امارات
تکنولوژی

امارات می‌خواهد از ثروت نفتی خود برای پیشرفت در حوزه فناوری استفاده کند

امارات به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای نفت خیز جهان قصد دارد تا در آینده تمرکز بیشتری روی پیشرفت فناوری و استارتاپ‌ش داشته باشد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

خاورمیانه از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق نفتی جهان در نظر گرفته می‌شود و امارات متحده عربی قصد دارد تا از ثروت‌های نفت خود برای پیشرفت در زمینه فناوری و فضای استارتاپی کشور استفاده کند.

در نیمه اول سال 2022، این کشور خاورمیانه‌ای با ثبت 354 قرارداد، حدود 1.73 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به دست آورده که این میزان نسبت به سال گذشته با سرمایه‌گذاری بیش از 1.2 میلیارد دلاری، رشد 64 درصدی سالانه داشته است. همچنین به گفته وزارت اقتصاد این کشور، امارات متحده عربی 46 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر انجام شده در خاورمیانه و آفریقا در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.

تمرکز امارات متحده عربی روی پیشرفت فناوری

امارات

امارات متحده عربی در سال 2016 با ایجاد پارک فناوری و نوآوری تحقیقاتی شارجه برای پروراندن شرکت‌ها در صنایع مختلفی از جمله مدیریت آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌ونقل، تولید و کشاورزی، شروع به تمرکز روی پیشرفت فناوری و فضای استارتاپی خود کرد.

در چند وقت گذشته نیز امارات متحده عربی فعالیت‌های قابل‌توجهی در زمینه فناوری انجام داده است. از جمله آن‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری 800 میلیون دلاری در طرح‌های فضایی اشاره کرد. همچنین چند هفته پیش، بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان در دبی افتتاح شده بود که ظرفیت تولید روزانه 3 تن سبزی را دارد.

امارات
عمر بن سلطان العلما، وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی

در همین رابطه، عمر بن سلطان العلما، وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی اخیرا در مصاحبه‌ای با TechCrunch در مورد اکوسیستم نوپا و سرمایه خطرپذیر امارات و رویکردهای این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده صحبت کرده بود. او در پاسخ به این سوال که «چرا حمایت از استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌های مخاطره‌آمیز این منطقه بسیار مهم است؟» توضیح داد:

«به چند دلیل: اول اینکه اگر به تاریخ ما نگاهی بیندازید، امارات متحده عربی همیشه کشور بازرگانان بوده و همیشه به دنبال حمایت از تجارت و استفاده از فرصت‌ها بوده است. نکته دوم اینکه ما در مورد برنامه‌های جاه‌طلبانه خود برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های نفتی بسیار قاطع و صریح بوده‌ایم و این را می‌توان از طریق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر بخش‌های اقتصادی، از جمله اقتصاد دیجیتال، به دست آورد تا اطمینان داشته باشیم که در مقایسه با کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته سراسر جهان، رویکردی رقابتی و قابل مقایسه داریم. در نهایت، ما کشور بزرگی نیستیم، بنابراین نمی‌توانیم در بخش‌های خاصی با کشورهای دیگر که هزینه نیروی کار ارزان‌تری دارند، رقابت کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی