ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرچنگ
تکنولوژی

محققان با الهام از خرچنگ، چشم مصنوعی ساخته‌اند که در آب و خشکی می‌بیند

محققان با الهام از چشمان خرچنگ کمانچه‌زن (Fiddler crab)، نوعی سیستم بینایی مصنوعی ساخته‌اند که قابلیت مشاهده در خشکی و آب را دارد.

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

دانشمندان «موسسه علم و فناوری گوانگجو» و «دانشگاه ملی سئول» با الهام از چشمان خرچنگ کمانچه‌زن (Fiddler crab)، نوعی سیستم بینایی مصنوعی توسعه‌ داده‌اند که می‌تواند برای تماشای بهتر محیط اطراف در زیر آب و حتی روی خشکی مناسب باشد.

بینایی مصنوعی

ساختار بیضی شکل و بیرون‌زدگی چشم این نوع خرچنگ از بدنش، باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند محیط اطراف خود را در تمام جهات مشاهده کنند و چیزی را از قلم نیندازند. این نوع بینایی به عنوان یکی از مکانیزم‌های دفاعی خرچنگ کمانچه‌زن نیز شناخته می‌شود. در نتیجه این فناوری جدید که از طبیعت الهام گرفته، به دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری این اجازه را می‌دهد تا بتوانند محتوای گسترده‌تری را محیط زیر آب و حتی روی خشکی تهیه کنند.

ویژگی‌های فناوری چشم مصنوعی جدید دانشمندان

محققان برای ساخت این فناوری، از یک آرایه فوتودیود معطف با الگوهای شبیه به شانه در یک ساختار کروی سه‌بعدی استفاده کرده‌اند. با وجود چنین مشخصه‌هایی، این سیستم قادر است تا محیط اطراف خود را با کیفیت تصویر ثابت و میداد دید تقریبا 360 درجه‌ای به نمایش بگذارد.

بینایی مصنوعی

همانطور که پروفسورهای دانشگاه نورث وسترن توضیح می‌دهند، از جمله کاربردهای بالقوه این فناوری می‌توان به نظرات بر جمعیت و بررسی محیط زیست اشاره کرد. در بیانیه آن‌ها همچنین آمده است:

«این یک قطعه فوق‌العاده در زمینه مهندسی نوری و تصویربرداری غیرمسطح است که جنبه‌های طراحی الهام‌گرفته از حیات و الکترونیک‌های انعطاف‌پذیر پیشرفته را برای دستیابی به قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی که در دوربین‌های معمولی در دسترس نیست، ترکیب می‌کند.»

در طول آزمایش‌های این فناوری، یک دلفین، یک هواپیما، یک زیردریایی، یک ماهی و یک کشتی از فواصل و زوایای مختلفی توسط سیستم دید مصنوعی به نمایش گذاشته شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی