ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرطان
علمی

محققان روشی برای تشخیص سریع سرطان و بیماری قلبی با نشانگرهای زیستی یافته‌اند

محققان به کمک نشانگرهای زیستی روشی برای تست سریع بیماری‌های غیر عفونی مانند بیماری قلبی و سرطان پیدا کرده‌اند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

محققان روشی برای تست سریع بیماری‌های غیر عفونی مانند بیماری قلبی و سرطان پیدا کرده‌اند. این آزمایش با تشخیص سیگنال‌های مولکولی در بدن به نام «نشانگرهای زیستی» به تشخیص سریع بیماری‌های مذکور کمک می‌کند.

پیش از این، چنین روشی برای تشخیص سریع کرونا مورد استفاده قرار گرفته بود که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم. حالا محققان از نشانگرهای زیستی برای تشخیص بیماری‌های غیرعفونی استفاده کرده‌اند: به عنوان مثال، آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در خون، گاهی اوقات می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی برای نشان دادن وجود سرطان پروستات عمل کند.

این روش آزمایشی که «CrisprZyme» نام دارد، توسط تیمی از محققان از امپریال کالج لندن، دانشگاه MIT و مرکز پزشکی-مولکولی «ماکس دلبروک» در برلین طراحی و اجرا شده است. آن‌ها می‌گویند این آزمایش می‌تواند دسترسی به ابزارهای تشخیص نشانگرهای زیستی را افزایش دهد.

CrisprZyme براساس آزمایش‌های تشخیصی «CRISPR» ساخته شده است که از RNA - پیام‌رسانی که به ایجاد پروتئین‌ها کمک می‌کند - برای شناسایی نشانگرهای زیستی در مایعات بیولوژیکی مانند خون یا ادرار استفاده می‌کند. در حالت کنونی، این‌ تست‌ها RNA را شناسایی می‌کنند و سپس با ایجاد کپی‌های فراوان، این RNA را تقویت می‌کنند تا سیگنال‌ آسان‌تر خوانده شود.

سرطان

از مزیت‌های این روش نسبت به سایر روش‌ها می‌توان به آسان بودن انجام آن اشاره کرد. آزمایش‌های تشخیصی دیگر که مبتنی بر RNA و DNA هستند، اغلب به دماهای کنترل شده نیاز دارند و شامل چندین مرحله هستند. اما این آزمایش را می‌توان در دمای اتاق معمولی نیز انجام داد.

پروفسور «مولی استفان» نویسنده ارشد این مقاله از امپریال کالج لندن گفت: «این روش نه تنها به ما می‌گوید چه مقدار نشانگر زیستی وجود دارد، بلکه می‌تواند با نظارت بر پیشرفت آن در طول زمان و در پاسخ به درمان به ما کمک کند.»

پزشکان امیدوارند با توسعه این روش بتوانند یک گام دیگر به شخصی‌سازی تشخیص‌های پزشکی نزدیک شوند که به موجب آن درمان‌ برای بیماران خاص سریع‌تر و آسان‌تر پیش‌ می‌رود.

محققان تلاش دارند در مراحل بعدی انجام چنین آزمایش‌هایی را در محیط‌هایی مانند جراحی‌های عمومی و همچنین کلینیک‌های دارای منابع محدود در کشورهای درحال توسعه امکان‌پذیر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی