ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در کنفرانس تکنوبلاک مطرح شد: رویکرد سلبی به رمزارزها بی‌ثمر است

کارشناسان معتقدند در چند سال آینده رمزارزها بخشی از زندگی مردم خواهند بود و بی‌توجهی به آن منجر به جاماندن از توسعه جهانی می‌شود.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴

مدیرعامل نوبیتکس با بیان اینکه در چند سال آینده رمز ارزها بخشی از زندگی مردم خواهند بود به حرکت سریع کشورهای دیگر در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد رویکرد انقباضی چین باعث شد آمریکا گوی سبقت را در حوزه ماینینگ از چین برباید.

پنل «ساماندهی و تنظیم‌گری کسب‌وکارهای مبتنی بر رمزارز و بلاکچین» با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه رمزارزها و پذیرش آن توسط دولت‌ها، با حضور فعالان این حوزه در ایران و همچنین با حضور فعالان روس در کنفرانس تکنوبلاک برگزار شد.

در این پنل فعالان حوزه بلاکچین و صنعت رمزارز کشور با بررسی جریان رگولاتوری در این حوزه بر این موضوع تاکید کردند که فناوری بلاکچین ضرورتی است که به سادگی امکان گذر از آن نیست و همین امروز هم بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد ایران و جهان شده است.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس نیز در این پنل با بیان اینکه رمزارزها تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم در آینده نزدیک خواهند شد، با تاکید بر نیاز به بهبود و تغییر نگاه جامعه و دولت‌ها به جریان رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این حوزه، نیاز به تعامل حاکمیت و بخش خصوصی برای تحقق مزایا و منافع این حوزه را یک ضرورت عنوان کرد.

فناوری بلاکچین، رمزارزها و دانش نوین اقتصاد جهانی در حال پیشبرد گفتمانی متفاوت هستند که جریان رگولاتوری در آن معنی دیگر پیدا کرده است. پذیرش یا عدم پذیرش رمزارزها توسط دولت‌ها دیگر به معنی توقف یا توسعه آن نیست. شاید دلیل اساسی آن هم نکته‌ای است تحت عنوان فناوری باز است که در کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک هم بر آن تاکید شد.

صرافی‌ها در مسیر تغییر نگاه منفی به رمزارز

نگاه و جریان عملکرد فعالان اجرایی این حوزه و به طور مشخص صرافی‌های رمزارز بیش از هر فعال دیگری به واقعیت موجود در این روند شبیه است. از همین رو شریعت‌مداز از امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس خواست تا انتقاد خود را در این حوزه طرح کرده و نقاط و شرایطی که به تنظیم‌گری نیاز دارد را روشن کند.

امیرحسین راد با تاکید بر اینکه کسب و کارهایی که در حوزه‌ رمز و ارز و بلاکچین وجود دارند، واقعا با خون دل به اینجا رسیده‌اند، گفت: «در واقع اینطور نبوده که از ابتدا حمایتی از آن ها وجود داشته باشد. من به خاطر دارم، زمانی که ما شروع به فعالیت کردیم، دید منفی در این حوزه و مقایسه‌های اشتباهی در این زمینه وجود داشت.»

مدیرعامل نوبیتکس با تاکید بر نیاز به بهبود و تغییر نگاه جامعه به جریان رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این حوزه، گفت: «در این راستا نیاز است که از طریق حاکمیت تعاملاتی صورت بگیرد که مزایا و منافع این حوزه شناسانده شود.»

به گفته او درحال حاضر اندازه و سایز این کسب‌وکارها بزرگ شده و در مواردی حتی شاید در برخی مقاطع حجم معاملات بیشتری نسبت به بورس ایران داشته باشد.

راد با تاکید بر اینکه این حوزه کوچک نیست و نیاز به توجه دارد، گفت: «خوشبختانه در بخش هایی از حاکمیت نگاه مثبتی به این موضوع وجود دارد و پذیرفته شده که این حوزه می‌تواند منافعی برای اقتصاد ایران داشته باشد. در نهایت امیدواریم این تعاملات منجر به قانونی شود که منفعتی برای کل کشور داشته باشد.»

به باور او در چند سال آینده خود رمز ارزها یک واقعیت و یک بخشی از زندگی مردم خواهند بود.

نگاه سلبی به حوزه رمزارز شکست خورده است

مدیرعامل نوبیتکس با اشاره به اینکه در کشورهای غربی این اتفاق زودتر شروع شده است، گفت:«در کشور ما فکر می کنم در طی 4 الی 5 سال آینده ما ضریب نفوذ بسیار زیادی را شاهد باشیم. کما اینکه در حوزه مورد اینترنت هم شاهد بودیم، در خاورمیانه هم شاهد خواهیم بود. این اتفاق چه بدون رگولاتوری چه با رگالوتوری شکل خواهد گرفت و نمی توان از آن جلوگیری کرد.»

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان جلوی این موج را گرفت، گفت: «این حوزه به صورت کاملا غیر متمرکز است و حتی با وجود محدودیت نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. از همین رودولت‌هایی که سعی می‌کنند از این موضوع فرار کنند و به جای حمایت به سمت رگالوتوری سلبی می روند در نهایت بازی را خواهند باخت.»

امیرحسین راد با تاکید بر اینکه کافیست نگاهی بیاندازیم به اتفاقاتی که در چندسال اخیر افتاده است، گفت: «هیچ جایی مانند چین در مقابله با گسترش رمزارزها امنیت‌های شدید از سوی حکومت خود تصویب نکرده است. اما در نهایت بزرگترین پلتفرم‌هایی که ریشه آنها در خود چین بود، به سمت کشورهای دیگر رفتند و آن منافعی که می توانست به خود چین برسد نصیب کشورهای دیگر شد.»

او با تشریح حوزه‌هایی مثل ماینینگ گفت: « در حال حاضر ما شاهد آنیم که آمریکا نیز گوی سبقت را از چین ربوده است. اما در خصوص اینکه کجا باید رگولاتوری شود، باید اینگونه بپرسیم که حاکمیت در کجا می رود به این سمت. باید بگویم که حاکمیت می رود به سمتی که ریسک وجود داشته باشد.»

به گفته او این موضوع رگولاتوری باید به گونه‌ای باشد که کمک کند به بحث توسعه و سخت گیرانه هم نباشد. از همین رو جایی دولت وارد می شود که ریسکی احساس کند.

کدام حوزه‌ها بیشتر مورد توجه هستند؟

مدیرعامل نوبیتکس با اشاره به اینکه حوزه‌های تبادل، ماینینگ و حوزه‌ی توکن در جریان بلاکچین در ایران فعلا مورد توجه است، گفت: «این موضوع خود نیز به زیر شاخه های مختلفی نیز تقسیم می شود. به نظر من جایی که این تکنولوژی در تماس با بخش های سنتی مالی قرار می گیرد، مانند فیات و حوزه زیرساخت ها باید مورد توجه باشد.»

راد با تاکید بر اینکه تلاقی حوزه‌های مالی سنتی با بلاکچین روندی است که در آن حاکمیت احساس ریسک خواهد کرد، گفت: «در این جاها ریسک‌هایی مانند پولشویی و یا ریسک‌هایی مانند کلاهبرداری‌ها وجود دارد. حتی در حوزه انتشار توکن‌ها، حوزه‌هایی که بحث جذب سرمایه باشد، نیاز به رگولاتوری دارد.»

او با تاکید بر اینکه اگر این رگولاتوری خوب انجام شود به بخش خصوصی نیز کمک می کند و باعث کاهش دغدغه ها می شود، گفت: «پس لزوما این رگولاتوری چیز بدی برای بخش خصوصی نیست. اما در بخش‌هایی که ریسک نداریم نیازی به حضور حاکمیت نیست.»

به گفته راد، بخش هایی مثل دیفای نه نیازی به نظارت دارد و نه نیازی به رگولاتوری دارد. بهتر است در این حوزه رگولاتوری به صورت غیر متمرکز انجام شود.

مالیات مهم‌ترین بخش رمزارزها برای روسیه

محمد مهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در بخش دیگری از این پنل با طرح پرسشی از آنتوان تکاچف، عضو مجلس پارلمان روسیه در باره وضعیت قانون‌گذاری و تنظیم‌گری رمزراز در روسیه پرسید و گفت: «نگاه حاکمیت، مخصوصا نهادهای مرتبط مانند بانک مرکزی به این حوزه چیست؟ آیا چالش‌های کلیدی برای حاکمیت در این حوزه وجود دارد؟

عضو مجلس پارلمان روسیه نیز در پاسخ به پرسش شریعت‌مدار با اشاره به اینکه اولین بعدی که در جریان وضع قوانین در روسیه به آن توجه شده جلوگیری از کلاه‌برداری و مواردی از این دست، است، گفت: «اگر شخصی قصد سرمایه گذاری قانونی در این حوزه داشته باشد محدودیت‌هایی درباره آن وضع شده است.»

اما بخش دوم مورد توجه در روسیه جریان مالیات وارده بر سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها است. تکاچف با تاکید بر اینکه با گذر از جریان مالیات در بخش سوم قوانین و مقررات صرافی‌های رمزارز را مورد توجه قرار داده‌ایم گفت: «ما در حال حاضر اجازه سرمایه‌گذاری تا 100 میلیون دلار را داده‌ایم که خارجی‌های هم با دریافت لایسنس‌های این حوزه امکان این سرمایه‌گذار را دارند.»

به گفته او آنچه در این روند اهمیت بسیار ویژه‌ای برای روسیه دارد نخست امنیت و در مرحله بعد قوانین مالیاتی است.

شریعت مدار در ادامه با طرح پرسش دیگری درباره جریان مالیاتی سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز از او خواست تا درباره این موضوع که در روسیه مالیات توسط رمزارز پایلوت شده است و دریافت می‌شود نیز توضیح دهد.

عضو مجلس پارلمان روسیه نیز با تاکید بر اینکه در حال حاضر قانون مشخصی درباره جریان مالیاتی برای حوزه رمزار ارز وجود ندارد، گفت: «به هر حال مشکلاتی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته است که در پی بررسی آنها هستیم.»

جایگاه ایران در مسیر قانون‌گذاری حوزه رمزارز

شریعت‌مدار در ادامه طرح پرسشی پیرامون شرایط قانون‌گذاری حوزه رمز ارز در ایران از توانگر خواست تا پیرامون این موضوع و سناریو‌ها و جریان پیش روی قانون‌گذاری رمزارز در ایران در چند سال آینده

مجتبی توانگر با تاکید بر اینکه بحث بلاکچین و رمزارزها مباحثی است در حوزه‌ لبه‌ دانش، گفت: « بر همین اساس در تمام دنیا، نه فقط در مجلس و دولت ایران ، بلکه در سراسر جهان، دانش اندکی در مورد این جریان وجود دارد. بنابراین برای آنکه قاعده گذاری و قوانین و مقرراتی در این زمینه نوشته شود، حتما نیازمند آن هستیم که دانش تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در این زمینه مخصوصا در نهادهای مربوطه در دنیا بالا ببریم.»

او با اشاره به آینده این صنعت در ایران گفت: «به نظر می‌رسد در بازه زمانی کوتاه مدت اتفاقی در حوزه‌ قانون‌گذاری نخواهد افتاد و سرافی‌های رمزارز فعلا در یک حالت تعلیق به فضا نگاه کنند.»

به باور او باید همه نهادهای اجرایی کشور را مجاب کنیم که کار را جلو ببرند. هرچند اگر اکس‌چنج‌ها وارد بحث تجاری وخدماتی شوند، این اتفاق زودتر خواهد افتاد. اگر ببینند صرافی‌های رمزارز خدمات بیشتری ارائه می‌کنند، حتما بیشتر به سراغ آنها خواهند آمد و کمک به این حوزه جدی‌تر خواهد شد.

رمزارزها به استقلال کشور کمک می‌کنند

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با وجود همه این مسائل سناریوی سلبی هم وجود دارد، گفت: «هرچند در کوتاه مدت فعالان این حوزه ممکن است دچار گرفتاری شوید. اما بدانید این رویکرد به دلیل رشد خدمات مالی و فین تک پایدار نخواهد بود. در هر صورت نظاره‌گری هوشمند بالغ‌ترین رویکردی است که در دنیا است.»

او با تاکید بر اهمیت بحث نظاره‌گری هوشمند گفت: «همین نگاه در ستاد تحول اقتصادی دولت ایران هست. همین نگاه در کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون صنایع مجلس و هیئت رئیسه مجلس ایران وجود دارد. بر اساس این موضوع من فکر می‌کنم چالش‌ها به تدریج حذف خواهد شد و ما در بازه‌ زمانی بلند مدت تر به سمت آن می‌رویم که قاعده مندی را در در فضای بلاکچین و رمز ارزها شاهد باشیم.»

او همچنین با تاکید بر اینکه نگاه مجلس به جریان رمزارزها آفرینش استقلال از سوی این حوزه برای کشور است، گفت: «صرف آن نیست که بگوییم چون از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم در نتیجه از رمزارز حمایت می‌کنیم. استقلال کشور نیز به نوعی به این موضوع مرتبط است. در حال حاضر ما گرفتار دلار هستیم. اگر می‌خواهیم که وابستگی خودمان را از دلار و از پلتفرهایی که مبتنی بر دلار و ارزهای فیات است کاهش دهیم، باید رویکرد بهتری به رمز ارزها داشته باشیم.»

مردم به بخش سرمایه‌گذاری در بلاکچین علاقه‌مندند

اما نگاه بخش خصوصی به این حوزه بر چه اساسی است، شریعت‌مدار از اسلامی خواست تا نگاه بخش خصوصی در مورد این حوزه و برنامه‌هایی که نهادهای بالادستی داشته‌اند را تشریح کند.

اسلامی در ابتدای توضیحات خود تاکید کرد که در ایران بیشترین نگاهی که به حوزه‌ رمزارزها وجود دارد، سرمایه‌گذاری است. شاید بیشتر از آن که به سایر قابلیت‌های فناوری بلاکچین بپردازیم، ناخوداگاه با استقبال عامه‌ مردم در سرمایه‌گذاری مواجه شدیم.

او در تشریح این موضوع گفت: « دلیل آنکه مردم به سراغ این حوزه رفتند آن است که هم ارزش و قدرت پول خود را حفظ کنند و هم برخی از آمال و آرزوهایشان را تحقق بخشند. وقتی تعداد افراد و مخاطبین افزایش پیدا می‌کند باید شروع به تنظیم‌گری را آغاز کرد. البته این شروع تنظیم‌گری باید هم مرحله‌ای باشد و هم پیش‌رونده. ما نمی‌توانیم از ابتدای امر با یک موجود و با وضعیتی که در حال تغییر است به یک صورت رفتار کنیم.»

اسلامی با تاکید بر اینکه این فناوری مدام در حال تغییر است، گفت: «ما این تغییر را حتی در متاورس و بلاکچین نیز می‌بینیم. در مواجهه با این فناوری نباید دچار اختلال شد. اتفاقا باید شروع به تنظیم‌گری کرد. من شهادت می‌دهم که بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند موفق باشد. در حال حاضر زیرساخت های لازم برای یک سلف رگولاتوری وجود دارد.»

روند متفاوت تنظیم‌گری در حوزه بلاکچین

او با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در این حوزه از بخش دولتی بسیار جلوتر است، گفت: «دلیل آن هم این است که این حوزه کسب و کار ما است. بخش دولتی دغدغه‌های خاص خودش را دارد. دغدغه‌ خروج ارز و دغدغه‌هایی که شاید نتوانیم به صراحت بیان کنیم. آن چیزی که بیش از همه در بخش خصوصی به آن توجه می‌شود، عدم موافقت با این دغدغه‌ها نیست. ما با بسیاری از این دغدغه‌ها همسو و هم‌نداییم.»

رئیس هیئت مدیره نصر تهران با اشاره به ضعف‌های بخش خصوصی در این حوزه گفت: «ما هم این ضعف را در خود بپذیریم که هنگامی که با تنظیم‌گری مواجه می‌شویم، ناخوداگاه به سمت انتقاد می‌رویم. به سمت مقابله می‌رویم. اما هنوز هم در مورد آنکه چگونه بنویسیم در داخل بخش خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد.

او همچنین با تاکید بر اینکه باید روند به سمتی پیش رود که این سامان دهی به مقابله با بخش خصوصی تبدیل  نشود، گفت: «اگر نگاه ما نگاه سرمایه‌گذاری است استقبال از سرمایه گذار باید داشته باشیم. در شرایط فعلی در کشور ما و در کشور روسیه اتفاقا این شرایط تبدیل تهدید به فرصت است.»

اسلامی با تاکید براینکه باید به دغدغه بخش خصوصی هم توجه ویژه داشت، گفت: «آیا نباید به همان انداره که دغدغه‌های مربوط به خروج ارز و پولشویی برایمان مهم است، دغدغه های بخش خصوصی و عامه مردم نیز مهم باشد؟»

به گفته او زمانی که بحث از حوزه بلاکچین است، ما در مورد مفهومی صحبت می کنیم که در ذات خود با رویه‌ای که تا به حال از تنظیم گری داشته‌ایم متفاوت است.

اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع ما را به این نتیجه می رساند که باید بخش خصوصی فعال‌تر باشد، گفت: «من هم باورم آن است که ما باید مطالبه گر باشیم. ما باید  پیشنویس های اصلی را بنویسیم. ما باید در بخش خصوصی حداقلی از اشتراکات را داشته باشیم و یا تاکیدمان بر اختلافات نباشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی