ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی: تمام دستگاه‌های کارتخوان تا پایان هفته دارای پرونده مالیاتی می‌شوند

اگر تشکیل پرونده مالیاتی برای 280هزار دستگاه کارتخوان باقیمانده تا پایان هفته صورت نگیرد، قطع خواهند شد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۲

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد تنها 10 درصد دستگاه‌های کارتخوان و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی ندارند که طی این هفته به شبکه مالیاتی متصل خواهند شد. محرمیان همچنین از شناسایی حساب‌های شخصی که رفتار تجاری داشته‌اند، خبر داد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است تا مانع رواج کارت به کارت در میان فعالان اقتصادی شود.

«مهران محرمیان»، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگو با ایبنا به آخرین وضعیت کارتخوان‌ها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر با اقداماتی که بین بانک مرکزی، شبکه پرداخت و سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاده بیش از 90.5 درصد از کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند. تعداد کمی حدود 280 هزار دستگاه کارتخوان باقی مانده که در طی این هفته به این شبکه متصل خواهند شد.»

او هشدار داد اگر پرونده مالیاتی شبکه‌های پرداخت تا زمان داده شده تشکیل نشود، مطابق رویه‌ای که ظرف چند ماه گذشته پیگیری شده است قطع خواهد شد.

محرمیان پروژه انجام شده را دشوار توصیف کرده که با همکاری خوب شبکه پرداخت و مردم برای تشکیل پرونده مالیاتی، کار آن به انتها رسیده و به زودی بخش انتهایی ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرایی خواهد شد.

گفتنی است طبق این ماده، بانک مرکزی موظف است در چهارچوب قانون، اطلاعات تراکنش‌­های بانکی کارتخوان‌ها شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی متصل به این کارتخوان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

شناسایی دور زنندگان قانون مالیات با کارت به کارت

پس از لزوم تشکیل پرونده مالیاتی برای دستگاه‌های کارتخوان، برخی فروشندگان روش کارت به کارت را جایگزین پرداخت با دستگاه POS کردند که مردم را به دردسر انداخته است. رئیس سازمان امور مالیاتی اواسط تیرماه وعده داده بود با تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، دریافتی از طریق کارت به کارت توسط فروشندگان هم مشمول مالیات خواهد شد.

حال به نظر می‌رسد روال تفکیک حساب شخصی و تجاری در حال طی کردن مراحل پایانی است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص بحث حساب‌های شخصی و تجاری عنوان کرد:

«در این حوزه تلاش کردیم کار به نحوی انجام شود که حداقل تغییرات را از سمت مردم داشته باشیم یعنی مردم کار خاصی برای این موضوع متقبل نشوند. بنابراین حساب‌های اشخاص حقوقی، حساب پشت کارتخوان‌ها و حساب افرادی که خود به عنوان حساب تجاری امور سازمان مالیاتی اعلام کردند، همگی به صورت خودکار بین دو سازمان رد و بدل خواهد شد و به عنوان حساب تجاری ثبت می‌شوند و اطلاعات آن‌ها به سازمان مالیاتی داده خواهد شد.»

به گفته وی یک سری حساب‌هایی که رفتار تجاری دارند ولی به عنوان حساب شخصی ثبت شده‌اند، شناسایی شده و مطابق قانون برنامه و بودجه و مصوبه شورای پول و اعتبار به سازمان امور مالیاتی به صورت دوره‌ای اعلام شده و در این سازمان در دست بررسی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی