ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: منظره نفس‌گیر سحابی جبار

این ابرهای آشوبناک کمی آنطرف‌تر از ما در فاصله هزار سال نوری با بادهای ستاره‌ای شکل گرفته که سوژه تصویر این هفته هابل است.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۵

این ابرهای آشوبناک کمی آنطرف‌تر از ما در فاصله هزار سال نوری با بادهای ستاره‌ای شکل گرفته که منظره‌ای خیره‌کننده در همسایگی کیهانی ما به وجود آورده‌اند که سوژه تصویر این هفته هابل است. این تصویر یکی از اجرام «هربیگ-هارو» به نام HH 505 را نشان می‌دهد که بخشی از سحابی جبار است و در اطراف ستاره‌های جوان شکل گرفته است.

بادهای این ستاره‌ها با انرژی و سرعتی باورنکردنی به ذرات غبار سحابی برخورد می‌کند و چنین ساختاری را به وجود آورده است. خروجی انرژی آن‌ها به قدری قدرتمند است که در یک مقیاس بزرگ از جریان در بین غبارها دیده می‌شود.

در تصویر این هفته هابل چه می‌بینیم؟

این تصویر با دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (ACS - Advanced Camera for Surveys) ثبت شده که بخشی از مطالعه پژوهشگران برای کشف قرص‌های پیش‌سیاره‌ای است. سحابی حبار در هر لحظه با حجم بالایی از تابش فرابنفش از سمت ستاره‌های جوان و درخشان مواجه است و هابل می‌تواند به راحتی این جریان انرژی را مطالعه کند.

سحابی جبار ناحیه پویایی از گاز و غبار در نزدیکی زمین است که هزاران ستاره در آن شکل می‌گیرد و نزدیکترین ناحیه تولد ستاره‌ها به ما است که حتی با چشم غیرمسلح در آسمانی تاریک و صاف دیده می‌شود. به همین خاطر، هابل توانسته است تصاویر عمیق بسیاری از آن ثبت کند. این تصویر بخشی از یک تصویر موزاییکی بزرگتر است که هابل آن را با ۵۲۰ شات در طول موج‌های مختلف ثبت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی