ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

رقم مالیات بر خودروهای لوکس در مرداد 1401

قوانین جدید مالیاتی در سال 1401 دامان مالکین خودروهای وارداتی و برخی مونتاژهای چینی را نیز گرفته است.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

تحریم‌ها، برخی از ساختار حاکمیتی ایران را تغییر داده‌است. این بار پرداخت مالیات به افراد ثروتمند و دارای خودرو لوکس می‌رسد. دیگر بودجه سالانه فروش نفت نمی‌تواند به تنهایی پاسخگو باشد. در این شرایط که درآمد از طریق فروش نفت و متعلقات آن کاهش یافته، قانون پایه مالیاتی افزایش داشته‌است. دولت تصمیم دارد از افراد ثروتمند در قالب قانون مالیات ‌خودرو میلیاردی به صورت ماهانه یا سالانه دریافت کند تا فشار اقتصادی از دوش دهک کم درآمد کاهش پیدا کند. با توجه به قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، مالیات ‌خودرو لوکس، باید اجرا شود و تمام افراد حقیقی و حقوقی باید از این قانون پیروی کنند.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آئین نامه اجرایی قانون مالیات ‌خودرو میلیاردی را که در جلسه ۱ تیر امسال و با استناد به بند «ف» تبصره ۶ قانون بودجه امسال به تصویب هیئت وزیران رسیده بود را برای اجرا در تاریخ ۷ تیر سال جاری به وزارت خانه‌های کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد.
بر این اساس خودروهای زیر یک میلیارد تومان معاف از مالیات هستند؛ خودروهای سواری یا وانت دو کابین از یک تا یک و نیم میلیارد تومان نیز نسبت به مازاد یک میلیارد تومان مشمول یک درصد مالیات خواهند شد.
همچنین خودروهای یک و نیم تا ۳ میلیارد تومانی نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان مشمول ۲ درصد مالیات می‌شوند و به خودروهای گران قیمت سواری و وانت دو کابین از ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی هم ۳ درصد مالیات نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان تعلق می‌گیرند.
خودروهای لوکس بالای ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد این رقم مشمول ۴ درصد مالیات می‌شوند.
فراجا، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به شناسایی مالکان خودروهای لوکس و افراد تحت تکفل آنها که خودروهای بالای یک میلیارد تومان هستند.
برای تعیین آنکه فرد مشمول مالیات می‌شود یا خیر، جمع ارزش خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین چنانچه جمع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین متعلق به یک فرد و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفلوی،درابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، وی مشمول مالیات سالانه خودرو خواهد بود.
تغییر مالکیت این خودروها در دفاتر اسناد رسمی یا مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی بدون داشتن گواهی پرداخت مالیات متعلقه این خودروها از سامانه سازمان امور مالیاتی ممنوع است.
پرداخت این مالیات اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد در صورتی که بیش از چند سال این خودرو در اختیار یک شخص باقی بماند و برای نقل و انتقال به دفاتر رسمی مراجعه نکند امکان دارد ارزش روز آن کاهش یابد و از شمولیت قانون بیرون بیاید احتمالا دیگر مالیات نخواهد پرداخت.
با این وجود، لوکس سواری هزینه‌های خاص خود را دارد که باید مالکان آن بپردازند. طبق آمارها بالغ بر 21 میلیون خودرو در کشور پلاک شده وجود دارد که کمتر از یک درصد آنها مشمول این نوع مالیات می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی