ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش سطح آلاینده‌های شرکت آمازون
علمی

آمازون در سال 2021 معادل 180 نیروگاه گازسوز دی‌اکسیدکربن تولید کرده است

سال 2021 آمازون معادل 71.54 میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید کرد، میزانی که معادل دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط 180 نیروگاه گازسوز طی یک سال است.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

کمپانی عظیم آمازون با وجود تمامی تلاش‌هایش مبنی بر اینکه خود را یک شرکت پیشگام در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی نشان دهد، سال 2021 نسبت به سال 2020 با رشد چشمگیر 19 درصدی میزان گاز‌های گلخانه‌ای رو به رو شد.

سال گذشته آمازون معادل 71.54 میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید کرد، میزانی که معادل دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط 180 نیروگاه گازسوز طی یک سال است. همچنین از سال 2019، زمانی که آمازون متعهد به حفظ محیط زیست شد، این دومین سال متوالی است که  آلاینده‌های آمازون رشدی 2 رقمی را تجربه می‌کنند.

طی همان سال 2019 «جف بزوس» مدیرعامل وقت آمازون، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال 2040 میزان دی‌اکسیدکرین منتشر شده‌اش را به صفر برساند. با این حال  متاسفانه اینگونه تعهدات به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از مسئولیت برخی موارد شانه خالی کنند.

افزایش سطح آلاینده‌های شرکت آمازون

این شانه خالی کردن بدین گونه است که شرکت‌های دارای هدف به صفر رساندن آلاینده‌ها، پس از تعهدات این چنینی دست به خرید تعدیل‌کننده‌های کربن می‌زنند تا تاثیرات مخرب آلودگی‌های ایجاد شده توسط خودشان را از طریق پروژه‌های دوست‌دار محیط زیست بی‌اثر کنند.

هرچند مشکل اینجاست که تعدیل‌کننده‌های مذکور اغلب اوقات تاثیر چندانی در میزان آلودگی دنیای واقعی ندارند. با این وجود آمازون در همین راستا سال 2019 در صف بنیان‌گذاران ابتکار «تعهد اقلیمی» قرار گرفت، تعهدی که سایر کسب و کارها را تشویق می‌کرد تا به جریان اقدامات حفظ محیط زیست بپیوندند.

واکنش آمازون در قبال افزایش 18 درصدی آلاینده‌ها

گفتنی است که آمازون به جای پذیرفتن مسئولیت خود در آلودگی‌های متصاعد شده، بیشتر ترجیح می‌دهد تا عمده توجهات را به سوی برخی از اعداد و ارقام موجود در گزارش پایداری خود معطوف کند.

در بخشی از این گزارش چنین آمده که نباید تمامی تمرکز را روی ردپای کربنی موجود در چهارچوب آلاینده‌ها گذاشت، بلکه باید همچنین روی کاهش «ضریب نشر» آلاینده‌ها نیز تمرکز داشت.

این کمپانی در ادامه مدعی می‌شود که توانسته ضریب نشر خود را به میزان ناچیز 1.9 درصد کاهش دهد، به بیان ساده‌تر آلاینده‌های تولید شده به ازای هر 1 دلار از کالاهای فروخته شده، کمی کاهش پیدا کرده است.

افزایش سطح آلاینده‌های شرکت آمازون

همچنین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری نمود که با رونق گرفتن تجارت الکترونیک در دوران همه‌گیری کووید 19، همزمان با افزایش سود آمازون، میزان تولید آلاینده‌های این شرکت نیز افزایش یافت.

حال با گذشت 2 سال از تعهد اقلیمی، همچنان می‌بینیم که نه تنها اقدامات آمازون تاثیر چشمگیری در بر نداشته بلکه اوضاع وخیم‌تر هم شده و این شرکت معظم همچنان به روش‌های مختلف از قبول مسئولیت سر باز می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی